Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-04-06, 20:36
  #1
Medlem
Ska förmodligen i dagarna plocka ut en ny Saab 9-3 1.8t BioPower.
Någon som har erfarenheter på den bilen? Vad skall man välja till osv?



Jag kommer förmodligen att välja Linear 1.8t BioPower med anniversary-paktetet (typ metallic, snyggare 17" fälgar och lite smått o gott).
Ger 175hk med etanol i tanken.
Grundpris 249800:-

Jag kommer också förmodligen att välja till responspkt då jag vill ha backsensorer, detta kostar ytterligare 3900:-

Jag kommer även att välja till stöldlarm 4400:-

Sedan funderar jag på Xenonljus, "Bi-xenon strålkastare" heter det och kostar 5900:-
"Bi-xenon strålkastare" innebär helt enkelt xenonljus, eller?
Behövs det? Någon sa att det knappt gör ngn skillnad?


Är det ngt mer man bör ha? Sportchassi kostar 3000:- Ngn som vet om det gör ngn större skillnad?

Länk till exempelbil:
http://www.saabsverige.com/main/SE/s...60/step5.shtml
Citera
2007-04-06, 20:39
  #2
Medlem
yeahgrrs avatar
Bixenon är väl att man har xenon lyse på både hel och halvljus....

etanolbilarna går rätt bra... men var beredd på att du får tanka oftare än när du kör bensin......
Citera
2007-04-06, 20:44
  #3
Medlem
Vagabondens avatar
Bra val av bil!
Även om vectorpaketet är bättre än Linear, fast då du tar anniv. och annat skoj så blir det ju bra ändå.

Xenon är absolut att föredra. Har prövat båda i kvällskörning och xenon är helt klart bättre.
Som nämnts så innebär bi-xenon att både hel och halvljus är xenon. Klart att föredra.

Lycka till med 1,8:an. Du kommer få den i slutet på maj.

Btw, har du bestämt vart ska du köpa den?
Citera
2007-04-06, 20:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
Bixenon är väl att man har xenon lyse på både hel och halvljus....

Okej, men om man inte väljer bi-xenon, innebär det då att man inte har xenon överhuvudtaget eller på bara en utav hel och halv, isf vilken?



Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
etanolbilarna går rätt bra... men var beredd på att du får tanka oftare än när du kör bensin......

Hört talas om det ja
Finns E85 på många mackar idag?
Citera
2007-04-06, 20:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Bra val av bil!
Även om vectorpaketet är bättre än Linear, fast då du tar anniv. och annat skoj så blir det ju bra ändå.

Xenon är absolut att föredra. Har prövat båda i kvällskörning och xenon är helt klart bättre.
Som nämnts så innebär bi-xenon att både hel och halvljus är xenon. Klart att föredra.

Lycka till med 1,8:an. Du kommer få den i slutet på maj.

Btw, har du bestämt vart ska du köpa den?


Yes det jag skulle vilja ha främst i vector är skinnklädseln, men vector är ju hela 25000 dyrare.

Tidigare så var ju linearen enormt mkt fulare än vectorn men om man väljer anniversary idag så ser ju bilarna i princip likadana ut utvändigt, riktigt snygga om du frågar mig =)

Och nej förresten, jag har inte bestämt mig vart jag skall köpa den ännu.
Citera
2007-04-06, 20:49
  #6
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Finns E85 på många mackar idag?

Yes, Shell, Statoil och OKQ8 har var för sig ca 20-30 stationer i Stockholmsområdet. Ingen koll på övriga landet, men det lär inte bli färre.

Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Yes det jag skulle vilja ha främst i vector är skinnklädseln, men vector är ju hela 25000 dyrare.

Tidigare så var ju linearen enormt mkt fulare än vectorn men om man väljer anniversary idag så ser ju bilarna i princip likadana ut utvändigt, riktigt snygga om du frågar mig =)

Ja, du har helt rätt. Priset är aningen för högt och anniversary höjer linearen oerhört.
Kör hårt!
Citera
2007-04-06, 20:51
  #7
Medlem
kingcools avatar
Jag kan inte kommentera något om utrustningen, mer än att jag tycker att största stereon på alla bilar är given.

Hursomhelst, så kommer det en faceliftad 9-3a nu till sommaren. Det kanske är något att tänka på?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070405_saab_93/
Citera
2007-04-06, 21:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingcool
Jag kan inte kommentera något om utrustningen, mer än att jag tycker att största stereon på alla bilar är given.

Hursomhelst, så kommer det en faceliftad 9-3a nu till sommaren. Det kanske är något att tänka på?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/070405_saab_93/

Just det, det har jag hört ryjkten om jag, facelift alltså.

Skall man vänta tills dess?
Jag menar det är inte kul att få en ny bil och så får bilen en ny "frontlook" månaden efter.
Citera
2007-04-06, 21:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Okej, men om man inte väljer bi-xenon, innebär det då att man inte har xenon överhuvudtaget eller på bara en utav hel och halv, isf vilken?
Kollade på sidan och det verkar som att det antingen är bi-xenon eller bara halogen som gäller. Bi-xenon fungerar så att samma xenon-lampa ger både hel- och halvljus med hjälp av ett spjäll som fälls ned, sen har du även halogenlampan bredvid med reflektor som hjälper till lite med helljuset.

Jag har kört en Saab 9-5 med detta system och det är verkligen en jävla skillnad. Körde i kolsvarta smålandsskogar och det lyste verkligen upp långt och bra och när vägen kom ut på ett öppet fält så såg man verkligen bredden på ljuset också. Sen är det vitare ljuset från en xenon-lampa mycket skönare och naturligare.
Citera
2007-04-06, 21:09
  #10
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savio9
Just det, det har jag hört ryjkten om jag, facelift alltså.

Skall man vänta tills dess?
Jag menar det är inte kul att få en ny bil och så får bilen en ny "frontlook" månaden efter.

Vi har inte hört någonting alls om en facelift och/eller när en sådan skulle släppas.
Citera
2007-04-06, 21:34
  #11
Medlem
frosses avatar
Except the faktum att du ska köpa SAAB så ser det bra ut xenon är att föredra
Citera
2007-04-06, 21:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius
Kollade på sidan och det verkar som att det antingen är bi-xenon eller bara halogen som gäller. Bi-xenon fungerar så att samma xenon-lampa ger både hel- och halvljus med hjälp av ett spjäll som fälls ned, sen har du även halogenlampan bredvid med reflektor som hjälper till lite med helljuset.

Jag har kört en Saab 9-5 med detta system och det är verkligen en jävla skillnad. Körde i kolsvarta smålandsskogar och det lyste verkligen upp långt och bra och när vägen kom ut på ett öppet fält så såg man verkligen bredden på ljuset också. Sen är det vitare ljuset från en xenon-lampa mycket skönare och naturligare.


Tack för infon, yes nu måste jag köpa xenon, inte minst med tanke på säkerhetsaspekten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback