Han ligger sömnlös när han tänker på farliga kometer och miljöförstöring. Han säger att vi leker oss in i undergången med talangjakter och ”Idol”.
Själv ägnade han detta årtionde åt att ge oss musik. För kärlek och acceptans, mot leda och resignation.
Som enda reporter har Niklas Strömberg mött Håkan Hellström för ett samtal om 00-talet. Det som också blev Håkans decennium.
Håkan Hellström viker in på kyrkogården.
Det är vårsnö i Stockholm och lyssnar han noga kan han höra fågelkvitter. Annars hörs mest bilarna från Hornsgatan. Kvällen innan har han spelat med Sven Bertil Taube på Berwaldhallen.
Han är 32 år gammal och har till slut accepterat vem han är.
Soloartisten. Stjärnan.
Han har funnit Natalie. Och tryggheten, den han har letat efter.
Han tittar på sin maestros grav. En *granitpelare. En kopparbyst längst upp.
Äventyraren, matrosen. Mannen som ligger här har präglat Håkans liv sedan barndomen.
Han vet varför han är här.
– Jag kan inte prata om det här. Jag faller direkt ner i hålet.
35 år gammal tittar Håkan Hellström mig i ögonen. Det är en måndag för tre veckor sedan. Vi har pratat i två timmar och har precis kommit till frågorna om döden.
Vi började i andra änden.
Vem var du som barn?
– Lillebrodern. Den enda i klassen som *hade glasögon. Den glasögonprydde clownen som inte var med på någon av tjejernas kärlekslistor men ändå inte var lägst i rang.
Vad drömde du om?
– När jag var tio började jag drömma om att spela trummor. Jag önskade mig ett leksakstrumset ur Hobbex-katalogen. Ett stort trodde jag inte att mamma och pappa skulle köpa. Sen när jag fyllde år och kom ner från tredje våningen stod det ett riktigt stort, blått trumset där. Jag blev helt knäckt. Där slog det slint på något sätt. Jag har fortfarande inte kommit tillbaka efter det.
Varför tror du att du önskade det lilla trumsetet?
– Det var billigare. Jag trodde inte att jag skulle få ett stort.
Du definierade dig tidigt som en förlorare.
– Så känns det inte nu när man släppt fem skivor. Det är ingen loser som står där längre. Men mycket av ens personlighet formas i tonåren. I bästa fall kan man få någon sorts empatiförmåga. Man drömde bland annat om hur det skulle vara att ha en helt ren hy. Det var inte så jävla kul att gå till skolan med en finne längst fram på näsan. Det räcker med det. Gå till skolan med en finne längst fram på näsan varje dag och du kommer att bli en underbar person.
– Så började man lyssna på musik som man identifierade sig med. I mitt fall var det Morrissey och punk. Det blir en ond cirkel. Om du börjar med finnen på näsan kommer du att hamna ännu längre åt sidan när du lyssnar på Morrissey. Du kommer att upphöja utanförskapet till en dygd. Du finner en styrka i det. Till slut går man där med sina UFF-kläder, tio nummer för stora, och är en jävla loser. Sen träffar man ett gäng, det var så det var för oss i Broder Daniel.
Hur trivdes du i tonåren?
– Skolan var öken. Det var bara att hålla andan i sex år. Men i efterhand tänker jag att det inte kan ha varit så dumt i skolan *ändå. Man träffade människor varje dag. Det upphör totalt när skolan tar slut.
Hur upplevde du vuxenvärlden?
– Då började livet. Och jag körde ner i diket direkt. Ett år efter skolavslutningen lämnade jag Broder Daniel trots att vi *hade spelat sedan åttan. Två veckor senare stod det i kvällstidningarna om Broder Daniel. Två veckor efter det fick jag höra att de fått skivkontrakt. Då föll ridån för mig. Den föll för flera år framåt.
Var det verkligen så?
– Ja, jag mådde för jävligt. På dagarna satt jag på kaféer och drack kaffe tills jag fick hallucinationer. På kvällarna gick jag på krogen och drack mig skitfull på slattar. Jag var klotrund och hade långt hår. Ansiktet svullnade upp och blev rött. En gång när jag satte mig i en soffa sprack skjortan. Jag hade blivit så fet att knapparna sprängdes.
Fyra år senare sneglar Håkan mot ett kuvert i sin byrålåda.
Han är tillbaka i Broder Daniel. Men under en längre tid har han målmedvetet stoppat undan pengar. Han har även skrivit några egna låtar. En av dem heter ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”
Sommaren 1999 spelar han in en demo. På hösten börjar skivbolagen höra av sig.
– Det var bara att hoppa på. När bolaget ville ha en skiva försökte jag få i ordning tio låtar. De handlade om det liv jag levde och hade levt i nästan tio år då. Det var partyliv, med allt vad det innebär. Oro och glädje om vart annat.
Ville du stå på egna ben?
– Nej, jag hade ingen ambition alls. När min vän Oskar frågade om en turné sa jag att det skulle bli max tio spelningar. Just då låg Broder Daniel nere, men sen skulle jag tillbaka till dem. Jag tänkte inte överge dem bara för att jag hade fått ett skivkontrakt.
När upplevde du genomslaget?
– Recensionsdagen. Allting förändrades på en natt. Plötsligt skulle vi ha en turnébuss. Det hade vi aldrig haft med Broder Daniel. Det var så mycket. Jag bara?…
Håkan tecknar ett fiktivt ölglas i luften och sveper det i en vändning.
– … Skål! Sen försvann några år i ren *karusell. Jag gjorde hela andra skivan på ångorna av den första.
En gång sjöng han framför graven.
Det var sommar då och han var yngre. En nytänd svensk stjärna, skrev tidningarna.
Håkan kände inte igen sig i den beskrivningen. I sitt eget huvud var han ingen *soloartist, utan en 27-årig förlorare. En kaotisk yngling på jakt efter lycka och kärlek.
Han ville bara dansa sig igenom ännu en sommar, den som han hört Evert Taube sjunga om. Hålla sig framme där det verkade vara roligt. Sen skulle han gå tillbaka till sitt band. Sitt sammanhang.
Det var mörkt på kyrkogården när Håkan Hellström tog ton. Dagen efter skulle han uppträda i ”Allsång på Skansen” för första gången.
Tyst för sig själv kved han:
– Så länge skutan kan gå. Så länge hjärtat kan slå.
Men nu är det vinter igen. Det har passerat fem år sedan dess. Håkan har återvänt till graven.
Han tänker inte glömma sin maestro.
Våren 2003 planerar Broder Daniel en comeback. Ett nytt album ska spelas in. Håkan är överlycklig.
Då deklarerar sångaren Henrik Berggren att hans tid är ute.
– Jag bara: ”Vad då? Jag lägger ner det här nu. Jag kan komma tillbaka som basist.” Men han förklarade: ”Det kommer aldrig att bli så. Du är med i ’Allsång på Skansen’ och så. Broder Daniel kommer aldrig kunna göra det du gör. Det blir bara fel”.
– Det var en ren överenskommelse och det var det rätta. Det var då jag såg vad min egen grej hade blivit. Innan hade det bara varit en lek, ingen karriär. Det skulle snart vara över. Jag hade gjort mina plattor och det fick vara bra. Jag hade ju fått åka till Rio. Jag såg inte mig själv som någon jävla soloartist. Men kanske var det jag hade för fint för att slumpas bort.
Du lämnade Göteborg.
– 2004 hade jag flyttat till Stockholm. Det året hände det ingenting för mig. Jag hade ingen att ringa. Jag satt i vår lägenhet och skrev låtar som jag inte visste om de var bra. Vilket jag aldrig vet. Självförtroendet har alltid sagt att det är skit och jag har *inte vågat erkänna att jag innerst inne tycker att det låter bra.
– Jag tänkte att jag skulle göra en skiva till. Men efter det blev allt så himla *roligt. Det var en pånyttfödelse. Ända sedan första plattan hade det funnits folk som gillade det jag gjorde, nu plötsligt såg jag dem. De hade kommit för att lyssna på det jag hade gjort.
Du träffade din flickvän Natalie i Rio, hur visste du att du älskade henne?
– Det visste jag inte, jag visste bara att jag tyckte om att vara med henne.
Hade du längtat efter kärlek?
– Ja, det började jag göra intensivt runt 1995. Eller ja, på högstadiet och gymnasiet hade man också tyckt att det varit fint med en tjej. Något att komma nära, om du förstår vad jag menar. Det känns som att jag alltid har varit på väg mot en fast punkt, och vetat att jag inte kommer att släppa taget när jag träffar henne.
Hur upplevde du att riktig kärlek var jämfört med den du drömt om?
– Den var precis så. Så intensiv. Så är det för mig. Man vill underkasta sig en person. Vara dörrmattan hon går på. Allt.
Du fick din första son 2005, var du redo för det?
– Ja, jag hade kunnat bli redo när som helst. Det är bara att gå in i det.
Hur är det att uppfostra, att sätta gränser?
– Svettigt. Men man behöver inte läsa massa böcker. Det fungerar ganska bra med någon sorts grundinstinkt om rätt och fel: ”Du kan inte slå den här rätt i ansiktet på någon, det är fel. Klappa hellre, känn vad mjukt och skönt det är”. Sen får vi se hur barnen blir, haha.
Vem hade du varit utan musiken?
– Jag hade nog varit som nu, men förmodligen knegat på Påls eller något lager. Det hade varit rimligt. Jag hade inte hamnat på någon utbildning. Huvudet har aldrig varit med mig. Jag har problem att lära in saker. Jag kan inte gångertabellen eller att dividera eller något sådant. Jag gillar mekaniska saker. Hade ett jobb där jag bara satt och stoppade papper i kuvert en gång. Det är nästan det roligaste jobbet jag haft.
Hur påverkas du av de inlärningssvårigheterna i dag?
– Inte alls. Haha. Jag har det ju bättre än de flesta ekonomiskt och allt.
Ifrågasätter du varför just du lyckades?
– Det slår mig ganska ofta att det är lite märkligt att det blev som det blev. Som jag ser det har jag haft en enorm tur bara. Hittills har det gått bra, men det kan gå åt helvete precis när som helst.
Det låter som en enkel förklaring.
– Ja, kanske?…?Men det finns bara två förklaringar. Den ena är turen. Den andra är att jag själv tycker om musik väldigt mycket.
Men du måste ju besitta något som många andra inte besitter.
– Ja, genom passionen. Jag är skeptisk till begåvning. Det handlar om att tycka om någonting. Det är det som är begåvningen. Gillar du att äta mat kommer du säkert att bli ganska bra på att laga mat. Det är precis samma sak med passionen för musik.
Hur är du att leva med?
– Jag tycker att det är skönt när det är städat. När det är för mycket kaos går det rakt in i huvudet på mig. Det är som att det under åren samlats en massa trassel i huvudet på mig och det enda sättet att hantera det är att städa i ordning på saker. Jag blir fysiskt illamående av oordning.
Du är pedantisk.
– Jag gillar rutiner. Förut hade jag ingen kontroll på någonting. Det vara bara ett stort kaos i flera år. Men så fort det kaoset närmar sig nu vill jag bara in i rutinen. Fort, fort. Jag älskar att gå till dagis och bara: Japp, då är du lämnad. Nu ska jag vända mig om och gå exakt samma väg hem. Sen ska jag köpa tidningen där. Och sätta mig där och läsa den.
– Jag måste in i lugnet. Jag är lycklig när jag sitter fast, fängslad. Frihet gör mig olycklig. Det kanske är svårt att tro när man hör låtarna som handlar mycket om frihet och att fly. Men jag kan inte förklara detta. Jag vet inte vilken av dessa två sidor som är jag.
Tänker du på döden?
– Min egen död är jag inte bekymrad över men jordens undergång tänker jag mycket på. Det håller mig faktiskt sömnlös. Det har jag problem med. På dagen kan man tycka att det låter roligt, men på natten är det för jävligt. Big Bang och kometer som är på väg mot jorden. Att allt en dag kommer att bli is, att jorden kommer att dö och människan bli historia.
Vad är det som skrämmer dig med de tankarna?
– Meningslösheten. Att allt är meningslöst. Att det är tomt och kallt. Att man hoppas att det finns en gud, någon som har koll på situationen. Att det inte bara är ett stort okontrollerat kaos med kometer som träffar och utplånar allt som vi byggt upp. Alla små restauranger. Allt. Det är det värsta jag kan tänka mig. Vi försöker uppfostra våra barn att tycka rätt och så är allt meningslöst. Ens barn, stackars barn. Jag tänker på mina egna barn, att de ska ha en mening. Att det måste verka meningsfullt. Lördagsgodis. Julafton. Alla de här ritualerna vi byggt upp. Äh, jag kan inte prata om det här. Jag faller direkt ner i hålet.
Tror du på Gud?
– Ja, jag hoppas innerligt att det finns en gud. Religion är bara dumt, men låt oss hoppas att det finns en idé bakom det här kaoset.
Vad är du mest rädd för?
– Kometerna, de som man läser om i tidningarna. Och att allting bara släcks. De här katastroffilmerna som är överallt nu berör mig något så fruktansvärt hårt. De går rakt in. De slutar alltid lyckligt men jag är redan mentalt förstörd när slutet kommer. I mitt huvud är det bara: Jorden kommer att gå under, det här är den mest verkliga film jag någonsin sett.
Vad finns det för problem förutom kometerna?
– Miljöförstöringen, vilket kanske är mer närstående. Men vi leker oss in i undergången med talangjakter och ”Idol”. Fram till sista dagen. Vi ljuger oss in till slutet.
Vad gör du själv för att rädda miljön?
– Inte mycket. Jag försöker att duscha lite kortare. Men vad är det? Som att kasta en nål in i helvetet. Haha.
Hur vill du bli ihågkommen?
– Alla kommer vi att glömmas, så är det. Man kommer att kommas ihåg av sina barn, kanske barnbarn. Men jag tycker att skivorna har varit en jäkligt grym grej. Att det *ändå finns lite kärleksånger och lite fina trudelutter.
Tror du verkligen att du bara kommer att kommas ihåg av dina barn?
– Släkten kommer nog ihåg att det fanns en som gjorde skivor. Jag har själv en släkting som kunde trolla, inget stort men han kunde några trix. Jag träffade honom *bara en gång, men jag minns honom som trollkarlen Beppe. Det var hans räddning i historien. Jag blir väl musikern. Det svarta fåret.
Vad drömmer du om nu?
