2007-04-03, 16:08
Medlem
Jag skulle bara vilja göra ett intressant test och se vad era teorier är om hur jorden skapades. Om ni har någon annan teori än "Big Bang" ??
Själv har jag ingen aning men ja tror såklart på "Big Bang". Men jag har ibland filosoferat om att jorden är en "atom" som bara bygger upp ett ännu större universum xD. (långsökt och inte med ämnet att göra ).

~DLAFT~
~Den Logiskt Abstarkta Filosofi TeoretikerN^~
Citera
2007-04-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ~DLAFT~
Jag skulle bara vilja göra ett intressant test och se vad era teorier är om hur jorden skapades. Om ni har någon annan teori än "Big Bang" ??
Själv har jag ingen aning men ja tror såklart på "Big Bang". Men jag har ibland filosoferat om att jorden är en "atom" som bara bygger upp ett ännu större universum xD. (långsökt och inte med ämnet att göra ).

~DLAFT~
~Den Logiskt Abstarkta Filosofi TeoretikerN^~

Har också filosoferat en del i de banorna att jorden, planeterna och de andra stora kropparna i rymden representerar atomer eller andra partiklar, men de resonemangen stöter ofta på hinder rätt så fort. Ta till exempel hur atomer uppför sig - det är väl relativt sällan de flyter omkring 1 och 1 med så stora mellanrum? De tenderar till att bilda molekyler och större grupper. Visserligen kretsar ju planeterna kring solar/galaxer, men det stämmer ändå inte överrens med de vanliga uppförandena och strukturena för atomer. Annars kan det vara intressanta tankar det där med micro/macrokosmos.
Citera
2007-04-03, 20:45
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oMgi
Har också filosoferat en del i de banorna att jorden, planeterna och de andra stora kropparna i rymden representerar atomer eller andra partiklar, men de resonemangen stöter ofta på hinder rätt så fort. Ta till exempel hur atomer uppför sig - det är väl relativt sällan de flyter omkring 1 och 1 med så stora mellanrum? De tenderar till att bilda molekyler och större grupper. Visserligen kretsar ju planeterna kring solar/galaxer, men det stämmer ändå inte överrens med de vanliga uppförandena och strukturena för atomer. Annars kan det vara intressanta tankar det där med micro/macrokosmos.

Det finns ju galaxhopar, supergalaxhopar och supersuperhopar och så vidare. Det är bara en fråga om hur stora strukturer man vill kika på, men du har rätt i att många atomära/subatomära fenomen inte existerar på större skalor.
Citera
2007-04-03, 21:59
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det finns ju galaxhopar, supergalaxhopar och supersuperhopar och så vidare. Det är bara en fråga om hur stora strukturer man vill kika på, men du har rätt i att många atomära/subatomära fenomen inte existerar på större skalor.

....för att bara gravitationen tycks verka på stora avstånd?
Citera
2007-04-03, 23:33
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
....för att bara gravitationen tycks verka på stora avstånd?

Inte direkt, mer för att det krävs enorma avstånd för att man ska få en situation som motsvarar atomkärnan. Elektronerna befinner sig ju riktigt långt bort från kärnan i medeltal.
Citera
2007-04-03, 23:52
Medlem
Admiral Ganjas avatar
För att återgå till topic:

Jag tror på skapelsen alltså Gud
Men jag kan inte bortse ifrån "big bang" alltså att all materia kommer ifrån en otroligt komprimerad energikälla. Denna källa, om nu big bang har inträffat, måste ha varit större än all materia som finns i universum. Big bang är för mej inte orealistiskt, det orealistiska är att big bang bara uppstått ur intet. det måste vara något som isåfall sett till att det hänt, och detta är Gud.

Allt har sin början, varför inte börja hela universum med att frigöra så mycket energi och skapa all materia som finns genom en sådan händelse som dagens vetenskapsmän kallar "big bang"? Helt realistiskt för mej.

Sen är det ju givet att Gud styrt det hela. Sett till så att allt hamnar på sin rätta plats, fixa naturlagarna, ordnat med planetsystem så att det går att, för människor i vårat fall, bebo och leva på jorden.

Jag tror på Gud. är osäker på om big band har inträffat, men finner det inte osannolikt.
Citera
2007-04-04, 00:11
Medlem
Överliggarens avatar
Jorden "skapades" ett bra tag efter Big Bang. Ca 9 miljarder år senare för att vara exakt (om vi tänker oss att universum är omkring 13,7 miljarder år gammalt).

