Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-08, 12:44
  #1
Medlem
moniturs avatar
Hallå, igår försökte jag stretcha statiskt och ouppvärmd, tyckte allt gick väl och det hela slutade med att jag kunde nå mina tår en längre tid, t o m hålla fast i fötterna några sekunder.

Nu, dagen efter käns det dock som att jag istället för att ha gått framåt har jag lunkat åt andra hållet, dvs det börjar göra 'ont' mycket tidigare än när jag började igår.

Så mina funderingar är mer: håller jag på med fel typ av stretching eller är detta normalt?
Citera
2007-04-08, 12:55
  #2
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
Hallå, igår försökte jag stretcha statiskt och ouppvärmd, tyckte allt gick väl och det hela slutade med att jag kunde nå mina tår en längre tid, t o m hålla fast i fötterna några sekunder.

Nu, dagen efter käns det dock som att jag istället för att ha gått framåt har jag lunkat åt andra hållet, dvs det börjar göra 'ont' mycket tidigare än när jag började igår.

Så mina funderingar är mer: håller jag på med fel typ av stretching eller är detta normalt?
Du har antagligen töjt lite för mkt och åkt på en liten ruptur (bristning). Det läker men va försiktig.
Citera
2007-04-08, 13:03
  #3
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Du har antagligen töjt lite för mkt och åkt på en liten ruptur (bristning). Det läker men va försiktig.
Du menar att jag stretchade för hårt?
Bör jag inte stretcha på ett par dagar eller bara stretcha lugnare?
Citera
2007-04-08, 13:09
  #4
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monitur
Du menar att jag stretchade för hårt?
Bör jag inte stretcha på ett par dagar eller bara stretcha lugnare?
Känn efter. smärtar det bör du vila 1-2 från allt och sen försiktigt börja töja igen och belasta muskeln men en sådan allvarlig bristning låter de inte som.
Citera
2007-04-08, 13:15
  #5
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Känn efter. smärtar det bör du vila 1-2 från allt och sen försiktigt börja töja igen och belasta muskeln men en sådan allvarlig bristning låter de inte som.
Okay, tack! Nu skall jag bli vig som jedi-riddarna.
Citera
2007-04-08, 13:16
  #6
Medlem
Hur är det egentligen med att bara strecha helt ouppvärmd?
Jag vet att om jag gör det för mycket så får jag stickningar i hela muskulaturen när jag går tillbaka från det uttöjda läget. Något vanligt?
Citera
2007-04-08, 13:45
  #7
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Hur är det egentligen med att bara strecha helt ouppvärmd?
Jag vet att om jag gör det för mycket så får jag stickningar i hela muskulaturen när jag går tillbaka från det uttöjda läget. Något vanligt?
Kan vara att du strypt nerv / kärl tillförseln ut till armen / benet och därför får du den där "sockerdricks" känslan efteråt.
Citera
2007-04-08, 13:46
  #8
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herze
Hur är det egentligen med att bara strecha helt ouppvärmd?
Jag vet att om jag gör det för mycket så får jag stickningar i hela muskulaturen när jag går tillbaka från det uttöjda läget. Något vanligt?
Själv känner jag ingenting som kan liknas vid vad du beskriver, men jag är ju novis som sagt.
--
För övrigt, jag har läst att ju längre man stretchar en muskel desto bättre (duh?) men frågan är vilka tidsrymder man pratar om? 1-2 min, en kvart?
Citera
2007-04-08, 14:52
  #9
Medlem
Shadors avatar
Det beror väl på dina mål. Tro fan att du inte kommer ner i split om du enbart stretchar några minuter då o då
Citera
2007-04-08, 15:57
  #10
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shador
Det beror väl på dina mål. Tro fan att du inte kommer ner i split om du enbart stretchar några minuter då o då
Tolkar det som en timme morgon/kväll eftersom jag vill bli vig som en jedi-riddare.
Citera
2007-04-08, 17:11
  #11
Avstängd
toninhos avatar
Vänta så för att öka sin rörlighet, vighet och smidighet och den biten av sin kropp så ska man inte bara strecha efter träning ?, utan även när man är kall ?

Typ, nu om jag har inget för mig... Bara börja strecha ? :S
Citera
2007-04-08, 18:28
  #12
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Vänta så för att öka sin rörlighet, vighet och smidighet och den biten av sin kropp så ska man inte bara strecha efter träning ?, utan även när man är kall ?

Typ, nu om jag har inget för mig... Bara börja strecha ? :S

Streching ger mer om du är kall men önskar skaderisken.

(/me tar upp ena handen som gard ifall axon nu kommer försöka bitch slapa honom)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback