Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-03, 16:06
Medlem
rev_s avatar
Hej! Jag vill bara få klarhet till några saker eftersom alla säger olika. Är hembränt alltid farligt? Eller är det bara om man brygger det fel? Hur vet man att det HB:n man ska dricka är farlig?

Sant att man kan bli blind av hembränt?

Jag har tackat nej till all hb pga att jag är rädd för att bli blind.

Seriösa svar tack .
Citera
2007-04-03, 16:16
Medlem
hartsmars avatar
Metanol är det som kan göra dig blind och i värsta fall vara dödligt farligt.
Metanol är mer sannolikt att finnas i HB än i komersiell sprit.

Metanol är än mer sannolikt att finnas i svartsprit från en källa du inte känner till. Det kan alltså vara denaturerad sprit du köper, vilket innebär att det är sprit avsedd för helt andra ändamål än konsumption för nöjes skull. Industrisprit...

HB är inte alltid farligare och inte alltid mer "oren" än köpe-sprit, men sannolikheten/risken att det är sämre kvalitet är absolut högre.
Citera
2007-04-03, 17:58
Medlem
Azraels avatar
Nu blandar ni ihop begreppen. I HB finns ingen metanol. Därmed är det inte farligare än systemsprit.

Är det metanol i det ni dricker så är det inte HB utan något annat, tex stulen industrisprit.

Edit; lite mer information från Wikipedia

Metanol kan inte framställas oavsiktligt genom misslyckad hembränning. Jästsvampar producerar en rad skadliga alkoholer kallade finkeloljor men ej metanol.

Redan några centiliter kan vara dödligt om det dricks rent, men ofta sker intaget tillsammans med etanol vilket reducerar förgiftningsförloppet något. Även om den drabbade överlever kvarstår ofta permanenta hjärnskador, speciellt på syncentrum. Erfarenheter från verkliga fall visar, att omkring 1/3 av fallen slutar med att de drabbade avlider, 1/3 får bestående hjärnskador, till exempel blindhet, och återstoden klarar sig utan men.
Citera
2007-04-03, 19:08
Medlem
bogarleffes avatar
http://i11.tinypic.com/2lo5182.jpg
Citera
2007-04-03, 19:18
Medlem
Avva66s avatar
Det är en viss mängd metanol i all sprit, om än lite.
Citera
2007-04-03, 22:24
Medlem
ZoteXs avatar
Jag har druckit HB hela livet och så ska det förbli!
Citera
2007-04-03, 22:35
Det enda man riskerar med hembränt är att den ev är dåligt renad, så att det smakar finkel. Råkat ut för det en gång, skiten luktade aceton och jag fick ont i skallen av det dan efter. Kolade resten dan efter och sen var den prima att dricka.

Men sen kan man ju om man har otur, få tag på "hembränt" som är skit, typ 96% från ryssland, vad den innehåller för sorts alkohol vet man ju inte. Det är inget jag skulle vilja chansa att köpa (man vill ju behålla synen) Men vet du att det hembrända du köper verkligen är hemmagjort så e det inget fara, så länge de ej fuskat med reningen.
Citera
2007-04-04, 00:29
Medlem
Mr_finkels avatar
Tja är produkten (hb) renat i aktivt kol så är det ingen fara, så länge det inte är industrisprit, och har du kommit över några liter sådant så ska du inte grådta.
Destilera skiten bara tills du kommer upp i 93%+ sedan har du det i motorsågen ellergräsklipparn.

Själv renar jag i ett 130cm rör som har en diameter på 40mm, och en upp och nervänd dunk som jag har skurit av botten på som behållare, och det funkar jättebra, till och med när man lyckas få ut blå sprit bilir det klart gott och rent.

Läste någonstans att en appelsin innehåller mer metanol än bra renat hembränt. Kan det stämma.
Citera
2007-04-04, 01:25
Medlem
Smaskenss avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=125154

Detta är tråden längst upp som kallas FAQ.................................

Om du inte orkar klicka på den, din late slusk, kan jag säga att en viss PROMILLEhalt av metanol oftast finns i alla alkoholhaltiga drycker, ej i skadliga halter.

Det är HELT OMÖJLIGT att framställa sprit med skadliga halter av metanol/träsprit genom att jäsa mäsk av jäst och socker.

Du KAN INTE DÖ AV ATT DRICKA "HEMBRÄNT" om du inte dör av vanliga alkoholförgiftningssymptom, vill du dö av att dricka träsprit får du söka dig till industrin.
Citera
2007-04-04, 04:48
Medlem
DOCK måste man blanda ut spiten till runt en 40% innan man kolar den, det aktiva kolet funkar liksom inte så bra på 93%ig sprit.

Jag har grejat med detta en del och man kan snabbkola spriten genom att du häller den utblandad med vatten då i en kastrull som du värmer på spisplattan, sen har du i aktivt kol och så vispar du runt det hela under lite svag värme.
sen sila du genom ett kaffefilter, detta är nåt man bara gör ifall man har lite bråtom och vil ha nåt att dricka fort, för oinsatta luktar det inget vidare, men det är fasen inget för de insatta att rynka näsan åt.

Det komer fortfarande lukta lite illa men smakar ok, luktsinnet är så mycket skarpare än smaksinnet.

Fast gvetvis är ju det bästa om man kan låta alkoholen sakta droppa genom ett rör med aktivt kol under en längre tid.

Om man sen absolut ska ha tokstark sprit kan man bränna det i brännaren igen så får man stark sprit som smakar bra, själv tycker jag dock att 90%+ är odrickbart, men man kanske vill ha med sig en kvarting för att sparar utrymme eller nåt hahaha.

Det är inte farligt att dricka HB, det är om man gjort det rätt lika bra som vilken vodka som helst.

Men häll bort de första skiten du får ur brännaren, det innehåller lättflytliga vätskor, så det häller man alltid bort.

Man kan tom stormkoika fram sprit utan kolon med glaskulor, men alltså det smakar inte mums mums.

Mäsk går ju att dricka om man nu inte ens orka bränna, smakar som vin fast utan druv/fruktsmak.

Vaning för at man dricker som en svamp när man har hela kylskåpet fullt med sprit, det var mycket detta som gör att jag inte bränner numera, man drack helt enkelt enj jäkla massa mer.
Jag säljer aldrig sprit, jag bjuder hellre bort det.

Jag bjöd även vanligt folk på mitt hemgjorda utan att nämna saken och de kände inget fel på varan alls, det varken luktade eller smakade illa, det är så mycket skitsnack när det gäller hembränning, ta mig fan om man inte kan göra bättre sprit själv än en del skräp man kan köpa.
Citera
2007-04-04, 17:37
Medlem
rev_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
DOCK måste man blanda ut spiten till runt en 40% innan man kolar den, det aktiva kolet funkar liksom inte så bra på 93%ig sprit.

Jag har grejat med detta en del och man kan snabbkola spriten genom att du häller den utblandad med vatten då i en kastrull som du värmer på spisplattan, sen har du i aktivt kol och så vispar du runt det hela under lite svag värme.
sen sila du genom ett kaffefilter, detta är nåt man bara gör ifall man har lite bråtom och vil ha nåt att dricka fort, för oinsatta luktar det inget vidare, men det är fasen inget för de insatta att rynka näsan åt.

Det komer fortfarande lukta lite illa men smakar ok, luktsinnet är så mycket skarpare än smaksinnet.

Fast gvetvis är ju det bästa om man kan låta alkoholen sakta droppa genom ett rör med aktivt kol under en längre tid.

Om man sen absolut ska ha tokstark sprit kan man bränna det i brännaren igen så får man stark sprit som smakar bra, själv tycker jag dock att 90%+ är odrickbart, men man kanske vill ha med sig en kvarting för att sparar utrymme eller nåt hahaha.

Det är inte farligt att dricka HB, det är om man gjort det rätt lika bra som vilken vodka som helst.

Men häll bort de första skiten du får ur brännaren, det innehåller lättflytliga vätskor, så det häller man alltid bort.

Man kan tom stormkoika fram sprit utan kolon med glaskulor, men alltså det smakar inte mums mums.

Mäsk går ju att dricka om man nu inte ens orka bränna, smakar som vin fast utan druv/fruktsmak.

Vaning för at man dricker som en svamp när man har hela kylskåpet fullt med sprit, det var mycket detta som gör att jag inte bränner numera, man drack helt enkelt enj jäkla massa mer.
Jag säljer aldrig sprit, jag bjuder hellre bort det.

Jag bjöd även vanligt folk på mitt hemgjorda utan att nämna saken och de kände inget fel på varan alls, det varken luktade eller smakade illa, det är så mycket skitsnack när det gäller hembränning, ta mig fan om man inte kan göra bättre sprit själv än en del skräp man kan köpa.

Okej . Tack för ALLA svar jag fått! Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in