– Det var nog när jag var sju år. Det var en tjej som bodde granne med mig, vi vågade aldrig krama om varandra utan vi lekte. Jag frågade chans, jag skickade en kompis. Vi höll det hemligt för vi skämdes lite.
Första kyssen?
– I femman, sexan, en kompis som var ett år äldre. Man skulle testa på det. Det var lite konstigt. Det var nytt. Man tänkte: Vadå, ska du ha din tunga i min mun?
Första tjejen?
– Jag hade några labila förhållanden på högstadiet, men det riktigt äkta är det jag har nu. Man söker kärlek hela sitt liv, från lågstadiet, mellanstadiet men nu känns det verkligen på riktigt.
Hur gick det till när du blev av med svendomen?
– Slutet på nian, 16 år. No names, det var en tjej jag var tillsammans med. Man är pubertal, men det var bra, nyktert och naturligt. Jag kände mig som en man.
Vad föll du för hos din flickvän?
– Att hon har så många olika sidor. Hon är otroligt vacker och är det i personligheten också. Hon vågar bjuda på sig själv och skäms inte för mycket.
Hur visar du att du uppskattar henne?
– Jag brukar överraska med blommor. Om jag vill anstränga mig extra mycket sätter jag på henne en ögonbindel, tar bilen och åker till en strand, och dukar upp med ljus vid vattnet i månskenet.
Hur träffades ni?
– Genom en kompis träffades vi en kväll vid ett bad. Men hon hade kille.
Hur brädade du honom?
– Jag ville verkligen ha henne, jag lade ned all energi jag hade på att få henne.
Det måste vara jobbigt att vara i sär så mycket nu?
– Ja. Från att träffas varje dag till att bara ses på helgerna när hon kommer upp. Men vi pratar i telefon varje dag och jag får mycket stöd från henne.
Blir hon inte svartsjuk på alla tjejer?
– Det har inte varit ett problem alls, hon är stencool. Om jag hade varit i samma situation tror jag att jag hade varit på min vakt. Men hon är så säker i sig själv.
Är hon tjejen du kommer gifta dig med?
– Ingen aning, men det känns jävligt bra just nu.
Vad är viktigast för att det ska funka?
– Förutom tillit är det hopp och tro. Att man tror på varandra och stöttar i det man väljer att göra.
Tove
Vem var din första kärlek?
– Det var med Oliver. Jag var sex år och han var värsta coola killen med tuppkam. Vi pussades vid klätterställningen, det var en snabb och hastig puss.
Sen då?
– I högstadiet blev jag ihop med en kille i min klass. Vi var tillsammans i ett år. Jag hade en period då jag blev tillsammans med vem som helst som spelar gitarr, jag är svag för gitarrhänder.
Hur förlorade du oskulden?
– Det vill jag inte svara på. Det är så många som har åsikter om mig och vad jag gör. Det är personligt och olika för alla.
Vad faller du för?
– Snälla killar, det är jätteviktigt för mig att de bryr sig om en på riktigt.
Vad vill du göra på första dejten?
– Jag tycker inte om pinsamma dejter när man måste hitta på något att göra. Bio är värdelöst. Jag tar hellre en promenad eller en fika och pratar.
Vem tar första steget då?
– Inte jag, jag är ganska feg. Jag avvaktar tills jag vet helt säkert, jag vill sejfa tills jag vet att blixten verkligen slagit ned.
Hur får man förhållandet att hålla?
– Man får inte ge upp även när det börjar bli lite svalare. Man får hålla ut och kämpa sig *igenom det.
– Det var en tjej som jag blev tillsammans med när jag gick i tvåan. Vi var ihop i två år men det var bara för att man skulle vara det.
När förlorade du oskulden?
– Jag var 15 och det var jätteskönt. Det var *sommar, vi var på promenad och smet upp i *skogen, men ingen såg oss.
Var du kär?
– Nej, jag upptäckte att personen var väldigt falsk och bara ute efter en sak.
Hur blir du när du blir kär?
– Jag är väldigt blyg. Jag skriver mycket låtar och försöker ta det lugnt även om jag är intresserad. Jag ringer inte för ofta.
