Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-09, 16:36
  #1
Medlem
Dr.Gs avatar
Hej..

Att man kan träna magen varje dag har ni säkert hört och det är vad just min fråga gäller, om detta nu inte är en myt. Det tror jag förresten inte med tanke på att även en instruktör bekräftat detta för mig.

Även magen består ju av muskler i helhet, magmusklerna, och för ökad styrka och massa krävs ju överbelastning som bekant. Men varför behöver inte magmusklerna vila, precis som de övriga musklerna på kroppen. Vad är förklaringen till att man kan träna magmusklerna varje dag??

En teori är att magmusklerna ligger nära magsäcken och därmed tar upp näring och proteiner snabbast i hela kroppen och därmed har mindre återhämntningstid, men det låter lite långsökt liksom.

Spelar det ngn roll om man har träningsverk eller ej för att träna magen varje dag???

Har sökt lite på internet utan vidare förklaringar på just detta. Vore tacksam om jag fick detta bekräftat.
Citera
2007-04-09, 16:48
  #2
Medlem
spudwishs avatar
Då har du inte sökt ordentligt. Gå in på valfritt byggarforum och säg att du vill bygga magmuskler genom att träna magen varje dag och du kommer få arga och nedlåtande kommentarer skrivna till dig. Varför? Därför att det ÄR en myt att magmusklerna på nåt sätt är annorlunda än andra muskler och att man skulle kunna träna dem varje dag. Att en instruktör sagt nåt annat betyder inte ett skit då de har noll koll. Så sätt igång nu, minst en 25kg platta på bröstet och gör riktiga sit-ups 1-2ggr/vecka.
Citera
2007-04-09, 17:03
  #3
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Så sätt igång nu, minst en 25kg platta på bröstet och gör riktiga sit-ups 1-2ggr/vecka.
Citera
2007-04-09, 17:12
  #4
Medlem
jallaballas avatar
Näringen går inte direkt från magsäcken ut till musklerna, den når musklerna via blodet och det cirkulerar rätt snabbt i kroppen.

Magen tränas varje dag när du står upp, går, springer osv, men Tränar du den med tunga vikter gör du klokt i att låta den återhämta lite.
Citera
2007-04-09, 17:12
  #5
Medlem
tapirs avatar
För brutal "jag kan inte resa mig ur sängen"-träningsverk i magen, så att du VERKLIGEN inte kan träna två dagar i rad:

Dag 1: 3x12 Benlyft, 3x12 crunches, 3x12 abwheel/slide/glide/brödkavel
Dag 2: Löpning min. 15km

Sedan känns det gott i magen. Fick träningsverk fyra dagar av det sist, två dagar var det smärtsamt jobbigt att resa sig och ha sex
Citera
2007-04-09, 18:24
  #6
Medlem
shows avatar
Jag har inte läst föregående inlägg, men magmusklerna är precis som andra muskler. De behöver också vila och återhämta sig. Men kom också ihåg att du fixar dom riktiga sexpacken i köket, och inte i gymmet.
Citera
2007-04-09, 18:53
  #7
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Då har du inte sökt ordentligt. Gå in på valfritt byggarforum och säg att du vill bygga magmuskler genom att träna magen varje dag och du kommer få arga och nedlåtande kommentarer skrivna till dig. Varför? Därför att det ÄR en myt att magmusklerna på nåt sätt är annorlunda än andra muskler och att man skulle kunna träna dem varje dag. Att en instruktör sagt nåt annat betyder inte ett skit då de har noll koll. Så sätt igång nu, minst en 25kg platta på bröstet och gör riktiga sit-ups 1-2ggr/vecka.

Personligen anser jag mig att detta är en delvis ''valfri byggarforum'', eller med andra ord ett bra träningsforum. Eftersom jag redan är medlem här är det ju ganska logiskt att jag först och främst postar här.

Ja, jag förstår att magmusklerna behöver vila precis som jag hade förväntat mig. Då har jag fått detta bekfräftat.

Tack och hej...
Citera
2007-04-09, 18:54
  #8
Medlem
Banonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av show
Jag har inte läst föregående inlägg, men magmusklerna är precis som andra muskler. De behöver också vila och återhämta sig. Men kom också ihåg att du fixar dom riktiga sexpacken i köket, och inte i gymmet.

När du snackar kök, menar du kost då ?
Citera
2007-04-09, 18:59
  #9
Medlem
spudwishs avatar
Som du förväntat dig? "Att man kan träna magen varje dag har ni säkert hört och det är vad just min fråga gäller, om detta nu inte är en myt. Det tror jag förresten inte med tanke på att även en instruktör bekräftat detta för mig." Menade du då inte att du inte tror att det är en myt att man inte kan träna magen varje dag?
Citera
2007-04-09, 19:00
  #10
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banoni
När du snackar kök, menar du kost då ?

Jepp, plus dips med händerna på matbordet och fötterna på en stol
Citera
2007-04-09, 20:21
  #11
Medlem
Dr.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Som du förväntat dig? "Att man kan träna magen varje dag har ni säkert hört och det är vad just min fråga gäller, om detta nu inte är en myt. Det tror jag förresten inte med tanke på att även en instruktör bekräftat detta för mig." Menade du då inte att du inte tror att det är en myt att man inte kan träna magen varje dag?

Om man får en sak förklarad eller bekräftad av en instruktör tror man ju inte att det är en myt eller hur. Förresten hade jag alltid trott detta tills idag, då tanken helt plötsligt slog mig när jag läste lite på en sida. Varför ska magmusklerna liksom skilja sig från de övriga musklerna i kroppen??

Det jag tror intstuktören menade var nog att om man endast gjorde situps eller liknande övningar med bara sin egen tyngd så kan man träna magen varje dag eftersom den inte utsätts för överbelastning och därmed inte behöver lika lång återhämntningstid som en ordentligt tränad muskelgrupp. Detsamma borde isåfall gälla för armhävningar, or??
Citera
2007-04-09, 20:26
  #12
Medlem
Treks avatar
Testa köra crunhes på boll: http://img.aftonbladet.se/vikt/0601/...ballDUBBEL.jpg

Cable crunches: http://www.exrx.net/WeightExercises/...ingCrunch.html

Och Sidoböj :
http://www.exrx.net/WeightExercises/...BSideBend.html

Den träningsvärk du kommer ha efter detta är inte nådig!
Som du säkert förstår är magmuskeln som alla andra muskler och behöver vila. Att köra magen tungt varje dag är alltså inte alls bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback