Först och främst så vill jag hålla med om att hon förmodligen gör det på kul och tror att folk omkring henne tycker att det är sött och roligt.
Men...
anledningen till att hon tycker att det känns bra att prata om sig själv i tredje person kan man faktiskt spekulera i.
Små barn kan ha en fas där man pratar om sig själv i tredje person, ungefär när man börjar lära sig prata. Det enda syftet med att prata över huvud taget i den åldern är att förmedla sina behov till mamman så att mamman kan tillfredsställa dessa, och därför funkar "tredje person".
Kanske känns det bra att få vara det omnipotenta barnet? Kanske skulle hon vilja köras omkring i vagn och blöja också?
En annan (och lite rimligare) förklaring kan vara att man har svårt att ta ansvar för sig själv och sina önskningar. En massa människor har ju svårt att säga "jag"; "
Jag vill ha en smörgås", "
Jag tycker du är dum". Det kan vara skrämmande att behöva stå till svars på det viset. Därför kan man vilja framföra sina önskningar och åsikter utan att behöva stå som avsändare på meddelandet.
En tredje förklaring är att hon tagit för starkt intryck av ett särskilt avsnitt av Seinfeld, där en bifigur dyker upp som alltid pratar om sig själv i tredje person (till Jerrys förtret om jag inte minns fel). I serien framställs draget som mycket irriterande, arrogant och asocialt.