2007-04-02, 12:43
Medlem
kniebolos avatar
När jag gick i skolan leddes vi ibland iväg som gäss på rad och parkerades på kvartersbion för att se nån film. När man var liten uppskattades ju detta men när jag nu i vuxen ålder tänker tillbaks på vilka filmer vi såg inser man ju snart att syftet inte var snällhet från lärarna direkt. Alla filmer vi såg var ju PK-filmer av typen Biko, Änglagård etc.

Nån som erfarenheter av detta? Åsikter?
2007-04-02, 12:59
Medlem
Cineastens avatar
När jag gick i plugget någon gång på medeltiden släpade vår klassföreståndare iväg oss på Vittne till mord. Något ljushuvud (inte jag) yttrade följande smarta kommentar "Den här filmen ska ju va skitdålig ju har jag hört. Det é ba tre mord eller åt sånt"..

Jag vet inte om den känns särskilt pk.

Enda pk-filmen jag vet att vi såg var någon otroligt dålig film om en sjuk kvinna. Mins inte vad den hette eller vem som spelade med i den.

Jag minns iaf att det blev ett jäkla liv när vi vid ett tillfälle fick se den rätt otäcka Vi barn på Bahnhof Zoo/Christiane F om minderåriga heroinister i 70-talets Berlin.

Annars fick vi ju se en del film i gymnasiet, bla Döda Poeters Sällskap och Gökboet. Inte särskilt pk tycker jag. DPS handlar ju om studenter och lärare som sätter sig upp mot normerna med allt vad det innebär och i Gökboet gör ju Jack Nicholsons karaktär precis allt för att jävlas med den elaka översköterskan och ifrågasätta systemet på institutionen.

Några riktiga pk-filmer kan jag inte minnas att jag sett i skolan.
Citera
2007-04-02, 13:08
Medlem
Schindler's List är väl en typiskt sådan film.
Citera
2007-04-02, 13:18
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likgiltig
Schindler's List är väl en typiskt sådan film.

Ja USCH.
Citera
2007-04-02, 13:20
Medlem
papa_ogens avatar
Ingen som sett 10 små moppepojkar?

Sen sexualundervisningen var ju under all kritik. Inga analscener eller annat gött.
Citera
2007-04-02, 13:22
Medlem
ischs avatar
Vi såg någon film om och med förlossningar på barnkunskapen när jag gick på högstadiet. Fick bla. se en negress föda stående i en hydda. Kanske inte lika PK som vidrigt men men.. Annars var barnkunskap ett jävla skitämne där man fick betyg efter sitt kön.
Citera
2007-04-02, 13:47
Medlem
Din Morsas avatar
Vi fick se "On the Loose" en film producerad när 80-talets frisyrer var som fluffigast, och arabiseringen ännu var i sin linda, så fylleslagsmål mellan svennar på krogen var det allvarligaste problemet samhället hade att tampas med. Följdaktligen var man från propagandaministeriet tvungen att göra en film om detta. För att öka hjärntvätts-effektiviteten anlitades dåtidens trosfuktare och mansideal: Niklas Wahlgren och Joey Tempest som skulle spela antagonister i tvist om en tjej (som jag märkligt nog inte minns mer än frisyren på) Niklas spelade en kille som jobbade på rangerbangård och Joey T spelade, hör och häpna rock-musiker!

Soundtracket till filmen fick man med sig som vinyl-singel, och spelades naturligvis in av Europe medans de fortfarande var ett "up and coming" pudel-rockband. Kan fortfarande gå och nynna på det ibland faktiskt.

Ah, du ljuva 80-tal

Nån mer som minns denna cineastiska och musikaliska pärla?
Citera
2007-04-02, 13:50
Medlem
mackapärs avatar
De jag kommer ihåg att vi fick se på bio är båda rätt PK:

Vildängel
och
Life Is Beautiful (Vita é bella, La)
Citera
2007-04-02, 13:51
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Stockholmsnatt är ju en klassiker. Det politiskt korrekta antivåldsbudskapet gick ut på att värstingen slutade bråka efter att våldet drabbat hans egen bror och flickvännen lämnat honom. Problemet var bara att vi blev så inspirerade av alla slagsmål i den att vi sparkade sönder skåpen efter filmvisningen. 80-talet var kul på det viset.
Citera
2007-04-02, 13:52
Medlem
BassInYoFaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Vi fick se "On the Loose" en film producerad när 80-talets frisyrer var som fluffigast, och arabiseringen ännu var i sin linda, så fylleslagsmål mellan svennar på krogen var det allvarligaste problemet samhället hade att tampas med. Följdaktligen var man från propagandaministeriet tvungen att göra en film om detta. För att öka hjärntvätts-effektiviteten anlitades dåtidens trosfuktare och mansideal: Niklas Wahlgren och Joey Tempest som skulle spela antagonister i tvist om en tjej (som jag märkligt nog inte minns mer än frisyren på) Niklas spelade en kille som jobbade på rangerbangård och Joey T spelade, hör och häpna rock-musiker!

Soundtracket till filmen fick man med sig som vinyl-singel, och spelades naturligvis in av Europe medans de fortfarande var ett "up and coming" pudel-rockband. Kan fortfarande gå och nynna på det ibland faktiskt.

Ah, du ljuva 80-tal

Nån mer som minns denna cineastiska och musikaliska pärla?
Har något svagt minne av att jag sett den. Kommer dock inte ihåg värst mycket av den. Hade inte Jerry Williams någon roll i den filmen? Eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2007-04-02, 13:55
Medlem
"Vingar av glas"

En annan filmen som de flesta har sett under mellanstadiet, men inte minns namnet på. Det handlar om en heroinmissbrukare, en scen är när han sitter i köket och skjuter. Han säger också att han inte runkar när han går på heroin, om jag inte minns fel.
Citera
2007-04-02, 14:03
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassInYoFace
Har något svagt minne av att jag sett den. Kommer dock inte ihåg värst mycket av den. Hade inte Jerry Williams någon roll i den filmen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag minns inte att Jerka skulle varit med, men å andra sidan så är 80-talet rätt dimmigt av hårspray och hormoner så man vet aldrig....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in