Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-06, 13:12
Medlem
Ascents avatar
Godafton kamrater.

Denna post innehåller information om sidan Bidme.se och även annat som bevisar att det hela är en stor bluff.
Jag har tidigare kontaktat Insider, Expressen och Aftonbladet utan framgång. Bidmes företag blåser det svenska folket på miljontalskronor och ingen av dessa sidor har lust att posta en liten artikel, ja man tackar för det.
Det är ganska mycket text men jag skulle gärna vilja att ni läser igenom det.

Då är min sista utväg Flashback, i hopp om att du som läser detta sprider det vidare och att det tillslut blir känt att Bidme.se är ett bluff-företag. Jag är så trött på att se detta företag håva in så mycket pengar för så lite arbete.

Grundinformation:

Jag och en nära vän till mig har alltid misstänkt dessa lägstabudauktioner för att vara fusk så vi bestämde oss för att kontrollera företaget lite närmare med förstorningsglas och detta är vad vi har hittat.
Länge har folk misstänkt Bidme för att vara bluff men utan bevis, här nedan kommer bevisen.

Information om företaget NPI Ltd:
Bidme.se ägs utav företaget NPI Ltd (enligt deras hemsida) och detta företag äger även sidor såsom:
www.whiteteeth.se
www.photoblocker.nu
www.payit.se
www.paysafe.se
www.cigarettkungen.se
www.billigacigg.se

Vissa sidor har som ni ser redan stängts ner pga. stora klagomål. Har läst mycket om detta och flera personer har polisanmält detta företag men jag vet inte om det har hjälpt.
Alla dessa sidor är bluffsidor, tex. Cigarettkungen som säljer billiga cigaretter, allt är bra förutom att du inte kommer få några ifall du beställer, men betala det får du gärna göra.

Företaget ägs utav en person vid namn Christian Lärka och han får hjälp av en annan person vid namn Tobias Folke Holmgren (kallad Folke).
Folke var 2005-11-22 en 20-årig student ifrån Linköping och hjälper Lärka med att bygga dessa hemsidor och han står också som ägare för cigarettkungens postgirokonto.
Vid den här tiden var han bosatt i Tallinn hos Lärka enligt den information jag samlat in.

Företaget försöker även lura folk på annonsutrymme i mån om att betala och för att sedan när annonstiden är slut bara springa iväg. Företaget har annonserat på Aftonbladet tidigare, om de fick betalt för det vet jag inte.

Både cigarettkungen.se och bidme.se har skickat ut spam för att marknadsföra sig. Många har reagerat och anmält dem. Båda sidorna har även haft olika tävlingar där man ska rekrytera vänner så finns det chans att man vinner priser, ingen vinner dock dessa priser.

Jag har även läst på många olika sidor där det är folk som säger att de har vunnit på Bidme.se och säger att det är den bästa sidan som finns. Det är ganska lustigt då ingen någonsin vunnit (hur jag kan veta detta kan ni läsa om nedan), de gör alltså reklam för sig själva genom att ta formen som nöjda kunder.

Efter att vi läste allt detta var vi ganska säkra på att det hela var en bluff. Nu behövde vi bara bevisa att Bidme.se är ett blufföretag, men hurdå?

Bidme.se:
Det första vi reagerade på var alla dessa vinnare, inte nog för att bilderna på vinnarna ser ut att vara helt fejk så är även namnen likaså. De har ingen som helst struktur på bilderna eller namnen (vilket inte bevisar alls att det är fejk utan att det är oprofessionellt).
De har valt ganska vanliga namn vilket kan vara en slump men det väcker ändå misstankar, med namn såsom: Annika F, Dimitri, Lisa Gustafsson, David Andersson, Patrik Engström.

Så vi tog oss in i deras databas för att sedan jämföra buden och vinnarna. Det vi såg var häpnadsväckande. Samma telefonnummer har vunnit nästan alla auktioner på sidan. Vi kollade upp telefonnumret men det fanns ingen information om den personen på nätet förutom denna länk (som förövrigt är här på Flashback) http://www.flashback.se/kopochsalj/showmsg.php?id=19302 . Vi försökte även ringa men telefonen var avstängd.
Vi ringde även vinnaren på några andra auktioner och de svarade alla i stil med ”Ja, jag har använt mig av Bidme.se men aldrig vunnit något”.
Vi ville vara mer säkra på att det var bluff så vi tittade på buden och gjorde så att vi tog hem en auktion. Ett par timmar efter auktionens slut så presenteras vinnaren på hemsidan, men ve och fasa, vi hade inte vunnit.
Vi kollade upp budet som hade gjort vårat bud icke unikt och det budet hade kommit in flera dagar före vårat. Konstigt det där, eftersom vi fick ett bekräftelse per sms att vi hade det vinnande budet.
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Jo, Bidme.se väntar tills auktionen är slut och ändrar sedan buden så att de själva ska vinna varan. De hade bara gjort ett fel på vår auktion och det nämnde jag tidigare, det hade kommit in innan vi lade vårat bud. Detta är omöjligt för i så fall skulle inte vi ha fått bekräftelse per sms att vi hade det vinnande budet.

Det finns något som heter budkonto på Bidme. Det är ett konto man loggar in på som man kan spara sina bud och liknande på. Vi kollade upp den första som blev medlem på budkontot, personen hade skrivit in fejkade uppgifter i alla fält (förutom mobiltelefonnumret). Denna person hade även enormt många fribud. Dvs. bud som man kan lägga ut (det kostar vanligtvis men eftersom det är skaparen av sidan så kan han enkelt fylla på genom databasen).
Det finns även en flik som heter vinnande auktioner och han hade tagit hem en hel drös.
Vi jämförde auktionerna den personen tagit hem med deras vinnare som presenteras på hemsidan, konstigt… samma nummer men olika vinnare. Vad tror ni, kan det vara bluff nu?
Här är en bild: http://img412.imageshack.us/img412/5166/screen1av5.png
Och här är en annan bild som visar hur många bud användaren har lagt: http://img216.imageshack.us/img216/742/screen2qi5.png . Och jag som trodde att ägaren inte fick deltaga i sina egna auktioner?
Här är en tredje bild som visar hur många bud han har att lägga: http://img412.imageshack.us/img412/4835/screen3sv8.png .

Jag tänker inte skriva hur jag gjorde, för om det blir känt så finns risken att Bidme.se täpper till hålet och då kan vi inte få fram mer bevis.

Övriga länkar:
http://www.cint.se/debatt/ShowPostFlat.aspx?PostID=13239 – Hela diskussionen om Cigarettkungen.se och information om Christian Lärka och Tobias Folke Holmgren

Jag tackar för mig och hoppas att ingen här någonsin använt Bidme och inte kommer att göra det heller.
Citera
2007-04-06, 16:27
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Hej.

Jag kan eller vill inte värdera det du kommit fram till, men varför inte posta samma info på till exempel cint.se, som är en stor konsumentsida. För övrigt hör din tråd inte hemma under Medier och journalistik, så det är bäst jag skyndar mig att skriva det här inlägget innan tråden låses.
Citera
2007-04-06, 16:40
Medlem
Aftonbladet jobbar just nu frenetiskt:

"Hackers avslöjar storfuskande företag!"
"De nya hjältarna - hackers!"
"Nu slår hackers tillbaka - Mot fuskarna!"
"Så skyddar du dig mot fuskföretagen - hela listan"
"Så blir du blåst på 1000tals kronor"

Sanna mina ord. Antagligen kommer du få ställa upp på en bild där du sitter i svarta kläder, med solbrillor framför datorn och ser kriminell ut.
Citera
2007-04-06, 16:42
Medlem
Ascents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Aftonbladet jobbar just nu frenetiskt:

"Hackers avslöjar storfuskande företag!"
"De nya hjältarna - hackers!"
"Nu slår hackers tillbaka - Mot fuskarna!"
"Så skyddar du dig mot fuskföretagen - hela listan"
"Så blir du blåst på 1000tals kronor"

Sanna mina ord. Antagligen kommer du få ställa upp på en bild där du sitter i svarta kläder, med solbrillor framför datorn och ser kriminell ut.
Nej, jag har fått nog av Aftonbladet och Expressen.
Jag vet att de inte har varit så omtyckta men jag har alltid accepterat dem.
Men inte ens ett "Nej tack, vi är inte intresserade" kan man få som svar.
Citera
2007-04-06, 18:22
Medlem
adligs avatar
BilligaCigg.se ägs av en Mikael Persson enligt nic.se. Inga namn som du nämner.
Citera
2007-04-06, 18:30
Medlem
Ascents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adlig
BilligaCigg.se ägs av en Mikael Persson enligt nic.se. Inga namn som du nämner.
Det har du rätt i.
Bidme ägs också utav Thomas Parker, han har jag inge info om heller.
Nu kan det vara så att Mikael Persson inte har något med detta att göra men enligt diskussionen på Cint.se så ägs billigacigg och cigarettkungen utav samma nät (om man kan säga så).
Citera
2007-04-06, 18:39
Medlem
fractal inhalers avatar
Alla lägsta bud auktioner borde förbjudas ni vet vad som hände med
Svenska Spels LIMBO

Lägsta spel är per defenition OCKER, FUSK eller MANIPULERAT
Citera
2007-04-06, 19:15
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fractal inhaler
Alla lägsta bud auktioner borde förbjudas ni vet vad som hände med
Svenska Spels LIMBO
Nej det vet jag inte. Vad hände?
Citera
2007-04-06, 19:46
Medlem
Ascents avatar
Jag läste just igenom det jag skrev en gång till och vill bara säga att jag har faktiskt ganska svårt för att skriva ihop saker som detta.

Har jag missat något eller ifall ni vill ha mer bevis så säg bara vad så kan jag nog hosta upp det.
Citera
2007-04-06, 19:48
Medlem
fractal inhalers avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14889017.asp

Någon som har lust att tipsa SVD om de andra sidorna
så slipper flera idioter bli lurade....
Citera
2007-04-06, 21:32
Medlem
Lärka är välkänd i webbranschen som ruffel och bågare.
Jag tror inte nån seriös aktör vill ta i honom med tång. Det har nog skrivits en del om honom av IDG.se och av andra tidningar.
Förvånande att inte kvällspressen börjar gräva mer i det när dom har chansen. Fast kvällspressen utnyttjar/utnyttjade ju Bidme eller liknande tjänster för att blåsa sina läsare. Jag vet iaf att Expressen haft en lägstabudvariant.
Citera
2007-04-06, 21:54
Medlem
Detta verkar väldigt intressant.
Ser fram emot att få mer information om du kan ge det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in