Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-08, 22:36
  #1
Avstängd
toninhos avatar
Ja, just det.

Hopprepens betydelse.
I alla klassiska fightingfilmer och även i nutid i vanliga former av träning använder man sig mycket av hopprep.

Om jag ska vara ärlig, utan att försöka kika på svaren och googla mig fram så har jag ingen aning om vad hopprep gör och ger.
Jag provade att hoppa idag och det enda jag märkte var att jag blev andfådd som fan efter ett tag.

Finns det alltså olika sätt att hoppa ? Tips på använding ? osv..

Ger det uthållighet i form av att man kan springa länge ? Eller ger det mer styrka till vaderna ?


Ja, helt enkelt .. vad är hopprep bra för ?
Citera
2007-04-08, 22:47
  #2
Medlem
tapirs avatar
Ger dig sega underarmar.

Ger dig väldigt uthålliga vader och fötter. I viss mån kondition. Ger dig kontroll på fötterna. Balans, koordination.

Hur du kan testa att hoppa:

Vanligt, jämfota alltså. En fot i taget, hoppa upp med ena, sätt ner andra och så om igen. hoppa tio på en fot, tio på andra foten. Dra repet under dig två gånger ner med fossingarna i marken, hoppa, dra repet under dig två gånger s.k. luftström. Jag hoppar själv hopprep 5-10 minuter innan mina hemmapass i styrka.

Klarar väl en 200 hopp i minuten kanske.
Citera
2007-04-08, 22:54
  #3
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Ja, just det.

Hopprepens betydelse.
I alla klassiska fightingfilmer och även i nutid i vanliga former av träning använder man sig mycket av hopprep.

Om jag ska vara ärlig, utan att försöka kika på svaren och googla mig fram så har jag ingen aning om vad hopprep gör och ger.
Jag provade att hoppa idag och det enda jag märkte var att jag blev andfådd som fan efter ett tag.

Finns det alltså olika sätt att hoppa ? Tips på använding ? osv..

Ger det uthållighet i form av att man kan springa länge ? Eller ger det mer styrka till vaderna ?


Ja, helt enkelt .. vad är hopprep bra för ?

Jadu, hopprep ger väl spänst, kondition, uthållighet och koordination.

Som exempel är det vanligt att i boxningspass värma upp med t ex 3 ggr 3-5 minuter med sit-ups eller armhävningar emellan.

Förslag på övningar med hopprep är: hopp på ett ben, höga knän, hoppa på huk, hoppa samtidigt som man sakta snurrar åt vänster, att man korsar hopprepen a la rocky-style, 30s så snabbt man kan, dubbelhopp, osv......

Jag googlade på jumprope och hittade t ex följande:
http://www.jumpropeinstitute.com/

Kolla gärna vidare. Se till att ha ett bra hopprep med.
Citera
2007-04-08, 23:00
  #4
Avstängd
toninhos avatar
Fy fan, då ger det mer än vad jag trodde.

För mig som har varit långtidskadad och tränar fotboll, så är kanske hopprepen min räddning.

Uthållighet, koordination, spänst ... ? Fy fan säger jag bara.

Jag har ett hopprep från Stadium för 99 kr. Jag tycker den är helt okej, ni kan se den på deras hemsida och bedöma närmare om det är något ni anser vara bra eller kanske tom. dåligt.

Jag visste iaf. inte att det gav så mycket, men jag vet inte hur jag ska lägga in hopprepen i mitt vardagsliv.
Typ, ska jag bara hoppa innan gymträning. Eller så kan jag hoppa lite hopprep i nån minut mellan byte av övning i gymmet.
Kan jag bara ha en "hoppreps"-träning ibland, alltså hoppa i kanske 15-20 minuter med intervaller och sen så får det räcka .. Alltså ren hopprep..

För hittils, så tänker man alltid på hopprep som lite uppvärmning inför boxning
Citera
2007-04-08, 23:10
  #5
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Fy fan, då ger det mer än vad jag trodde.

För mig som har varit långtidskadad och tränar fotboll, så är kanske hopprepen min räddning.

Uthållighet, koordination, spänst ... ? Fy fan säger jag bara.

Jag har ett hopprep från Stadium för 99 kr. Jag tycker den är helt okej, ni kan se den på deras hemsida och bedöma närmare om det är något ni anser vara bra eller kanske tom. dåligt.

Jag visste iaf. inte att det gav så mycket, men jag vet inte hur jag ska lägga in hopprepen i mitt vardagsliv.
Typ, ska jag bara hoppa innan gymträning. Eller så kan jag hoppa lite hopprep i nån minut mellan byte av övning i gymmet.
Kan jag bara ha en "hoppreps"-träning ibland, alltså hoppa i kanske 15-20 minuter med intervaller och sen så får det räcka .. Alltså ren hopprep..

För hittils, så tänker man alltid på hopprep som lite uppvärmning inför boxning

Naturligtvis beror det på hur man tränar...
Men jag tycker det är en utmärkt form av uppvärmning. Eller avslutning på ett pass. Att varva med gymövningar hade jag inte gjort iofs. Men kör i intervaller så att hoppandet blir mer intensivt när du väl kommit igång med tekniken.

Är ditt hopprep helt i tyg? Isåfall skippa det. Då kommer du ingenstans i ditt hopprepande eftersom repet är för lätt. Mitt favorithopprep är ett i läder. Finns på sbisports hemsida för 130kronor. Det finns även en del andra typer som också har lite mer tyngd sig sig (samt kullager) som funkar utmärkt.

Ta det lugnt med hopprepsträningen i början. Benhinnorna tar mycket stryk och tänk på att ha rätt teknik. Små hopp, från höger ben till vänster ben med en liten touch på golvet med höger ben osv...svårt att förklara...ser naturligt ut när man ser det. Sök på youtube eller liknande.
Citera
2007-04-08, 23:11
  #6
Medlem
tapirs avatar
veva bara inte med hela armarna. det sitter i handleden, du skall kunna hålla repet mellan tummen och pekfingret och bara dansa.
Citera
2007-04-08, 23:15
  #7
Medlem
Malchicks avatar
Lite härlig hopprepsinsipiration.
http://www.youtube.com/watch?v=HT8BnJhiEbY
Citera
2007-04-09, 00:42
  #8
Medlem
Banned.s avatar
konditionsträning och få upp flåset gör ju att du kan springa längre, höja din mjölksyretröskel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback