2007-04-02, 14:06
Medlem
Vi fick se Jury, A time to kill. Faktiskt en film där uttrycket PK kan nämnas i beskrivningen.
Citera
2007-04-02, 14:52
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Jag minns inte att Jerka skulle varit med, men å andra sidan så är 80-talet rätt dimmigt av hårspray och hormoner så man vet aldrig....
Jo Jerka spelade svetsare på firman där huvudkaraktären Peter (Tomas Fryk, inte Niclas wahlgren) jobbade. Han skulle lära den unge killen konsten att svetsa trots att Peter var så klumpig att han råkade bränna en kollega med en svetslåga.

Filmen är verkligen pissusel rakt igenom men har tydligen ett visst kultrykte bland folk som gillar 80-talsnostalgi.
Citera
2007-04-02, 15:06
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jo Jerka spelade svetsare på firman där huvudkaraktären Peter (Tomas Fryk, inte Niclas wahlgren) jobbade. Han skulle lära den unge killen konsten att svetsa trots att Peter var så klumpig att han råkade bränna en kollega med en svetslåga.

Filmen är verkligen pissusel rakt igenom men har tydligen ett visst kultrykte bland folk som gillar 80-talsnostalgi.

I stand corrected
Men nu när du säger det så minns jag scenen där han bränner kollegan med gassvetsen!
Citera
2007-04-02, 15:23
Medlem
Tagelbergs avatar
Jag minns "barnen på Frostmofjället".

Men en film jag skulle vilja se igen var någon form av dramatiserad vaktinstruktionsfilm som dom visade när jag gjorde lumpen 1975. Den verkade vara gjord i samband med andra världskriget. Man är på en båt. Det smyger en man med Leninskägg, lång överrock och en sån där kulbomb som dom hade i stumfilmer. En svart kula med stubin. Men just som han ska tända grips han av en vaktsoldat. Soldaten leder mannen i armen ner för lejdaren, passerar en annan soldat, som står på kajen, och meddelar käckt: "Jag har gripit en terrorist!", men när de passerat vaktsoldaten kränger sej terroristen lös och springer iväg, varpå vaktsoldaten på kajen mycket korrekt tillämpar vaktinstruktionen "Halt eller jag skjuter skarpt" osv. Vi hade stort nöje av den filmen.
Citera
2007-04-02, 15:35
Medlem
penisrulvens avatar
An Inconvenient Truth
Citera
2007-04-02, 15:43
Bannlyst
I aulan på högstadiet fanns en riktig projektor så en annan fick se en del film på skoltid, på den tiden inte det vanligaste. Filmer som fastnade var bl a dr mabuses testamente och framför allt Mackan(!!), gick i nian då och den var rätt ok för att visas av plugget.
Citera
2007-04-02, 15:54
Medlem
Minsta kravet för ett inlägg kanske kan vara att tydligt motivera varför man anser att filmen i fråga är PK, med vettiga och genomtänkta argument?

Kan inte minnas några tydliga exempel på PK-filmer. Vi sov ju Schindlers list(a) men det räknas ju knappast.
Citera
2007-04-02, 15:56
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Ett anständigt liv, PK i all ära men den hade viss effekt på oss.
Jag glömmer aldrig diskussionen efteråt då klassens största pucko hävdade att filmen var positiv till knark! Så är det när man växer upp i inavelsbygd...
Citera
2007-04-02, 16:05
Medlem
killaras avatar
Vi fick se Requiem for a Dream, värre propagandafilm får man leta efter.

Vår lärare tyckte den var sååååå bra och undervisande.. Don't do drugs, kids!
Citera
2007-04-02, 16:23
Medlem
mojoJojos avatar
Ursäkta min okunnighet men.. PK? Antar att det har med propaganda att göra, men det/dom exakta orden?
Citera
2007-04-02, 16:25
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojoJojo
Ursäkta min okunnighet men.. PK? Antar att det har med propaganda att göra, men det/dom exakta orden?

Politiskt korrekt.
Citera
2007-04-02, 16:31
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojoJojo

Politiskt korrekt, det vill säga när ens åsikter främst styrs av att man inte vill stöta sig med de rådande (allmänt vedertagna) strömningarna i samhället.

Här på FB har ordet dock en liten annan innebörd. Här används ordet så fort någon inte håller med raspuckona i integration. Oavsett om man själv är grovt kriminell, nedknarkad eller totalt politiskt inkorrekt i något annat avseende så är man enligt FBs egen Waffen SS PK så fort man inte vill gasa ihjäl Somalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in