Citat:
Ursprungligen postat av El_Psycho
Är inte det lite osannolikt att evolutionen skulle ha gett oss förmågan att fullkomligt förstå världen? Jag tror inte att vi kan "förstå" världen i slutändan annat än med hjälp av matematik, men då är det bara en förenkling av den och ingen riktig "förståelse".
Jag tror inte att du är beredd att tro på att vi skule ha en nästan övernaturlig förmåga att greppa hur universum fungerar i huvudet,förutom möjligtvis en extremt begåvad minoritet.
Försök att TÄNKA fyrdimensionellt

Är det inte minst lika osannolikt att evolutionen gett oss bara en begränsad förståelse som vi aldrig kan förbättra? Faktum är att hela ditt resonemang antagligen är defekt på grund av att du förutsätter att det finns en ultimat sanning och förståelse av objekt, något som jag inte anser existera. Men det är dessvärre en rent filosofisk diskussion.
Jag är beredd att påstå att vi har en mycket god potential för att förstå hur universum fungerar. Vi kan bevisligen tänka abstrakt och våra, minst sagt nästan övernaturliga teorier i form av kvantmekanik och liknande, stämmer in bra på den observerade världen.
Tänka fyrdimensionellt är väl ingenting märkvärdigt. Efter någon kurs i flerdimensionell analys, vektoranalys och kaosteori kan man tänka N-dimensionellt där N är ett godtyckligt tal