2008-12-30, 19:09
Medlem
Idioter

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Angående deras vändningar i blodfrågan och vaccinationer. Finns i denna pdf . Tycker det är allvarligt att de leker med människors liv på detta sätt. JV sätter sitt liv i Brooklyns händer, det är falsk tillbedjan enligt mig.

Dom är ta mej faen inte kloka!!!!
2008-12-30, 19:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Dom är ta mej faen inte kloka!!!!
Ja, de har verkligen ändrat ståndpunkt i blod och vaccinationsfrågan med åren.
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
Roligaste med hela religionen är att äldstebröderna har en egenbok som bara dom får läsa ur och som resten av församlingen inte vet om.
Äldsteboken har man ju hört talas om.
2008-12-30, 22:17
Medlem
Ett ärligt jehovasvittne

Jag har dock en liten solskenshistoria i mina kontakter med den sekten. Det var någongång 1961-1962 när bearbetningen av mig var ganska intensiv som jag ville kolla om dera argument verkligen var så bra som jag tyckte. Den som ville värva mig var en av mina bästa vänner, men jag hade fler konstiga vänner på den tiden. och en av dom var atteist, komunist, konstnär och dogmatisk stalinist. Vi ordnade en debattafton. Komunisten, Jvs församligsföreståndare och min kompis. Debatten resulterade i ett jasså. Men, komunisten frågade om det inte fanns någonting som kunde få en jehovit att ompröva sin hållning. Då sa min vän. Om det skulle inträffa att en människa sätter sin fot på en annan himlakropp tex månen, då lämnar jag jehovas vittnen. Förståndare blev helt ställd och frågade varför. Då sa min vän. Det står ingensatans i bibeln att något sådant ska att ske. Då är det så att den här personen var en verklig eldsjäl inom rörelsen. 10 år senare träffade jag föreståndaren och efter som min vän flyttat frågade jag hur det var med honom. Då svarade han. Det är lite problem med honom, han har gått ur jv, minns du när han sa att han skulle lämna om vi människor kom till månen. Det mindes jag ju. Han hade bestämt sig, bibeln stämmer inte på en punkt och är alltså inte fullkomlig. Han kom inte tillbaka. Det gör mig verkligen imponerad.
Senast redigerad av perdo 2008-12-30 kl. 22:22.
2008-12-31, 08:43
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
För att allt du skriver kan motbevisas och du inte FATTAR det! Orkar inte debattera med en som redan bestämt sig för att JV inte gör några fel. Punkt.

1. Har aldrig påstått att JV inte gjort några fel.

2. Det faktum att du menar att allt jag skriver kan motbevisas visar bara på att du inte läst det jag skrivit, alt. inte vill förstå i och med att DU har bestämt dig för att JV har fel. Den åsikten får du gärna ha men påstå inte att allt jag skriver kan motbevisas. Det är bara dravel från din sida, höj nivån eller lägg ner.

3. Orkar inte debattera? Förstår det =)
2008-12-31, 08:53
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
JV är ingen religion. En humbugbaserad sekt, styrd av äldre, dollarkåta gubbar i USA, med aningslösa och vilsna idioter i ledband. Vilka fostrar sina barn i samma sjuka riktning, vilket är sektens livsnerv.

Vad grundar du din inställning på? Du har varit i USA och sett dessa dollarkåta gubbar? Sen kallar du folk som du aldrig träffat för idioter, och det säger ganska mycket om dig som person.

Jag har aldrig träffat dig och vet absolut ingenting om dig, men du är ett UFO som landat på jorden för att kidnappa alla småbarn och ta dom till din planet och göra tvål av dom. Det har jag läst i en bok.
2008-12-31, 08:55
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
Roligaste med hela religionen är att äldstebröderna har en egenbok som bara dom får läsa ur och som resten av församlingen inte vet om.

Om inte församlingarna vet om boken, hur vet då du om den? Eller kom du ut med ett gigantiskt scoop nu?
2008-12-31, 08:59
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perdo
Nej Jv kräver inte att medlemmarna betalar in tionden men man förväntar sig att dom gör det.

Hur vet du att JV kräver en tiondel av medlemmarnas lön? Aldrig hört talas om.
2008-12-31, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myrra
Hur ställer sej läkarna till patienter som inte tar emot blod? De skriver på ngt slags avtal, har jag hört.

Men när de står där vid operationen och patienten tappar massor av blod och får inte ge fullvärdig vård. Hur gör de? Ger de blod ändå utan att upplysa patienten?
Vissa läkare kanske vägrar operera sådana patienter. Deras uppgift går ju ut på att rädda liv!
Någon här som känner till?

