2007-04-09, 12:50
Medlem
glyos avatar
Vet inte om den nämnts men eftersom jag är relativt ung så var det American History X som spelades till döds under skolgången. Har sett den minst sex gånger under min skolgång framtills högskolan.

Edit: Även Schindlers List spelades till döds... Ugha
Citera
2007-04-09, 15:36
Medlem
Foorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisrulven
An Inconvenient Truth

Den hade jag gärna sett.

Det värsta med filmer i skolan är att man får sitta på hårda stolar vid tråkiga skolbänkar och se på en liten 24 tum tv placerad på en hög rullbänk. Ofta i VHS format. Det kan göra vilken film som helst till en PK film.

Hade drog tema på våran skola nyligen och fick se 'Brandstegen'. Några ungdomar som gör en amatör film om droger. Dåligt skådespel och kasst filmat.
"Men man förstår ju poängen!" fick man höra av lärarna också.
Citera
2007-04-09, 17:27
Medlem
shows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likgiltig
Schindler's List är väl en typiskt sådan film.

Ja, den fick vi se i skolan. Vi fick också se De Omutbara och Nyckeln Till Frihet (för att nämna några) och de är ju inte precis dåliga. Jag kommer inte ihåg de dåliga filmernas namn, men jag kommer ihåg en film som hette The Wave eller något liknande. Den handlade om en lärare som hade förändrats och de hade någon slags "kult" i skolan där folk hjärntvättades och grejer. Det hela började med att någon undrade hur i helvete Hitler kunde hjärntvätta så många människor o.s.v. Det hela slutade med att läraren visade en stor jädra bild på Hitler och då insåg alla elever hur lätt det var att manipulera människor.

Det var många år sedan man såg den, och visst, den var väl okej och bra på sitt sätt, men DÅ, under själva filmen tyckte man att den var väldigt tråkig o allt. Man trodde ju verkligen att läraren var "sådan" och sedan så fattade man i slutet. Den fick en o tänka lite efter filmen.
Citera
2007-04-09, 18:28
Medlem
Pogo pedagog...
Citera
2007-04-09, 19:19
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Pogo pedagog...

Men vafan använd spoilern, jag sitter och äter!!
Citera
2007-04-09, 20:14
Medlem
Shitzors avatar
Schindlers list och även Vinterviken får väl klassas som PK.
Citera
2007-04-09, 20:34
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hur kan du säga att den är dålig om du knappt ens minns den?

Jag tycker den var intressant och jag blev väldigt glad när jag lyckades lägga vantarna på den efter många års letande.

Filmen handlar som bekant om en lärare som undervisar i historia. I samband med att han tar upp nazismen börjar eleverna ifrågasätta hur det tyska folket kunde vara så inihelvete korkade att de föll för Hitlers sinnessjuka idéer varpå läraren påbörjar ett experiment.

Han inrättar en ny rörelse i skolan och tillsätter ett flertal ordningsmän som ska se till att disciplinen upprätthålls. Den som inte lyder straffas.

Strength Through Discipline!, Strength Through Community! och Strenght Trough Action är deras motton och en del av medlemmarna börjar klä sig i en sorts uniform för att de ska känna att de tillhör en gemenskap. Rörelsen påminner om något som skulle kunna liknas vid Hitlerjugend.

De som är medlemmar i rörelsen triggar och hetsar varandra och behandlar alla som inte är medlemmar illa och till slut börjar gränsen mellan "fantasi" och verklighet att suddas ut. Några elever börjar förstå innebörden av experimentet (vissa fattar inte ens att de är med i ett experiment) och ifrågasätter huruvida rörelsen är bra eller dålig. Det hela slutar med att läraren samlar alla elever i aulan och håller ett tal. Han avslutar det hela med en bild på Hitler himself varpå det går upp ett ljus för eleverna.

Filmen bygger tydligen på en verklig händelse som utspelade sig på en skola i Palo Alto, Californien i April 1969.

The Wave är riktigt bra. Intressant att se att en av killarna blir så inne i gruppen att han följer efter läraren som livvakt och öppnar bildörren åt honom osv.
Citera
2007-04-09, 21:38
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
En torr vit årstid, som vi lustigt nog fick vi se efter att Mandela släppts. I högstadiet blev vi ivägsläpade till den lokala biografen för att se Christopher Lambert grymta sig igenom Greystoke. Antagligen ansågs den föredömligt antiimperialistisk eftersom filmens vita karaktärer generellt beter sig rätt svinigt. I den obligatoriska diskussionen på SO-timmen dagen efter frågade vår klassföreståndare entusiastiskt om vi lade märke till symboliken med den brinnande brittiska flaggan... Vi tvingades även genomlida Kay Pollaks Älska mig, men jag är fortfarande inte klar över varför. Naturligtvis fick vi även se On the Loose. Den slapp nog ingen på 80-talet.

Dock efterlyser jag en annan uppfostrarfilm som jag har glömt vad den heter. Huvudkaraktärerna är tre tonåringar, två killar och en tjej. Ena killen är en androgyn punkare, den andre är (tror jag) en överklassbrat som går omkring i camokläder. Vill även minnas att tjejen var riktigt snygg. Det är ett rätt mörkt och brutalt drama. Ungdomarna tillverkar bland annat en bomb för att begå något attentat, vilket går väldigt snett. Upplösningen är dramatisk, med en knivfajt på liv och död bland takbjälkarna i en lagerlokal.

Det är en svensk film. Någon som känner igen den?
Citera
2007-04-09, 22:35
Medlem
Tjohildas avatar
Är det "Sova Räv" du menar??
Citera
2007-04-09, 23:11
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Är det "Sova Räv" du menar??
Nu ringde det en klocka lite svagt. Från 1982 enligt IMDB, så det ligger rätt i tiden. Det är nog ganska exakt tjugo år sedan jag såg den. Tack för info.
Citera
2007-04-11, 16:30
Medlem
The Wave minns jag.. vi fick även läsa boken, för säkerhets skull.

Av någon anledning gick vi ganska ofta på bio;
det var säkert någon kvota av "utflykter" som skulle fyllas,
eftersom vi såg flera filmer två gånger om =)

Mest PK var en film om två britter som kommer på att de är bögar,
varpå den ena vägrar erkänna detta för vänner osv.
Citatet "Are you gay?" - "Yes, Im happy when Im with you"
hör givetvis till filmhistoriens yppersta krets.

Sen minns jag att det var en bögprälle med också, inklusive en ganska
påtaglig sex-scen.. Men detta kan ha vart en annan film.

Vi såg även en film som hette typ "Isbjörnarna dansar";
isbjörnarna har ingenting med filmen att göra, utom att huvudkaraktärerna,
en mobbad sängvätarpojke och hans tjejpolare, ser dom på något Norskt
skansen.

Höjdpunkten var de två visningarna av "Den sista actionhjälten".

Jag har fortfarande inte listat ut meningen med dessa biografbesök,
undantaget bögfilmerna. Helt otroligt att detta var att betrakta som utbildning.

/Per
Citera
2007-04-11, 18:13
Medlem
moderatswings avatar
Bowling for Columbine

Den fick vi sitta och glo på när vår lärarinna tyckte att vi skulle lära oss mer om Förenta Staterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in