2007-04-10, 12:06
Medlem
Alimamas avatar
Vetenskapen är väl lika mycket en religion som någonting annat. Det är ett sätt att beskriva världen omkring oss. Det är ett behov som människor har haft länge. Förr trodde man att troll hade slängt ut stora stenar i skogen, idag tror man att de kom med inlandsisen. I någon vidare(snävare?) mening menar jag dock inte att vetenskapen är någon religion.

Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag är beredd att påstå att vi har en mycket god potential för att förstå hur universum fungerar. Vi kan bevisligen tänka abstrakt och våra, minst sagt nästan övernaturliga teorier i form av kvantmekanik och liknande, stämmer in bra på den observerade världen.

Du har rätt i att vi faktiskt har ganska bra teorier. Men dessa teorier är ju baserade på observationer. För att verkligen förstå världen skulle man väl behöva teorierna som ligger bakom alltihop. Enda sättet att få tag på sådana teorier skulle väl vara en privat audiens med gud. Tyvärr finns förmodligen varken gud eller den ultimata teorin.

Citat:
Vad finns det för garantier för att det inte skulle vara greppbart då? Hela denna antihumanistiska filosofi är aningen stötande och saknar allt vad belägg heter. Den enda grund man utgår från är föreställningen om att människan är begränsad och att det finns saker bortom vår kapacitet till förståelse. Rena rama mörka medeltidsinställningen alltså.

Naturligtvis finns det inga garantier för det. Jag menade bara att det är omöjligt att veta. Den mänskliga begränsningen är dock inte den primära anledningen till att jag tror att människan aldrig kommer att kunna beskriva universum i sin helhet. Saker och ting börjar helt enkelt bli för små eller för stora, ligga för långt fram i tiden eller för långt bak. Det borde alltså vara en väldigt svår sak rent praktiskt att åstadkomma detta.

Om man nu inte är inne på Douglas Adams spår:
...since every piece of matter in the Universe is in someway affected by every other piece of matter in the Universe, it is in theory possible to extrapolate the whole of creation - every Galaxy, every sun, every planet, their orbits, their composition, and their economic and social history from, say, one small piece of fairy cake.

Men vi ska inte hänga läpp för det! Det blir så mycket intressantare att leva om man inte vet allt. Tänk vilken depressionsepedemi som skulle sprida sig om man visste allt!
Citera
2007-04-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Tänk vilken depressionsepedemi som skulle sprida sig om man visste allt!

Du menar som om man hade en sådan här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Total_Perspective_Vortex
Citera
2007-04-15, 14:02
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Du menar som om man hade en sådan här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Total_Perspective_Vortex

Precis.
Citera
2007-04-17, 03:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Tänk vilken depressionsepedemi som skulle sprida sig om man visste allt!

Står du och säger att Universums Skapare är deprimerad?
Citera
2007-04-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Inte bara deprimerad, utan så totalt nere i en bottenlös svart avgrund att han önskar att han tagit livet av sig för länge sedan.
Citera
2007-04-17, 15:23
Medlem
Citat:
Naturligtvis finns det inga garantier för det. Jag menade bara att det är omöjligt att veta. Den mänskliga begränsningen är dock inte den primära anledningen till att jag tror att människan aldrig kommer att kunna beskriva universum i sin helhet. Saker och ting börjar helt enkelt bli för små eller för stora, ligga för långt fram i tiden eller för långt bak. Det borde alltså vara en väldigt svår sak rent praktiskt att åstadkomma detta.

Vill man vara ännu mer hopplös kan man ju tänka på hur svårt det i dagsläget är att rädda oss själva från "astronomiska katastrofer" i flera olika system. När det gäller solsystem kanske vi har en chans. Men hur är det när det gäller katastrofer som påverkar hela galaxen, eller i värre fall sånt som påverkar ännu större system om det nu är möjligt? Enligt de teorier som ligger till grund för vår bild av vår omgivning är ljuset det snabbaste fenomenet, och det är förmodligen inte snabbt nog att ta oss till nya beboliga platser tillräckligt fort. Desto mindre har vi teknologin som låter oss göra det. (Hur går det förresten med den forskningen - uppnå ljusets hastighet, "hypersömn"/nedfrysning etc?) Det tråkiga i det scenariot är att de flesta oinsatta tycks tro att vi har all tid i världen, att vi kan göra nåt åt det senare - så utsikterna för att ens nå upp till den nivå av vetskap ni talar om ser mörka ut för skeptikern.
Citera
2007-04-17, 18:17
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oMgi
Vill man vara ännu mer hopplös kan man ju tänka på hur svårt det i dagsläget är att rädda oss själva från "astronomiska katastrofer" i flera olika system. När det gäller solsystem kanske vi har en chans. Men hur är det när det gäller katastrofer som påverkar hela galaxen, eller i värre fall sånt som påverkar ännu större system om det nu är möjligt? Enligt de teorier som ligger till grund för vår bild av vår omgivning är ljuset det snabbaste fenomenet, och det är förmodligen inte snabbt nog att ta oss till nya beboliga platser tillräckligt fort. Desto mindre har vi teknologin som låter oss göra det. (Hur går det förresten med den forskningen - uppnå ljusets hastighet, "hypersömn"/nedfrysning etc?) Det tråkiga i det scenariot är att de flesta oinsatta tycks tro att vi har all tid i världen, att vi kan göra nåt åt det senare - så utsikterna för att ens nå upp till den nivå av vetskap ni talar om ser mörka ut för skeptikern.