– Inget. Jag har upplevt mer än jag vågade drömma om. Det låter tragiskt att *inte ha några drömmar, men det är det inte. Tvärtom.
Vad tror du folk kommer att tänka när de går förbi din grav?
– Ha! Det tänker jag inte fundera över.
Han är kvar på kyrkogården.
När han är i Stockholm brukar han gå hit och titta till graven.
Om det inte ligger några blommor på den fortsätter Håkan till affären. Han köper kransar eller buketter.
Det är skandalöst, brukar han tänka.
Mannen som vilar här har ju målat hela den svenska sommaren. Ändå stressar folk förbi. Som om han aldrig funnits.
Håkan böjer sig ned. Han har en blomsterkvast i handen. Han fick den efter spelningen med Sven-Bertil Taube.
Blommorna var till dem båda, men Håkan la beslag på dem. Visste direkt var de hörde hemma.
V75-1
1 Pajazzo (Johnny Takter) har tränat på som vanligt efter senaste starten och verkar fin. Hur det blir på skofronten vet vi inte förrän i morgon. Det är inga problem om han går med skor heller. Han är stark och har gått bra. Senast blev han störd, då hann jag inte fram då det blev tvärnit i sista kurvan. Han är lite under utveckling. Tror inte han är borta, säger Juhani Partanen.
2 Katjing (Björn Goop) skriver Stig H Johansson om i sin V75-krönika.
3 Late Speed (Örjan Kihlström) gjorde ett bra lopp i Halmstad och var nära att vinna V75 från ledningen. Hon är snabb ut och har ett bra läge. Jag tycker inte att man ska nonchalera henne, säger Örjan.
4 Ravello (Thomas Uhrberg) har lyckats få spår fyra med voltstart och det är klar galopprisk. Var okej senast från dödens även om han kanske borde ha kunnat lite bättre. Hårdare emot nu. Blir svårt. Barfota fram, säger Kari Lähdekorpi.
5 Gustav Car (Anders Christiansson) verkar jäkligt fin faktiskt. Har gjort idel bra lopp de senaste gångerna. Det blir ett norskt huvudlag pi morgon. Det har han bara haft ett par gånger. Det är bra hästar med. Måste ha lite tur om det ska räcka men han går alltid till slut, säger Anders.
6 Quantum Aramis (Stefan Söderkvist) gör alltid bra lopp. Så formen sitter någorlunda i alla fall. Gjorde en 10,5-avslutning senast. Garanterat distansgynnad. Full fart framåt. Får han ledningen får han sitta kvar där, säger Jan Hellstedt.
7 Castro (Jens Laursen) var absolut bra senast och har toppform. Vi får se hur långt han kan räcka i den härklassen. Jag tror inte att han gör bort sig. Han har haft bekymmer i voltstart men nu har han skött sig ett tag. Ska det strula så är det så klart på V75 det gör det, säger Jens.
8 Zeb Clamber (Veijo Heiskanen) tror jag att formen är rätt så bra på. Läget är lite taskigt men distansen är i alla fall ett plus. Jag tror att han gör ett bra lopp. Kan vara en platsfidus i alla fall, säger Veijo.
9 Hardy Ribb (Erik Adielsson) känns okej. Visst har han gått bra och han känns helt okej efter senaste starten. Det blir kallare och det gör att det blir bakskor. Jag vet faktiskt inte om det gör någon skillnad men kan inte tänka mig att det är så stor skillnad, säger Hans Adielsson.
10 Nemo Lavec (Dagfinn Aarum) vann enkelt senast efter en perfekt resa och hade dessutom en del sparat i mål. Han har blivit bättre och bättre för varje start och det känns som att toppformen är nära. Nu möter vi betydligt tuffare motstånd än senast och även om min är på väg uppåt så kan det bli svårt att vinna. Helt borta är han inte men i första hand en vettig plats-chans. Inga ändringar. Det blir skor runt om, säger Svante Båth.
11 Vagabond Hornline (Per Nordström) håller formen. Går jämnt och bra. Distansen är ett plus och bakspår har inte en så stor betydelse. Det är ändå ingen snabbstartare. Trea, fyra igen skulle jag tippa. Eller ett tidigt streck om man tar med några stycken, säger Per.
12 Strong Demand (Åke Svanstedt) har varit riktigt bra i två raka segrar. Trots ett svårt läge, särskilt på Åby med dubbla open stretch, måste han tas på allvar.
V75-2
1 New Chance (Örjan Kihlström) är en trevlig häst som kommer från seger och har ett intressant utgångsläge. Mycket kan hända i de här stoloppen och hon behöver inte vara helt borta, säger Örjan.
2 Sunnie Xing (Tobias J Gustafsson) stod över en del innan förra starten. Gjorde det bra då. Är sådär sista biten. Jag provar ett nytt huvudlag, ett norskt med halvstängt. Sedan rycker jag bakskorna också. Hoppas det gör sitt, säger Tobias.
3 Campari Clipper (Per Anders Thuresson) sköter jobben som hon ska. Jag är jättenöjd med spåret. Hon tar ingen framskjuten placering här, säger Per Anders.
4 Lizas Irja (Johan Untersteiner) brukar jag köra och hon är inte så tokig. Jämför man med Blend a Coktail är de nog rätt så jämngoda, säger Peter Untersteiner.
2 160 meter
5 Coming True (Niklas Lindblad) fick det lite gratis senast men var inte dålig för den sakens skull. Hon är bara tre år och det finns några som är bättre än vad hon är, säger Monica Sahlgren-Fromell.
6 Rania (Åke Svanstedt) utgår jag ifrån att allt är okej med. Spåret gör att han får ta det lugnt, men Åke säger att hon blivit stabilare. Häxar det inte för mycket är det en bra chans, säger Bertil Knutsson.
7 Tant Alo (Tomas Johansson) skulle jag tro är i sitt livs form. Är beroende av att de kör 1.14 första varvet för att hon ska komma in i matchen, säger Tomas.
8 Islay Broline (Erik Adielsson) berättar Stig H Johansson om i sin krönika.
9 Mountain Dew (Björn Goop) är jämn, stabil och gör bra prestationer. Är ett bud att vara med bland de tre. Jag hoppas att vi slipper köra utan brodd. Hon är klart bättre utan, säger Olle Goop.
10 Blend a Coktail (Peter Untersteiner) ser det bra ut med. Känns fin i träningen och är bättre än raden. Har strulat lite. En outsider med klaff, säger Peter.
11 Fridhems Piraya (Stefan Söderkvist) fungerar äntligen, det är roligt. Poäng har hon, form har hon och på Åby har hon varit förut. Så varför ska vi inte prova? Att det är ett stolopp är också ett plus. Inte borta på förhand, säger Ove Ousbäck.
12 In Bloom Face (Kaj Widell) startade för en månad sedan. Har skött sig bra och det har inte varit några problem. Något negativt har jag inte hört. Säkert med bland de fem, säger Inge Larsson.
13 Yahaa Brodda (Leif Witasp) fick inget roligt läge. Annars tycker jag faktiskt att formen är riktigt bra. Senast var det lite för krävande bana. Hon vill ha fast fint underlag. Då är hon bäst. Bakifrån gillar hon bra också. Med lite tur kan hon få en hygglig slant med sig hem, säger Leif.
14 Alma Ruda (Johnny Takter) gick bra senast. Var knappt slagen då. Fick ett förfärligt läge och det blir svårt att vinna härifrån. Får tjäna pengar så är det bra, säger Jimmy Jonsson i Robert Berghs stall.
15 Amaretto Zon (Fredrik Pedersen) gör säkert ett bra lopp igen. Läget är helt jävla iskallt. Om hon är i närheten av täten när vi springer in på upploppet är hon nära. Hon avslutar riktigt bra, säger Fredrik.
V75-3
1 Thai Tanic (Björn Goop) har fått ett passande läge och kändes rätt pigg i jobbet i onsdags. Kan dyka upp någonstans där framme med lite klaff. Är rätt så snabb ut även om han inte är lika snabb som när han var ung. På Åby kan han få chansen oavsett. Särskilt om det blir lite körning. En outsider, säger Olle Goop.
2 Robis Ingo (Kaj Widell) och hans chanser skriver Stig H Johansson om i sin krönika om V75 i Sportbladet.
3 Bobtail (Erik Adielsson) tillhör också Stig H Johansson, så läs även om henne och hennes chanser i Stig H:s krönika.
4 Copper Beech (Conrad Lugauer) fick ett omöjligt lopp senast i Frankrike i tredjespår och tröttnade helt enkelt på upploppet. I sista sväng kändes det rätt bra men mitt på upploppet var han trött. Gick ändå 1.12,7 i 2 000 meter och det är inte dåligt med tanke på loppet han fick. Tror att han trivs bättre på de svenska banorna. Jag kör till spets och sedan vinner vi. Det är ledningen som gäller och jag tror att han har toppchans, säger Connie.
5 Global Glide (Åke Svanstedt) har fått tre lopp i kroppen men verkar inte ha hittat någon toppform än. Dags att plocka fram den nu? Om han skulle vara i toppform till den här starten har hästen absolut tillräcklig kapacitet för att segerstrida.
6 Korvet Klintholm (Steen Juul) var riktigt fin i söndags och har bara gått lugnt efter det. Åby har han satt banrekord på, så där trivs han. På förhand har vi inga ändringar planerade. Han är snabb ut men det är helt hopplöst att ta sig förbi de snabba invändigt. Jag får försöka hitta ner i en bra position. Om man garderar med tre, fyra hästar ska man ta med honom men han är inte den första, säger Steen.
7 Tom Raider (Fredrik Persson) debuterar i gulddivisionen och fick som salt i såren ett inte allt för enkelt startspår. Jag gissar att det blir ett snällt upplägg och att Fredrik är nöjd med en slant.
8 Arras (Stefan Söderkvist) var bra senast. Verkar ha bra form men fick ett tråkigt läge. Så det blir svårt härifrån. Jag har hästar innanför som jag inte tar mig förbi. Får försöka hitta ner som jag ser det och då blir vi beroende av hur loppet utvecklar sig. Han är i bra form men i sådana här taktiklopp är det svårt, säger Stefan.
9 Skogans Joker (Johnny Takter) kommer Johnny nog att köra i andraspår för att sedan kliva på den sista biten. Jag tror inte att Copper Beach kan stå emot Skogans Joker om han får tag på honom 600-700 meter från mål. Hästen är så fantastiskt fin för dagen. Eftersom han var så bra senast ville vi så klart starta honom i finalerna. Nu blev det också det här loppet på Åby så att han får ett jobb i benen inför Solvalla, säger Dan-Åke Olsson.
V75-4
1 Romeo Fame (Conny Gustafsson) verkar det bra med. Galoppen senast berodde på att han blev för frisk i sista sväng och slog ihop. Han var inte trött. Så det var ett bra formbesked. Spåret bör han klara även om han haft väldiga problem med voltstart, säger Tord Gustafsson.
2 P.A.Surprise (Karl Stolt) verkar allting som vanligt med. Inga ändringar på gång. Jag ska ha ett öppet huvudlag igen. Andraspåret ska inte vålla några problem. Loppet är halvöppet och jag är sugen på att vara med där framme. Ska försöka i alla fall. Det är min målsättning, säger Kalle.
3 Victory Qui (Stefan Söderkvist) har inte gjort ett riktigt lopp på länge. Det är ett frågetecken. Honom kan jag inte bedöma men han fick ett bra spår. Är bara normalsnabb från start, säger Stefan.
4 Evil Jagg (Johnny Takter) är en klasshäst med ett lurigt spår. Ställer inte startspåret till det och han får en allt för tung resa ska han ses med bra chans.
5 P.G.Ville (Peter Untersteiner) hoppas vi ska vara bra. Formen tror vi är i ordning, även om vi inte har någon riktig värdemätning på det i och med att vi bara har en häst. Spåret är inte optimalt men han är inte snabb ut hur vi än gör. Peter känner hästen väl, säger Marcus Gustavsson.
6 Muscles Rose (Erik Adielsson) och hans chanser skriver Stig H Johansson om i sin krönika om V75 på förra uppslaget.
7 Roach (Charles Degiorgio) jobbar okej men jag vet inte var jag har honom eftersom han inte tävlat på länge. Har svårt att säga var formen är just nu. Kommer gå utan skor, säger Charles.
8 Makes People Talk (Åke Svanstedt) fick en startsnabb rygg och kan absolut blanda sig i striden. Trots en vissen resultatrad är hans form bra. Det är farligt att räkna bort honom i ett vidöppet lopp.
9 Richordietryin (Björn Goop) gick det sista jobbet i tisdags och allt verkar vara bra med honom. Det var vi nöjda med. Han har tränat på bra efter Kalmar. Inga konstigheter. Allt är som det ska vara. Jag tror inte att det blir några ändringar. Har inte bestämt huvudlag än, det gör jag inte förrän på tävlingsdagen. Min häst verkar okej, har ett vettigt spår och är hygglig i grunden, säger Dan Widegren.
10 Dream of Knights (Lutfi Kolgjini) kom aldrig in i matchen senast men var ändå helt okej. Fortsatt fin i jobben. Jag tror fortfarande att han duger bra i klassen. Bara han får chansen, säger Ludde.
11 Saida Gold Wing (Tommy Zackrisson) är bra i ordning och jag har inte planerat några ändringar på förhand. Möjligen är jag tvungen att köra med bakskor. Det beror på vad det blir för väder. Det är svårt. Bara att köra framåt och hoppas på turen. Då kan jag kanske få en bra slant med mig i alla fall, säger Tommy.
12 Hold’em No Limit (Örjan Kihlström) gick hyggligt när jag körde honom i Örebro näst senast. Nu fick han sämsta läget och det blir tufft mot bra hästar som står där framme, säger Örjan.
V75-5
1 It’s Pretty Suzy (Christoffer Eriksson) är ett platsbud på läget. Ursäktad senast då hon blev hindrad av en trött häst.
2 Sanne Rivner (Tommy Karlstedt) var dålig i söndags, kan göra så när hon går i ledningen. Måste smygas nu och vi får ligga lågt. Skor, säger Kari Lähdekorpi.
3 Lillinger Komp (Jennifer Tillman) avgjorde säkert senast mot en tuff konkurrent efter en fin resa. Leder länge. Kanske hela vägen. Om hon inte blir nedspurtad.
4 Honey Trap (Sarah Swahn) vann äntligen senast. Hon är bra och det ser rätt öppet. Hon har bara haft skitspår och är härdad. Det går nog bra. Ska i varje fall vara med på kupongen. Har börjat förstå vad det handlar om, säger Börre Höiby.
5 Tini Wini Pellini (Kim Möller Nielsen) läser ni om i Stig H Johanssons V75-krönika i Sportbladet.
6 Amber Diablo (Johan Untersteiner) är upp och ner i prestationerna men riktigt bra när hon fungerar. Tyvärr vet man aldrig riktigt var man har henne. Känns fin i träningen i alla fall men hon är alltid svår att räkna på, säger Peter Untersteiner.
7 Vendi (David Källgren) har varit bra i varje start i år. Är rätt så snabb ut, en av några stycken som höjer sig något över de andra. Hon gör oftast bra ifrån sig.
8 Motowns Lavendel (Niklas Lindblad) är det bara kanon med. Formen är mycket bra. Hon satt fast med sparat senast. Har gått bra hela tiden. Det är tufft i rikstoton men hon är bra i ordning. Dyker upp där framme, säger Conny Lindblad.
9 Broadway Ducal (Michael Lönborg) gick ett bra lopp i söndags. Känns som om hon tagit det loppet bra. Visar form. Barfota fram kan man nog köra. Så det blir som senast, säger Hans Adielsson.
10 Seagarden’s Lady (Jens Laursen) jagar pengar. Räcker inte från det läget. Det tror jag inte. Inte mot de bästa i det här fältet, säger Veijo Heiskanen.
2 160 meter
11 Reality Pride (Kenneth Haugstad) är stark och rejäl. Med flyt på loppet och tempot tål hon att gå en bit i spåren. Kan ha platschans. Vassare än Seagarden’s Lady, säger Veijo Heiskanen.
12 Indra Pine (André Eklundh) ska formen vara i ordning på. Hon står rätt inne i loppet, så det ser spännande ut. Jag hoppas att hon ska räknas, säger Bo Falsig.
13 Indiana Brave (Anders Svanstedt) blev det fel för senast. Bara att glömma. Ska ha fortsatt bra form. Går med i ryggar och brukar kunna avsluta bra. Platschans med klaff, säger Roger Jansson.
14 The Z. (Markus Waldmüller) är en rätt så bra häst som kan vinna om det stämmer med positionerna. Hon är både stark och snabb, säger Conrad Lugauer.
15 Go D.Samara (Tony Wallin) är väldigt nyttig men vinner inte så ofta. Härifrån lär han hamna långt bak direkt och då blir det svårt att ta sig förbi allihopa.
V75-6
1 Pinepower Rose (Torbjörn Jansson) körde vi på snö- och isbana i torsdags och då var han inte som vanligt. Slog upp kockor i magen på honom så att han blev het. Så det är svårt att säga någonting. Men är han som han var senast måste han ha en jättechans att vara med där framme. Luddes kan vara snabb men rygg på den vore bara bra, säger Diederik Meilink.
2 Dresscode (Björn Goop) verkar allt bra med. Formen håller i sig. Han känns fin i alla fall i jobben efteråt. Jag tycker att det var en välförtjänt seger. Tycker att det här är ett rätt likvärdigt och jämnt lopp. Hoppas att han får en lika fin resa. Då ska han vara tidig igen. Med tanke på läge och bra form bör han vara en av dem som räknas här, säger Pierre Svensson.
3 Askö Toy (Kaj Widell) har haft jättebra form en längre tid och han kan vara långt framme om det skulle stämma med positionerna, säger Kaj.
4 Utah Hornline (Örjan Kihlström) var bra senast. Måste räknas här också. Barfota runt om, säger Kari Lähdekorpi.
5 Ridgehead Cahore (Lutfi Kolgjini) blev det som det blev för senast. Slog tyvärr ihop och felade. Var lite väl laddad men verkar hålla god form i alla fall. Det är ett bra läge och han är allra bäst med tätkänning. Så får det bli. Håller han sig bara på benen så duger han, säger Ludde.
6 Super Khan (Erik Adielsson) känns det som om formen håller i sig på. Jag har inte märkt någon nedgång. Senast tror jag att han blev överladdad. Fick stå över ett jobb precis innan starten och förmodligen ställder det till det. Han är bra nog för att vara med där framme. Ny formkusk är intressant, säger Jonny Lehrberg.
7 Frillan Filiokus (Stefan Persson) är det bra med. Hon har tränat på som vanligt och känns fortsatt bra. Tror att hon kommer få gå med brodd bak, men det är inga konstigheter. Det ser halvjobbigt ut den här gången. Spår långt ut och möter hingstar. Då blir det så klart lite tuffare. Jag får köra lite försiktigt för att sedan köra lite till slut. Så får vi se hur långt det räcker. Trea, fyra om det stämmer, säger Stefan.
8 Lanxess Palema (Johnny Takter) galopperade senast när jag provade att rycka bakskorna. Det fungerade inte. Skor på nu. Har ett iskallt läge. Så jag är nöjd med pengar, säger Anders Hultgren.
9 Casander Boy (Thomas Uhrberg) gjorde det bra senast efter vila. Borde ha gått framåt. Man får inte nonchalera honom, han har hög grundkapacitet. Barfota bak, säger Kari Lähdekorpi.
10 Giddson (Stefan Söderkvist) fick ett tråkigt läge men gick ett bra lopp senast. Han har nog bra form. Skulle det lösa sig på vägen är han nog med en bit fram. Sedan hur långt det räcker är svårt att säga. Beror på löpningen, säger Stefan.
11 Ailanthe (Tommy Zackrisson) är i toppform. Möjligt att han får gå barfota. Det beror helt på banan. Om det inte ställer till det. Lika tråkigt läge som Saida. Det var länge sedan jag hade ett bra läge på V75. Det var någon som var riktigt bra. Annars är han minst lika bra som de andra. Kan det lösa sig riktigt bra ska han kunna vara med, säger Tommy.
12 Cloria Victis (Veijo Heiskanen) fick ett dåligt spår. Formen är bra men han är utlämnad till vad de andra gör. Vi hoppas på 12,5 första varvet. Då har han chans. Annars blir det svårt, säger Veijo.
V75-7
1 Oceans Eleven (Mikael Å Linderoth) verkar som att han har gått framåt med den senaste starten i kroppen. Allt är normalt och han har gått sina normala träning. Det ser okej ut. Han är inte alls snabb ut. Sitter som sista häst direkt. Kör de ingenting i täten får Mikael köra fram. Kör de får han vänta, säger Flemming Jensen.
2 Local Conch (Flemming Jensen) har vunnit tre raka i silver. Blev lite seg till slut senast men nu är det tätare starter. Det gynnar honom. Enligt mig ska han vara lite bättre än senast. Distansen gynnar honom också. Så jag kunde inte låta bli att anmäla honom här, säger Flemming.
3 Eclair d’Inverne (Marie Nilsson) håller fin form. Fick ett bra spår men det är rätt tufft emot. Det blir till att köra snällt och smyga. Han går bäst med smyglopp. Med en lucka till slut kan han spurta bra till slut, säger Martina NIlsson.
4 Lucas Ness (Charles Degiorgio) är en bra häst men jag vet inte riktigt. Om han tar ledningen kanske han kan vinna. Annars vet jag inte, säger Charles.
5 Viol Hornline (Björn Goop) är ruskigt startsnabb. Har en startsnabb invändigt men vi kör tills ögonen blöder för att få ledningen. Sedan släpper vi till en bra häst. Ska man ha en rygg ska det vara en bra rygg. Får Viol ett hänglopp så tjänar hon bra pengar, säger Jan Hellstedt.
6 Sir Remington (Christoffer Eriksson) ser allt bra ut med efter senaste starten. Jag är rätt nöjd med hästen även om han gav sig till slut. Gör gärna det när han får gå i dödens. Känns superfin efteråt. Ska ha ett smyglopp. Med ett passande lopp är han med där framme till slut. Det är jag övertygad om, säger Jerry Jönsson.
7 Nicolas Cake (Thomas Uhrberg) gjorde bra lopp senast med skor. Vi kollar fötterna om han kan gå barfota efter hovbölden. Har för dåligt läge mot de här hästarna, säger Kari Lähdekorpi.
8 Lorenz Caf (Lutfi Kolgjini) ligger jag mycket lågt med. Åkte på världens brakförkylning efter Kalmar. Det höll i sig ganska länge. Verkar bra med honom nu men han är väldigt lugnt jobbad, säger Ludde.
9 Sixten Palema (Erik Adielsson) fick rygg på två hästar som inte är snabba från start. Som jag tolkar det blir det sist invändigt eller sist utvändigt. Annars är han hysterisk hemma. Var ruskig i de senaste intervallerna. Sedan är frågan hur han är med sulky. Vi testar, säger Anders Hultgren.
10 Oblige Ås (Marcus M Melander) är det mycket bra med. Känns fin. Kommer gå barfota runt om. Det är bra hästar emot och vi får försöka följa med i ryggar hela vägen. Så länge som möjligt. Blir det hyggligt tempo på loppet kan vi nog få med oss en del pengar, säger Marcus.
11 Dude Kemp (Örjan Kihlström) var mycket bra efter lång vila senast. Han hade varit borta i ett år på grund av en gaffelbandskada och höll starkt till andraplatsen. Normalt sett går han framåt med loppet i kroppen. Han ser fräsch och fin ut efteråt men fick ett väldigt tråkigt läge. Det blir till att smyga med härifrån. Han är i alla fall fint i ordning, säger Timo Nurmos.
12 Minos Vang (Åke Svanstedt) har jag inte pratat med Åke om men normalt sett ska han ha en jättechans. Det är dock svårt att säga vilken form han har just nu. Det är en väldigt fin häst och är han i normal form är han säkert med och gör upp om det, säger Tommy Persson.