Alla döpta vittnen har ett "blodkort" som de förvarar i plånboken. På det står det att de inte vill ha blod, men att de godtar övrig vård. Kortet är undertecknat och namnteckningen är bevittnad av två personer.

Detta kort fritar sjukvårdspersonal från allt ansvar vid eventuella skador eller dödsfall som orsakas av vittnets vägran att ta emot blod.

Är man inte döpt kan man ha ett eget författad dokument med likalydande text, också det underskrivet och bevittnat.

Det är även bra att ha inskrivet i sin journal att man inte vill ha blod.

En läkare ger aldrig en patient blod tvärtemot dennes önskan och vilja, det vore djupt oetiskt. En vuxen människa måste självklart ha rätt att avstå från blod om han/hon så önskar. Dock ska ingen "äldste" eller något "Sällskap" tvinga en människa att inta denna ståndpunkt.

Ja, det finns läkare som vägrar operera en patient som inte vill ta emot blod. Vissa operationer är omöjliga att genomföra utan blodtransfusioner.

Det finns ju faktiskt gott om ersättningsalternativ, som man kan använda vid planerade operationer eller när blodförlusten inte är så stor. Vid akuta, svåra olyckor med massiv blodförlust är dessa alternativ dock helt värdelösa.
2008-12-31, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Hur vet du att JV kräver en tiondel av medlemmarnas lön? Aldrig hört talas om.

Du kanske skulle läsa det du citerar också...?
Det står inte "kräver", det står "förväntar sig", vilket ju inte är riktigt samma sak. Insamlingsbössorna ger ju en diskret liten vink om inte annat...
2008-12-31, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Det står inte "kräver", det står "förväntar sig", vilket ju inte är riktigt samma sak. Insamlingsbössorna ger ju en diskret liten vink om inte annat...

Jo men ConDodgy är nog ett JV och JV-ledningen kan aldrig ha fel. T om när det är bevisad så fortsätter svamlet från ConDodgy. Patetiskt!
2008-12-31, 10:57
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna

Jag ursäktar så mycket, valde fel ord. Frågan blir då:

Hur vet han att JV FÖRVÄNTAR sig att man ska ge 10 % av sin lön? Vill veta var han har fått sådana uppgifter ifrån. Kan redan nu säga att det är helt fel, men han kan ju få svara ändå.

Insamlingsbössorna finns för de som vill ge bidrag. Det är helt valfritt. Däremot är taktiken som vissa andra samfund inkl. svenska kyrkan kör med, kollekten, jävligt psykologiskt påtvingande. Där kan man snacka om att tvinga folk till att ge bidrag. Förmodligen är det inte många som inte faller för grupptryck när håven hamnar framför näsan.
Senast redigerad av ConDodgy 2008-12-31 kl. 11:03.
2008-12-31, 11:26
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo men ConDodgy är nog ett JV och JV-ledningen kan aldrig ha fel. T om när det är bevisad så fortsätter svamlet från ConDodgy. Patetiskt!

Jag är inget JV men jag vet mer om JV än du, det förstår jag ganska tydligt. Tycker du fokuserar mer på mig än du fokuserar på att skriva nåt vettigt.

JV-ledningen kan givetvis ha fel ibland som alla andra. Som jag skrev förut har jag inte sagt att JV aldrig gjort fel. Jag har ingen åsikt om JV gör fel eller rätt, jag försöker bara förmedla fakta. Enda åsikten jag har om detta är att jag tror definitivt JV gör färre "fel" än de flesta andra religiösa samfund.

Vad är det som är bevisat? Att JV-ledningen har gjort fel? I dont give a damn ifall dom gjort "fel", förmodligen gör dom konstant fel om du får bestämma. Och det gör mig absolut ingenting.

En fråga som dyker upp i mitt huvud är vem som bestämmer vad som är rätt och fel? OM det är på det viset med JV i Bulgarien som det har skrivits så är det en aning snett kan man tycka. Där är det isåfall snack om ett agerande som är fel. Att ändra inställning till blodet tycker jag inte alls måste vara fel. Nya rön och upptäckter rent medicinskt kan göra att man ändrar inställning. Att dra fram Russel och saker som hände på 1800-talet eller tidigt 1900-tal är ju bara löjligt. "Ljuset ska falla över skriften" vilket betyder att dom förmodligen kanske inte visste bättre då och att saker och ting ändras.

Benny_Hedning! Kan du skriva längre än 2 meningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in