En torr vit årstid, som vi lustigt nog fick vi se efter att Mandela släppts. I högstadiet blev vi ivägsläpade till den lokala biografen för att se Christopher Lambert grymta sig igenom
Greystoke. Antagligen ansågs den föredömligt antiimperialistisk eftersom filmens vita karaktärer generellt beter sig rätt svinigt. I den obligatoriska diskussionen på SO-timmen dagen efter frågade vår klassföreståndare entusiastiskt om vi lade märke till symboliken med den brinnande brittiska flaggan... Vi tvingades även genomlida Kay Pollaks
Älska mig, men jag är fortfarande inte klar över varför. Naturligtvis fick vi även se
On the Loose. Den slapp nog ingen på 80-talet.
Dock efterlyser jag en annan uppfostrarfilm som jag har glömt vad den heter. Huvudkaraktärerna är tre tonåringar, två killar och en tjej. Ena killen är en androgyn punkare, den andre är (tror jag) en överklassbrat som går omkring i camokläder. Vill även minnas att tjejen var riktigt snygg.

Det är ett rätt mörkt och brutalt drama. Ungdomarna tillverkar bland annat en bomb för att begå något attentat, vilket går väldigt snett. Upplösningen är dramatisk, med en knivfajt på liv och död bland takbjälkarna i en lagerlokal.
Det är en svensk film. Någon som känner igen den?