Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-09, 14:02
  #1
Medlem
kyusss avatar
Till min lycka har jag fått ett jobb i samband med att min högskoleutbildning avslutas mot sommaren. Det som är mindre roligt i detta sammanhang är att jag har ungefär 10 poäng som släpar efter från utbildningen, och dessutom är det inte garanterat att jag hinner klart att skriva den magisteruppsats som jag nu kämpar med (är ungefär 70-80% klar).

Hur ska man förhålla sig till rester från högskoleutbildningar? Omtentor kan jag förvisso skriva i samband med framtida semestrar då det finns tid att plugga, men magisteruppsatsen måste ju avslutas nu eller aldrig (eftersom jag skriver tillsammans med en annan person). Min ambition är naturligtvis att bli färdig eftersom det skulle kännas bortkastat med +200 000 i studielån annars. Men utifall det skulle gå åt helvete att hinna med allt...

Är det viktigt att kunna ha ett diplom från högskolan när man söker jobb i framtiden? Kommer någon att intressera sig för att en magisteruppsats blev klar eller inte?

Erfarenheter?
Citera
2007-04-09, 14:36
  #2
Medlem
Brandbils avatar
Jag har inte så mkt egen erfarenhet, men efter vad jag hört så är examen extra viktigt om man tänkt sig att klättra i karriären. Samtidigt hör man rätt ofta att det som spelar roll efter några års jobb är arbetslivserfarenhet. Ditt val ang examen/inte examen kommer hur som helst följa med ditt CV under hela ditt aktiva arbetsliv. Jag skulle inte ge upp så nära mål. Skriv på kvällar och helger om jobbet tar mycket tid. Ta med dig det extra jobbet som en slags merit. Du fick ett jobb men gav ändå inte upp sluttampen på dina studier.

Jag utgår ifrån att det jobbet du fått är något du vill satsa på även i framtiden.
Citera
2007-04-09, 15:20
  #3
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Jag har inte så mkt egen erfarenhet, men efter vad jag hört så är examen extra viktigt om man tänkt sig att klättra i karriären. Samtidigt hör man rätt ofta att det som spelar roll efter några års jobb är arbetslivserfarenhet. Ditt val ang examen/inte examen kommer hur som helst följa med ditt CV under hela ditt aktiva arbetsliv. Jag skulle inte ge upp så nära mål. Skriv på kvällar och helger om jobbet tar mycket tid. Ta med dig det extra jobbet som en slags merit. Du fick ett jobb men gav ändå inte upp sluttampen på dina studier.

Jag utgår ifrån att det jobbet du fått är något du vill satsa på även i framtiden.
Självklart vill jag som sagt, frågan är om det är möjligt. Jag får väl i så fall tänka hyfsat långsiktigt och framförallt... en sak i taget!

Just nu antar jag att jag borde fokusera till 200 % på magisteruppsatsen, dvs. tillägna varje ledig liten stund till den. När det målet är klart kan jag fokusera på att ta igen omtentorna, och även där kan jag tänka lite långsiktigt.

Klart man blir orolig att man ska få ihop allt, men... baby I'm the worrying kind

En fråga: varför skulle det vara avgörande för att man klättrar i karriären? Menar du att det är p.g.a. att det "syns" i CV:t om jag har alla poäng eller inte? Låt säga att jag skriver klart magisteruppsatsen och har ca 10 poäng som släpar efter: vad skulle hindra mig från att ändå skriva 160 p i CV:t? Det jag menar är: tror du någon verkligen kollar detta? Jag har varit på ungefär fem arbetsintervjuer de senaste månaderna. Ingen har ens kommenterat om jag är helt färdig eller ej. Däremot har de i vissa fall intresserat sig för min uppsats, vad den handlar om osv.
Citera
2007-04-09, 15:56
  #4
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyuss
Självklart vill jag som sagt, frågan är om det är möjligt. Jag får väl i så fall tänka hyfsat långsiktigt och framförallt... en sak i taget!

Just nu antar jag att jag borde fokusera till 200 % på magisteruppsatsen, dvs. tillägna varje ledig liten stund till den. När det målet är klart kan jag fokusera på att ta igen omtentorna, och även där kan jag tänka lite långsiktigt.

