2007-04-07, 19:51
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oMgi
Vilka fler former av jets kan förekomma?

Förutom svarta hål så har även galaxer jets. Unga heta stjärnor har kraftiga jets. Neutronstjärnor har kraftiga jets. Faktum är att jets finns nästan överallt i varierande styrka. Även solen har en klen jet av laddade partiklar som utgår från polerna.

Fenomenet uppkommer kring magnetfält och ju kraftigare fält desto kraftigare jetström.
Citera
2007-04-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoKoFP
vet det finns massa svarta hål som äter upp allt o alla, så att säga.. men andra svarta hål också osv, sen när tex alla svarta hål har ätit upp allting, så borde det kanske bara finnas 1 svart hål kvar

Det är inte precis så att svarta hål är något slags monster som åker omkring i rymden och äter upp saker. Det enda som "äts upp" är sådant som faller in innanför händelsehorisonten. Det går utmärkt att sitta i en bana runt ett svart hål utan att därmed konsumeras av det.
Citera
2007-04-09, 19:25
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det är inte precis så att svarta hål är något slags monster som åker omkring i rymden och äter upp saker. Det enda som "äts upp" är sådant som faller in innanför händelsehorisonten. Det går utmärkt att sitta i en bana runt ett svart hål utan att därmed konsumeras av det.

Han syftar nog på the big crunch.

Att sitta i en bana runt ett svart hål kan väl för övrigt få lite konstiga effekter om banan förläggs nära händelsehorisonten? Borde inte partiklar och gaser ha en otrevlig tendens att dras in i det svarta hålet? Och vad händer egentligen om man skulle sätta en planet, stor rymdstation á la dödsstjärnan, eller dylikt i bana runt ett svart hål med avseende på tid? Tiden går ju som bekant långsammare nära stora massor, alltså skulle tiden gå långsammare på ena sidan satelliten. Borde inte detta fenomen slita satelliten i stycken? Eller har jag missat nåt? =)
Citera
2007-04-09, 19:41
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Jorden har förresten bara funnits i ~10 000 år. Det har man kommit fram till genom att räkna alla generationerna tillbaka till Adam och Eva.

Så du tolkar bibeln som en historiskt och vetenskapligt pålitlig och korrekt källa ?
Citera
2007-04-09, 21:01
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Så du tolkar bibeln som en historiskt och vetenskapligt pålitlig och korrekt källa ?
Vad har de (författarna) för anledning att ljuga och hitta på?
Citera
2007-04-09, 21:51
Medlem
Hkarns avatar
Biblen är ett jävla påhitt, den skapades bara för att folk är för dumma för att kunna skita i frågor som "vad är meningen med livet?" ( 42 ). Tack vare den boken så har vi kristna fanatiker, sektverksamhet ala Helge Fossmo, hitlerjugend påve och hjärnkontroll på massvis med troende.

Citat:
Och vad händer egentligen om man skulle sätta en planet, stor rymdstation á la dödsstjärnan, eller dylikt i bana runt ett svart hål med avseende på tid? Tiden går ju som bekant långsammare nära stora massor, alltså skulle tiden gå långsammare på ena sidan satelliten. Borde inte detta fenomen slita satelliten i stycken? Eller har jag missat nåt? =)

Intresant med det där att tiden går långsammare på ena sidan.
Citera
2007-04-09, 22:25
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hkarn

Citat:
Och vad händer egentligen om man skulle sätta en planet, stor rymdstation á la dödsstjärnan, eller dylikt i bana runt ett svart hål med avseende på tid? Tiden går ju som bekant långsammare nära stora massor, alltså skulle tiden gå långsammare på ena sidan satelliten. Borde inte detta fenomen slita satelliten i stycken? Eller har jag missat nåt? =)

Intresant med det där att tiden går långsammare på ena sidan.

Kan väl inte göra annat än att hålla med om tokigheterna i religion.

Beträffande Dödsstjärnan i närheten av ett svart hål så är tidsskillnaden tämligen minimal i jämförelse med de enorma gravitationskrafterna. Man kan få enorma kraftgradienter på flera miljoner newton per meter eller mer om man befinner sig tillräckligt nära och det är dessa skillnader i gravitationskraft som styckar allt som kommer för nära. Tidsskillnaden är inget som bidrar markant.
Citera
2007-04-10, 03:29
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
kraftgradienter på flera miljoner newton per meter eller mer

?! Det lät våldsamt värre.

Angående religion så har jag i min närhet en medlem i Jehovas Vittnen. Det är skitjobbigt. Man får verkligen akta sig så man inte dissar både religion och religiösa fanatiker, då det är en ganska känslig kille.