Jag lär vara död när några interstellära resor blir aktuella, problem solved för min del.

Jag vet för övrigt inte vilken slags katastrof du syftar på. Det närmaste som kommer påverka hela vintergatan är väl den stundande kollisionen med andromeda, men det ska väl mest troligt inte påverka enskilda stjärnor/planeter så mycket. Såvida man inte har en ordentlig oflax och råkar kollidera med något då.

Livet på jorden kommer väl troligtvis få sitt slut när solen slukar hela jorden, men vi är väl bara inne på halva livslängden än så länge. Alltså har vi ganska lång tid på oss, flera gånger längre än vad det tog att gå från encelligt liv till vad vi är idag.

Man ska väl inte oroa sig allt för mycket över sånt, om man dör så kommer man ändå till himlen, NOT! (tack för den Borat)
Citera
2007-04-17, 19:31
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd

Du är bara trög. Din skapare är i fel forum. Ut !
Citera
2007-04-18, 09:10
Medlem
Citat:
Jag lär vara död när några interstellära resor blir aktuella, problem solved för min del.

Jag vet för övrigt inte vilken slags katastrof du syftar på. Det närmaste som kommer påverka hela vintergatan är väl den stundande kollisionen med andromeda, men det ska väl mest troligt inte påverka enskilda stjärnor/planeter så mycket. Såvida man inte har en ordentlig oflax och råkar kollidera med något då.

Livet på jorden kommer väl troligtvis få sitt slut när solen slukar hela jorden, men vi är väl bara inne på halva livslängden än så länge. Alltså har vi ganska lång tid på oss, flera gånger längre än vad det tog att gå från encelligt liv till vad vi är idag.

Man ska väl inte oroa sig allt för mycket över sånt, om man dör så kommer man ändå till himlen, NOT! (tack för den Borat)

Jag är inte så värst insatt, men skulle inte en kollision av två galaxer leda till mer problem än bara själva kollisionen av kroppar? Exempelvis gravitationens inverkan på kropparnas banor kring A) galaxens centrum och B) solsystemets centrum. Eftersom ljuset är det snabbaste fenomenet vi känner till idag kan vi ju inte överträffa dess hastighet. Blir vi då tvugna att lämna galaxen och uppsöka en ny (och dessutom bebolig) planet tar det ett _bra_ tag. Det leder till fler problem än så, bland annat beräkning av de andra galaxernas rörelse i rymden, hur vi ska genskjuta dem och hur vi ska kunna komma till den utan alla problem på vägen. Det jag menade var att det med dagens teknik och dagens teorier (ljusets hastighet osv) ser rätt mörkt ut om man vill vara skeptisk.
Citera
2007-04-18, 16:50
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Men tror man verkligen att jorden är en produkt av flera supernovor? Jag har alltid trott att det rört sig om en enda, och det tycker jag spontant låter som det mest logiska. En stjärna måste väl till att börja med ha en viss massa för att kunna smälla av i en supernova, och vårt solsystem är ju inte överdrivet tungt. Solen kommer väl mest troligt inte explodera, utan snarare sjunka ihop?

Solsystemet är garanterat produkten av ett flertal supernovor. Skriver nu ur minnet, men den tyngsta stjärnklassen (den blå-violetta O-klassen) stannar bara kvar på the "main sequence" i några miljoner år innan de sväller upp till superjättar och därefter strax imploderar-exploderar som supernovor. Detta skall jämföras med vår gula G-klass som existerar i sin huvudform i ungefär 10 miljarder år eller mer.
Eftersom solsystemet är ungefär 4,6 miljarder år gammalt har alltså åtskilliga O, B och även A-stjärnor (de sistnämda lever i upp till 1 miljard år) hunnit passera revy sedan universums uppkomst och i egenskap av tunga stjärnor kunnat bidra med grundämnen på den övre delen av det periodiska systemet till vårt solsystems urgasmoln.

Ju mer massa, desto snabbare bränns kärnbränslet ut och ju kortare livslängd har stjärnan. Detta är också skälet till varför man inte letar efter liv ovanför ungefär F6-stjärnor (och varför inga reptilaliens kan komma från A1-stjärnan Sirius!). Deras livslängd bedöms alldeles för kort för avancerat liv att hinna utvecklas.

Lathund: Main Sequence, från störst till minst massa (ca 85% av galaxens stjärnor tillhör kategorierna K-M):

O - Blå
B - Blåvit
A - Vit
F - Gulvit
G - Gul
K - Orange
M - Röd

T, L - "Bruna" dvärgar
Citera
2007-04-18, 17:16
Medlem
Här är en rätt intressant dokumentär som skrapar på ytan till några av de diskussioner som förs just nu (svarta hål/galaxer, imploderande solar osv - dock mest associerat med svarta hål):
http://www.pbs.org/wgbh/nova/blackhole/program.html
Citera
2007-04-18, 17:17
Medlem
Fittfittas avatar
Explosion-Implosion i all evighet, har alltid skett och kommer alltid att ske. (Vi är nu i skedet av en explosion.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in