Klart man blir orolig att man ska få ihop allt, men... baby I'm the worrying kind

En fråga: varför skulle det vara avgörande för att man klättrar i karriären? Menar du att det är p.g.a. att det "syns" i CV:t om jag har alla poäng eller inte? Låt säga att jag skriver klart magisteruppsatsen och har ca 10 poäng som släpar efter: vad skulle hindra mig från att ändå skriva 160 p i CV:t? Det jag menar är: tror du någon verkligen kollar detta? Jag har varit på ungefär fem arbetsintervjuer de senaste månaderna. Ingen har ens kommenterat om jag är helt färdig eller ej. Däremot har de i vissa fall intresserat sig för min uppsats, vad den handlar om osv.
Den största grejen vore väl det faktum att du faktiskt mer eller mindre misslyckas med ett 4årigt (?) initiativ. Sen tror jag att det kan spela roll om har en examen när man ska klättra. Att kalla det "avgörande" är nog att ta i, men jag tror att det spelar roll. Många med höga positioner är utan examen, men de flesta har en.

Olika arbetsplatser/sektorer är såklart olika noga med vad man har för examen.

Det är nog ingen jättegrej, men jag tycker utan tvekan att det är en tillräckligt stor grej för att det ska vara värt några extra timmar på slutet. Som du sa kan du ju ta omtentorna lite senare, även om det låter lite dumt att flytta fram.

Jag skulle inte "ljuga" i CVt. Men många gånger skulle det säkert funka. Frågan är också om du alls får ut din examen utan de där 10 poängen..?
Citera
2007-04-09, 16:20
  #5
Medlem
Examen, och antal högskolepoäng, kan vara väldigt viktigt när ett företag säger upp folk. En släkting till mig har klarat sig kvar på ett företag flera gånger när företaget sagt upp folk, tack vare att han har en avslutad examen. Andra som har jobbat längre än honom har alltså fått sparken för att de inte har en avslutad examen eller färre högskolepoäng.
Citera
2007-04-09, 16:40
  #6
Medlem
Satsa på uppsatsen för att inte förstöra för din uppsatskamrat. Under sommaren och hösten kommer du säkerligen ha tid under helger och kvällar för att plugga till de tentor du missat. Gör det så fort som möjligt bara men det är ingen panik att du inte har det klart tills jobbet börjar. Isf är det uppsatsen de kan klaga över på du missat.
Citera
2007-04-09, 19:34
  #7
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Den största grejen vore väl det faktum att du faktiskt mer eller mindre misslyckas med ett 4årigt (?) initiativ. Sen tror jag att det kan spela roll om har en examen när man ska klättra. Att kalla det "avgörande" är nog att ta i, men jag tror att det spelar roll. Många med höga positioner är utan examen, men de flesta har en.

Olika arbetsplatser/sektorer är såklart olika noga med vad man har för examen.

Det är nog ingen jättegrej, men jag tycker utan tvekan att det är en tillräckligt stor grej för att det ska vara värt några extra timmar på slutet. Som du sa kan du ju ta omtentorna lite senare, även om det låter lite dumt att flytta fram.

Jag skulle inte "ljuga" i CVt. Men många gånger skulle det säkert funka. Frågan är också om du alls får ut din examen utan de där 10 poängen..?
Jag måste flytta fram omtentorna, för jag kan inte fokusera på allt samtidigt. Det viktigaste nu är som du säkert håller med om att klara av magisteruppsatsen, sedan kan jag börja beta av tentorna en i taget. Jag är övertygad om att det går, om jag bara lägger lite jävlar och anamma i det. Så klart ska jag ta examen!

Vet inte ens varför jag startade tråden Ville förmodligen bara ha lite peptalk, haha!

Tack för era svar.
Citera
2007-04-09, 19:36
  #8
Medlem
alcatrazs avatar
Varför skulle du inte hinna färdigt magisteruppsatsen om du är 70-80% klar med den? Det är ju 2 månader kvar av terminen.
Citera
2007-04-09, 19:47
  #9
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Varför skulle du inte hinna färdigt magisteruppsatsen om du är 70-80% klar med den? Det är ju 2 månader kvar av terminen.
Nja det är väl inte min största oro, det är nog mer tentorna som är påfrestande. Grejen är i alla fall att jag har fått jobb och de vill förmodligen att jag börjar på heltid där så snart som möjligt, åtminstone i mitten av maj, och därför blir det lite si och så med hur våren ser ut. Men jag kämpar på nu som fan, så ska det nog lösa sig!

Rester och rättningar kan man sköta på kvällar och helger om inte annat. Det brukar inte vara så farligt det där!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback