2010-07-11, 22:15
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Bibelns egna ord och den talar så bra för sig själv, sedan ör jag glad att räknas värdig för spott och spe för Jesu skull, du vet väl att Jesus mördade de, så varför skulle hans efterföljare komma undan, så tack för att du stärker min tro.

Du förkunnar ju inte ens rätt Flex!

1. Du säger att Jesus ersatte lagen med de två buden, då Jesus enligt Bibeln uppfyllde lagen och sade att lagen och profeterna vilade på de två buden.

2. Jesus mördade ingen, däremot så blev Jesus mördad! Kanske var det det, som du egentligen tänkte på men skrev fel?
2010-07-11, 22:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Ja, och dessa oändliga citat från Vakttornet, ofta utan någon som helst substans eller ens nära ämnet. Knepig kille det där!

Ja, ibland är det som att tala med styrande kretsen i Brooklyn, eftersom det är dem som från början skrev det, antar jag?
2010-07-11, 22:18
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Bibelns egna ord och den talar så bra för sig själv, sedan ör jag glad att räknas värdig för spott och spe för Jesu skull, du vet väl att Jesus mördade de, så varför skulle hans efterföljare komma undan, så tack för att du stärker min tro.

Matteus 5:10
"Lyckliga är ni när man smädar er och förföljer er och lögnaktigt säger allt möjligt ont mot er för min skull"
Varför ska vi vara lyckliga över det?

Joh.15:20
" Om ni vore en del av världen, skulle världen hålla av vad som är dess eget. Men eftersom ni inte är någon del av världen, utan jag har utvalt er ur världen, därför hatar världen er"
Alltså ska världen hata oss, för att vi inte är någon del av denna värld, utan Jesu efterföljare. Vi beblandar oss inte i världens politik eller dess moraliska fördärv.

Påminner:

Tänkvärt för alla de som vill följa i Jesu fotspår.

Lukas 9:24-26
"24 Ty vemhelst som vill rädda sin själ skall mista den; men vemhelst som mister sin själ för min skull, han skall rädda den. 25*Ja, vad nytta gör väl en människa sig själv, om hon vinner hela världen men mister sitt eget jag eller tar skada? 26*Ty vemhelst som skäms för mig och för mina ord, honom skall Människosonen skämmas för när han kommer i sin och Faderns och de heliga änglarnas härlighet.
Bibeln/Guds ord talar ju emot dig! Har du inte fattat att Bibeln du har du fått/köpt från jv är modifierad?????
2010-07-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Du förkunnar ju inte ens rätt Flex!

1. Du säger att Jesus ersatte lagen med de två buden, då Jesus enligt Bibeln uppfyllde lagen och sade att lagen och profeterna vilade på de två buden.

2. Jesus mördade ingen, däremot så blev Jesus mördad! Kanske var det det, som du egentligen tänkte på men skrev fel?

Ok, delge mig sanningen ....
1 Varför Dog Jesus?
Var i Nt ser du att de kristna skulle fortsätta att offra som Guds folk gjorde inan Jesus dog?

2 Det var just det jag skrev "De mördade Jesus".
2010-07-11, 22:27
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ok, delge mig sanningen ....
1 Varför Dog Jesus?
Var i Nt ser du att de kristna skulle fortsätta att offra som Guds folk gjorde inan Jesus dog?

2 Det var just det jag skrev "De mördade Jesus".

1. Kortfattat: För att det nya förbundet skulle bli giltigt och föra oss närmare Gud!

Hebreerbrevet 8:11-28

11Men nu har Kristus trätt fram som överstepräst för det goda som skall komma. Han har gått genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av människohand, det vill säga inte tillhör denna världen. 12Och med sitt eget blod, inte med blod av bockar och kalvar, har han en gång för alla trätt in i helgedomen och vunnit befrielse åt oss för evigt. 13Om nu blod av bockar och tjurar och stänk av askan från en kviga helgar de orena så att de blir rena i yttre mening, 14hur mycket mer måste då inte blodet från Kristus, som i kraft av evig ande har framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud, rena våra samveten från döda gärningar så att vi kan tjäna den levande Guden.

15Därför är det ett nytt förbund som Kristus förmedlar, för att de kallade skall få det utlovade eviga arvet, sedan han dött för att befria dem från överträdelserna under det förra förbundet. 16När ett testamente föreligger måste det ju styrkas att den som har skrivit det är död; 17testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. 18Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod. 19När Mose hade läst upp alla lagens bud för hela folket tog han blod från kalvar och bockar tillsammans med vatten och röd ull och isop och stänkte det på själva boken och på allt folket 20och sade: Med detta blod bekräftas det förbund som Gud har fastställt för er. 21Likaså stänkte han blod på tältet och alla gudstjänstföremålen. 22Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

23Avbilderna av det som är i himlen måste alltså renas med sådana medel. Men de himmelska tingen själva kräver bättre offer. 24Ty Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av människohand och bara en bild av den verkliga. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak. 25Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. 26Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse. Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv. 27Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas, 28så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder och skall uppenbara sig en andra gång, och då inte för syndens skull utan för att rädda dem som väntar på honom.

2. Du skrev "Jesus mördade de" jag säger: "de mördade Jesus"
Senast redigerad av Rottweilern 2010-07-11 kl. 22:29.
2010-07-11, 22:38
Medlem
Citat:
1. Kortfattat: För att det nya förbundet skulle bli giltigt och föra oss närmare Gud!

Hebreerbrevet 8:11-28

2. Du skrev "Jesus mördade de" jag säger: "de mördade Jesus"

De (Judarna) mördade Jesus, alldeles riktigt.

Jag frågade var det står att de skulle offra efter det att Jesus dött?
2010-07-11, 22:40
Medlem
Blackra1ns avatar
Om dopet; kan ej se filmen då jag sitter med iphonen.
http://www.freeminds.org/v/WTV080515ChildBaptism.html

Jv:
Barn som döps i ung år, ibland så lågt som 8 år, binds upp för livet. Om de senare väljer att backa ur, blir de bannade för livet. Här är filmen.
2010-07-11, 22:41
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:

var det inte romarna som mördade Jesus? Eller är jag ute o cyklar?
2010-07-11, 22:44
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n

Jesus dömdes i en domstol och avrättades. Det är en rejäl skillnad på avrättning och mord.
Sen kan man diskutera validiteten i rättsprocessen, men det är en annan femma.
2010-07-11, 22:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

"Ändå har jag skrivit till er, ibland lite väl uppriktigt, och påmint er om en del saker. Jag har gjort det därför att Gud i sin nåd 16gett mig uppdraget att gå ut till hedningarna som Kristi Jesu tempelpräst och i helig tjänst förvalta Guds evangelium. Så skall hedningarna bli ett offer som är helgat genom den heliga anden och som Gud därför tar emot." Rom 15:15

Men glöm inte att göra gott och att dela med er; sådana offer behagar Gud. Heb 13:16

då blir också ni till levande stenar i ett andligt husbygge. Ni blir ett heligt prästerskap och kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus. 1 pet 2:5

Det står ingenstans i NT att vi behöver offra djur, eftersom Jesus Kristus var Guds lamm som sonade våra synder en gång för alla.
Senast redigerad av Rottweilern 2010-07-11 kl. 22:48.
2010-07-11, 22:46
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n

Jo, det stämmer att romarna mördade Jesus. Men fariseerna och de skriftlärda såg till att han blev korsfäst.
2010-07-11, 22:53
Medlem
Citat:
"Ändå har jag skrivit till er, ibland lite väl uppriktigt, och påmint er om en del saker. Jag har gjort det därför att Gud i sin nåd 16gett mig uppdraget att gå ut till hedningarna som Kristi Jesu tempelpräst och i helig tjänst förvalta Guds evangelium. Så skall hedningarna bli ett offer som är helgat genom den heliga anden och som Gud därför tar emot." Rom 15:15

Men glöm inte att göra gott och att dela med er; sådana offer behagar Gud. Heb 13:16

då blir också ni till levande stenar i ett andligt husbygge. Ni blir ett heligt prästerskap och kan frambära andliga offer som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus. 1 pet 2:5

Ja det blev predikat bland hedningarna (icke judar) om Jesu lösenoffer och att lagen hade upphört, alltså de skulle inte frambära de offer som (Mose) lagen krävde.

Vad är det andliga offret enligt dig, vad skulle Jesu efterföljare göra för att uppfylla det i praktiken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in