• 1
  • 2
2007-04-04, 09:11
Medlem
Nu ligger landet till på följande sätt, har mer eller mindre på fyllan stått och lovat en middag till 4st tjejer imorgon kväll. Blev abrupt påmind om detta för en stund sedan och när vi pratar i telefon säger hon, glöm inte att du lovade kyckling till varmrätt. WTF?
Hur kan jag vara så dum att jag lovar en kyckling till varmrätt för 4st av dem kräsnaste brudar jag träffat.
Eftersom jag har min stolthet att försvara nu, samt att en lyckad middag innebär liggpotential till max, behöver jag lite tips här, alla ni överkräsna kom med förlsag på vad ni skulle tänka er att äta med kyckling.

Satt och slängde ihop lite i huvudet, funderade på en eventuell majskyckling med en sås på körsbär, ska jag fylla kycklingen med något? Vad kan jag ha till? Ska jag skrota iden helt med majskyckling?
Citera
2007-04-04, 09:25
Medlem
Doktor Kottes avatar
Nu tar vi det lugnt här...med så pass mycket i potten FÅR du inte klanta till det.

Jag hade valt en ENKEL kycklingrätt men satsat på lite lyxiga tillbehör istället. Börja med en förrätt, tips på det, se förrättstrådarna här.

Sedan gör du en enkel kycklingrätt. Kanske helstekt i ugn med en mustig sås och ris till. Sallad och naturligtvis gelé.

Var det redan i morgon? Då hinner du knappt fixa med hemlagad parfait om du inte sätter fart NU. Det är ett bra tips annars med hög imp-faktor ("Jag slängde ihop en hallonparfait till er flickor")..

Sen - glöm nu för faan inte att duka lite snyggt. Besticken på rätt ställe, glas på fot och helst linneservetter. Och du - vänta med att fyllna till tills du är klar med matlagningen...

Ser att jag inte kom med så bra exempel ovan..vaknade nyss, så jag är lite virrig. Hoppas det går bra ändå i morgon.

Lycka till. Rapport här sedan...
Citera
2007-04-04, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargklo
Nu ligger landet till på följande sätt, har mer eller mindre på fyllan stått och lovat en middag till 4st tjejer imorgon kväll.
Frågan är: Hur pass köksvan är du?

~Paul~
Citera
2007-04-04, 09:42
Medlem
strlngs avatar
saltimbocca på kycklingfilé..
recept: http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...950401,00.html

enkelt och otroligt gott! kom bara ihåg att använda färsk salvia, ingen torkad skit.

att dricka till kycklingen: torr riesling eller chardonnay, gärna någon med tydliga citrusinslag för att passa bra ihop med apelsinsaften i kycklingen.

och som sagts tidigare, satsa på en schyst för- och efterrätt.

lycka till!
Citera
2007-04-04, 09:47
Medlem
jagvetdetduintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strlng
saltimbocca på kycklingfilé..
recept: http://www.aftonbladet.se/vss/matovi...950401,00.html

enkelt och otroligt gott! kom bara ihåg att använda färsk salvia, ingen torkad skit.

att dricka till kycklingen: torr riesling eller chardonnay, gärna någon med tydliga citrusinslag för att passa bra ihop med apelsinsaften i kycklingen.

och som sagts tidigare, satsa på en schyst för- och efterrätt.

lycka till!

Jag håller med om att man skall välja vin efter tillbehör, men kyckling och vitt vin skulle jag ändå passa mig för. Hellre någon form av lätt rödvin med någorlunda syra, kanske en chianti...

http://www3.arla.se/Default.aspx?id=15931

där har du annars en lätt och god varmrätt. Tänk bara på att tiden i ugnen för kycklingen kan vara lite svår att reglera (lättast att kolla med termometer). Testa också att laga rätten du skall bjuda på minst en gång innan middagen!!!!
Citera
2007-04-04, 10:35
Medlem
Requiems avatar
Själv hade jag nog gjort en gryta med lårfiléer, vitt vin, matlagningsgrädde, citron, strimlade soltorkade tomater och färsk dragon (samt kryddor förståss)!

Servera med färsk tagliatelle. En enkel men grymt god rätt. Då har du tid att sätta en baguettedeg innan du förbereder maten. Kör med 50% durumvete och 50% vanlig. Att impa med nybakat bröd funkar alltid och är busenkelt.

Servera med ruccola (pepprigheten fungerar bra mot såsen), samt något värdigt vitt vin.
Citera
2007-04-04, 10:40
Medlem
Giggis avatar
Är flickorna kräsna ska du satsa på en enkel, vällagad men god rätt. Förmodligen hade de inte gillat körsbärssåsen. Så tänk om där.

Halloumikycklingen från strlng:s länk lät väldigt god.

Kycklingklubbor bör nog undvikas då flickor ofta föredrar filé. Man blir inte så kladdig då!

Bara en stilla undran, ska du ligga med alla fyra eller?
Citera
2007-04-04, 10:57
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Är flickorna kräsna ska du satsa på en enkel, vällagad men god rätt. Förmodligen hade de inte gillat körsbärssåsen. Så tänk om där.

Halloumikycklingen från strlng:s länk lät väldigt god.

Kycklingklubbor bör nog undvikas då flickor ofta föredrar filé. Man blir inte så kladdig då!

Exakt! Det är ju därför jag tror mitt förslag blir bra
Citera
2007-04-04, 10:58
Medlem
strlngs avatar
Citat:

Precis vad alla undrar men inte vågar fråga ;D
Citera
2007-04-04, 11:06
Medlem
Snövits avatar
Citat:

Håller med jag gillar inte grytor där man måste hålla på och pilla för att få fram köttet. Kycklingklubbor och vingar passar bara när man kan äta med fingrarna.
Citera
2007-04-04, 11:36
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Exakt! Det är ju därför jag tror mitt förslag blir bra

Vi skrev samtidigt (jag fick telefonsamtal innan jag hann posta) och jag orkade inte kommentera ditt recept när jag läste det sen. Men, det låter mycket gott och jag ska faktiskt själv prova det nån gång.

Citat:
Ursprungligen postat av strlng
Precis vad alla undrar men inte vågar fråga ;D

Hahaha! Nyfikenheten väcktes! Jag kunde inte hålla mig!

Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Håller med jag gillar inte grytor där man måste hålla på och pilla för att få fram köttet. Kycklingklubbor och vingar passar bara när man kan äta med fingrarna.

Jag måste erkänna att jag är för dålig på att pilla fram kött, jag är bortskämd hemifrån, där gjorde mamma det till mig! (ja, jag är mer än 15år gammal) Så när jag ska försöka ser det dels konstigt ut och dessutom behöver jag äta dubbelt så många klubbor eftersom jag inte får loss lika mycket kött som alla ni andra!
Citera
2007-04-04, 11:44
Medlem
CashBlows avatar
Om du inte ska ligga med alla...

...så föreslår jag att du styckar en hel kyckling och ger filéerna till de du ska ligga med.

De andra får nöja sig med skinnet och kanske fötterna.

Koka allt, som cajun, tillsammans med en kanin och några spikar i en stor gryta. Middagen går i vodoons tecken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in