Fast vem vet, om 50 år kanske vi har övergivit Big Bang-teorin...
Citera
2007-04-04, 00:20
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Jorden "skapades" ett bra tag efter Big Bang. Ca 9 miljarder år senare för att vara exakt (om vi tänker oss att universum är omkring 13,7 miljarder år gammalt).

Fast vem vet, om 50 år kanske vi har övergivit Big Bang-teorin...

Hur det hela än började så är min uppfattning att ingen någonsin kommer att lista ut det. Det hela är höljt i en viss mystik. Jag skulle inte vilja kalla det gud, men något är det.

Vad finns det egentligen för garantier att det är greppbart för den mänskliga hjärnan? Eller överhuvudtaget går att beskriva matematiskt/filosofiskt/på valfritt sätt?
Citera
2007-04-04, 08:30
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Hur det hela än började så är min uppfattning att ingen någonsin kommer att lista ut det. Det hela är höljt i en viss mystik. Jag skulle inte vilja kalla det gud, men något är det.

Vad finns det egentligen för garantier att det är greppbart för den mänskliga hjärnan? Eller överhuvudtaget går att beskriva matematiskt/filosofiskt/på valfritt sätt?

Vad finns det för garantier för att det inte skulle vara greppbart då? Hela denna antihumanistiska filosofi är aningen stötande och saknar allt vad belägg heter. Den enda grund man utgår från är föreställningen om att människan är begränsad och att det finns saker bortom vår kapacitet till förståelse. Rena rama mörka medeltidsinställningen alltså.

Diskussionen håller på att fallera ned till filosofi. Tänk på att detta är ett vetenskapsforum och att Gud inte har speciellt mycket att göra här. Vetenskap och tro är inte samma sak...
Citera
2007-04-04, 16:03
Medlem
Tack för svaren.
Jag har bara en lite OT-off topic att komma med.
Det är sant att vi inte ska snacka om Gud. Men skulle "Gud" uppenbara sig för mig skulle jag antagligen avfärda honom i en halluncation lr hur det stavas ^^
Citera
2007-04-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren

Och mycket tidigare vet jag inte om Jorden kunnat bildas. Om vi utgår från att det efter Big Bang bara fanns lägga grundämnen som väte och helium, så måste alla de tunga grundämnen som nu finns ha bildats någonstans. Detta sker i centrum av mycket massiva stjärnor, för ämnen upp till järn. Tyngre ämnen än så bildas bara i supernovor, eftersom dessa är de enda företeelser som kan skapa de omständigheter som krävs för att dessa tunga ämnen skall bildas.

De tunga ämnen vi har på Jorden måste alltså ha skapats i supernovor, och det betyder att minst en (men sannolikt fler) hel generation av mycket tunga stjärnor måste ha förekommit och exploderat innan vårt solsystem kunde bildas.
Citera
2007-04-05, 23:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Och mycket tidigare vet jag inte om Jorden kunnat bildas. Om vi utgår från att det efter Big Bang bara fanns lägga grundämnen som väte och helium, så måste alla de tunga grundämnen som nu finns ha bildats någonstans. Detta sker i centrum av mycket massiva stjärnor, för ämnen upp till järn. Tyngre ämnen än så bildas bara i supernovor, eftersom dessa är de enda företeelser som kan skapa de omständigheter som krävs för att dessa tunga ämnen skall bildas.

De tunga ämnen vi har på Jorden måste alltså ha skapats i supernovor, och det betyder att minst en (men sannolikt fler) hel generation av mycket tunga stjärnor måste ha förekommit och exploderat innan vårt solsystem kunde bildas.

Det finns fler processer än enbart supernovor som kan generera tunga grundämnen. Även planetariska nebulosor och andra energirika fenomen kan generera tunga ämnen, dock i mycket mindre mängd. Energirika jets kan säkert också bidra med små mängder tunga ämnen.

Rent generellt kallas processen explosiv nukleosyntes om jag inte minns helt fel och är en rad stegvisa partikel- eller neutroninfångningar som kan arbeta upp sig i det periodiska systemet.

Det har funnits massor med tunga stjärnor innan jorden som skapade alla tunga ämnen. En riktig massiv stjärna kan bränna ut sig på så lite som några miljoner år så man hinner med många generationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in