Sammanfattningsvis: Vetenskapen är min religion. Är den inte din bör du informera din omgivning om det, man har faktiskt rätt att veta!
Citera
2007-04-10, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vad finns det för garantier för att det inte skulle vara greppbart då? Hela denna antihumanistiska filosofi är aningen stötande och saknar allt vad belägg heter. Den enda grund man utgår från är föreställningen om att människan är begränsad och att det finns saker bortom vår kapacitet till förståelse. Rena rama mörka medeltidsinställningen alltså.

Diskussionen håller på att fallera ned till filosofi. Tänk på att detta är ett vetenskapsforum och att Gud inte har speciellt mycket att göra här. Vetenskap och tro är inte samma sak...

Är inte det lite osannolikt att evolutionen skulle ha gett oss förmågan att fullkomligt förstå världen? Jag tror inte att vi kan "förstå" världen i slutändan annat än med hjälp av matematik, men då är det bara en förenkling av den och ingen riktig "förståelse".

Jag tror inte att du är beredd att tro på att vi skule ha en nästan övernaturlig förmåga att greppa hur universum fungerar i huvudet,förutom möjligtvis en extremt begåvad minoritet.
Försök att TÄNKA fyrdimensionellt
Citera
2007-04-10, 07:58
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
?! Det lät våldsamt värre.

Angående religion så har jag i min närhet en medlem i Jehovas Vittnen. Det är skitjobbigt. Man får verkligen akta sig så man inte dissar både religion och religiösa fanatiker, då det är en ganska känslig kille.

Sammanfattningsvis: Vetenskapen är min religion. Är den inte din bör du informera din omgivning om det, man har faktiskt rätt att veta!

Svarta hål är starka saker. Speciellt om man kommer nära dem. Ett lite mildare fenomen är tidvattenkrafterna (dessa kraftgradienter kallas så) från Jupiter som får ytan på Io (den innersta månen) att höja sig upp till 100 meter och våldsamt knådar hela månen. Lite saftigare än vår fjantiga måne.

Beträffande den religiösa snubben så kan du ju vända på saken. Börjar han tala för mycket om gud kan du hävda att din ateistiska/vetenskapliga tro blir kränkt och åkalla diskriminering. Icke-gudomliga religioner går ju under religionsfrihet också Det var tidigare två ateistiska ungdomar i Uppsala län som kände sig kränkta av att behöva ha en skolavslutning i en kyrka. De klagade och fick rätt.
Citera
2007-04-10, 08:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Psycho
Är inte det lite osannolikt att evolutionen skulle ha gett oss förmågan att fullkomligt förstå världen? Jag tror inte att vi kan "förstå" världen i slutändan annat än med hjälp av matematik, men då är det bara en förenkling av den och ingen riktig "förståelse".

Jag tror inte att du är beredd att tro på att vi skule ha en nästan övernaturlig förmåga att greppa hur universum fungerar i huvudet,förutom möjligtvis en extremt begåvad minoritet.
Försök att TÄNKA fyrdimensionellt

Är det inte minst lika osannolikt att evolutionen gett oss bara en begränsad förståelse som vi aldrig kan förbättra? Faktum är att hela ditt resonemang antagligen är defekt på grund av att du förutsätter att det finns en ultimat sanning och förståelse av objekt, något som jag inte anser existera. Men det är dessvärre en rent filosofisk diskussion.

Jag är beredd att påstå att vi har en mycket god potential för att förstå hur universum fungerar. Vi kan bevisligen tänka abstrakt och våra, minst sagt nästan övernaturliga teorier i form av kvantmekanik och liknande, stämmer in bra på den observerade världen.

Tänka fyrdimensionellt är väl ingenting märkvärdigt. Efter någon kurs i flerdimensionell analys, vektoranalys och kaosteori kan man tänka N-dimensionellt där N är ett godtyckligt tal
Citera
2007-04-10, 08:08
Medlem
Ruskigbusss avatar
Snubblade precis över ett väldigt effektivt motargument mot hela ID-idéen och Gud-skapade-världen-tankarna.

OM det nu är så att en Gud skapade vår värld precis som den är just nu, varför la han i så fall ner så mycket jobb med sediment och fossiler? Varför luras han så med oss? Och om han i så fall luras, vad är det som säger att han inte sitter och fnissar åt att vi tror på det som skrevs i <valfri religiös bok>?

Om man nu skall tro på Bibeln, så är det på sin höjd en historisk legendsamling, och de släktled som räknas upp är för en viss judisk stam, inte för mänskligheten som helhet.

När det gäller umgänget med religiösa, så kan man visst visa respekt för deras åsikt, utan att på något sätt göra avkall på sin egen. Och nej, vetenskap kan aldrig bli religion, för blir det religion så är det inte längre vetenskap.

Religion är att tro, vetenskap är att tvivla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in