Vad tänder du på?
– Dofter. En persons egen lukt i kombination med någon parfym, mmm, jag kan bli helt tokig.
Vad får dig att falla?
– Kyssar. Den första kyssen måste vara helt perfekt, annars går det inte. Sen är självklart personligheten jätteviktig. Man måste ha humor, ödmjukhet och vara snäll.
Hur är du romantisk?
– Jag är inte för på men ser till att överraska under jul och alla hjärtans dag. Kanske gör jag frukost på sängen.
Reza
Din första kärlek?
– Jag var 14 och han var en rock n’ roll-människa och jag spelade i band. Sist när jag hälsade på i mitt hemland försökte jag få kontakt med honom. Men sen fick jag veta att han dött i en bilolycka och jag grät lite. Men det är kul att minnas honom som min första kärlek. Vi var ihop i mindre än ett år.
Första kyssen?
– Jag tror att det var när jag var tio. Det var äckligt och slajmigt.
– Jag var 16. Jag fick inte träffa killar för mina föräldrar som är konservativa muslimer. De bad mig behålla oskulden till bröllopsnatten men så blev det inte. Jag mötte en kille i Borneo när jag spelade i ett band. Vi var ihop fyra, fem månader men sen var han otrogen mot mig med en annan sångerska.
Hur var det första gången ni hade sex?
– Jag kände mig skyldig och skämdes. Tänk om han har gjort det tusen gånger och tyckte jag var dum.
Sen träffade du mannen som förde dig till Sverige?
– Jag träffade mitt ex i Indonesien. Det var ett långdistansförhållande. Men för två år sedan träffade jag min nya kärlek, som jag bor ihop med.
– Det var på dagis med en tjej som heter Linnea. Hon var söt och charmig. Vi gick i samma skola och känner varandra fortfarande.
Och första kyssen?
– Det var i sexan med en kompis storasyster. Vi satt och tittade på film och plötsligt bara pussades vi. Det kändes väldigt annorlunda, man blev lite chockad.
– När jag gick i *åttan. Jag var 14 år och det var med en tjejkompis. Det var inte planerat, vi var inte kära, det bara hände av en ren tillfällighet.
Hur var det då?
– Det var ju så väldigt *hajpat och det kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna.
Hur blir du när du är kär?
– Jag blir väldigt angelägen, det brukar inte vara några problem. Problemet uppstår när jag ska bestämma mig för om jag är kär *eller inte, det är svårt.
Är du kär nu?
– Nej, inte vad jag vet.
Ditt bästa kärleksknep?
– Jag har inga som brukar funka så mig ska man inte be om några tips.
Mariette
Berätta om din första kärlek?
– Det var väl Nils då jag var sex år, i sexårsgruppen. Han var så söt med ljust, yvigt hår. Det var så enkelt på den tiden, man frågade bara chans och fick ja eller nej. Vi var ihop ett tag och sen dumpade han mig och hittade *någon annan.
Blev det någon puss då?
– Ja, vi pussades. Jg hade ju bara pussat mamma och pappa innan, men det var jättemysigt.
Vem var första flickvännen eller pojkvännen?
– Första kärleken som kändes som på riktigt var en kille som heter Daniel, då var jag 15. Vi spelade i ett band båda två. Det varade i ett år kanske.
– Det vill jag inte svara på.
Vad är den största skillnaden mellan en relation i dag och för tio år sedan?
– Att det verkligen är på riktigt nu. Tidigare har jag bara trott det.
Hur blir du när du blir kär?
– Jag går runt med ett sådant där flin, det gör jag säkert fortfarande. Jag lägger på en extra charm och vill *göra ett gott intryck, uppmuntra och ge komplimanger.
Bästa knepet för att få kärleken att hålla?
– Man måste känna sig trygg i sitt förhållande och det är viktigt att *kunna prata mycket med varandra.
Hur är du romantisk?
– Jag lagar middag, trerätters, *kanske indiskt, det gillar vi båda två.
Drömdejten?
– Jag hade åkt till New York och besökt en fin *restaurang med min flickvän och sen gått och lyssnat på en *konsert med Sheryl Crow