2008-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Nej du. Du ska inte lura mig till att börja träta med dig igen. Jag har sagt nog. Vik hädan.

Gör inget.
Jag är övertygad om att alla andra som läser här ser att du inte kan hitta någon lögn som jag har skrivit.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-08 kl. 00:05.
2008-08-07, 23:14
Bannlyst
Till alla er andra som eventuellt undrar:

Dessa kriterier, (1 Tim. 3:1-10) går alltså Sällskapet efter när dom väljer ut bitr. tjänare, äldstebröder och andra förtroendevalda tjänster, såna där som inte Gitte litar på, ni vet?

"Om någon eftersträvar en tjänst som tillsyningsman, är det ett utmärkt arbete han önskar sig. Tillsyningsmannen skall därför vara oförvitlig, en enda hustrus man, måttlig i sina vanor, sund i sinnet, ordningsam, gästfri, kvalificerad att undervisa, inte en drucken grälmakare, inte en våldsman, utan resonlig, inte stridslysten, inte penningkär, en man som presiderar i sitt eget hushåll på utmärkt sätt och har barn som underordnar sig med allt allvar; (om någon inte vet hur han skall presidera i sitt eget hushåll, hur kan han då ta hand om Guds församling?) inte en nyomvänd, för att han inte skall bli uppblåst av högmod och råka in under den dom som är avkunnad över Djävulen. Därtill skall han också ha gott anseende bland utomstående, för att han inte skall utsättas för kritik och falla i en Djävulens snara. Biträdande tjänare skall likaså vara allvarliga, inte tvetungade, inte begivna på vin, inte lystna efter ohederlig vinning, män som bevarar trons heliga hemlighet med ett rent samvete. Men också de skall först prövas i fråga om sin lämplighet; låt dem sedan verka som tjänare, om de är fria från anklagelse."
2008-08-07, 23:21
Medlem
Citat:
Till alla er andra som eventuellt undrar:

Dessa kriterier, (1 Tim. 3:1-10) går alltså Sällskapet efter när dom väljer ut bitr. tjänare, äldstebröder och andra förtroendevalda tjänster, såna där som inte Gitte litar på, ni vet?

"Om någon eftersträvar en tjänst som tillsyningsman, är det ett utmärkt arbete han önskar sig. Tillsyningsmannen skall därför vara oförvitlig, en enda hustrus man, måttlig i sina vanor, sund i sinnet, ordningsam, gästfri, kvalificerad att undervisa, inte en drucken grälmakare, inte en våldsman, utan resonlig, inte stridslysten, inte penningkär, en man som presiderar i sitt eget hushåll på utmärkt sätt och har barn som underordnar sig med allt allvar; (om någon inte vet hur han skall presidera i sitt eget hushåll, hur kan han då ta hand om Guds församling?) inte en nyomvänd, för att han inte skall bli uppblåst av högmod och råka in under den dom som är avkunnad över Djävulen. Därtill skall han också ha gott anseende bland utomstående, för att han inte skall utsättas för kritik och falla i en Djävulens snara. Biträdande tjänare skall likaså vara allvarliga, inte tvetungade, inte begivna på vin, inte lystna efter ohederlig vinning, män som bevarar trons heliga hemlighet med ett rent samvete. Men också de skall först prövas i fråga om sin lämplighet; låt dem sedan verka som tjänare, om de är fria från anklagelse."

Nu får du väl ge dig!
Var har jag sagt att jag inte litar på de olika tjänarna inom JV????

Men ok, jag har sett en del som inte borde ha haft sina positioner, men det är inget jag har skrivit om här!
2008-08-08, 00:05
Medlem
Citat:
Mm.. lika mycket fel som äldstebröder och Sällskapet har i dina ögon sett. Tsk, tsk, tsk.

Vet du vad. Det här blir nog mitt sista inlägg här på ett bra tag, så du kan sitta här och tjafsa, gnata och tjata dig blå. Gud ser vem du är och vad du går för hur du än försöker att rättfärdiga dig själv.
Du kan inte lura Gud!!

Hejsvejs!

Ja, Gud ser.
Värt att tänka på, IsgrimnuR.
2008-08-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Var god och kom med ett exempel på att jag har ljugit här!
Ett enda, det bör du väl kunna prestera om jag bara ljuger!

Vid närmare eftertanke tycker jag nog att det är du som har kommit med en del lögner här.
Några exempel:

1. Du vidhåller att JV inte har sagt något om när Harmageddon skulle komma.
Jag och andra har, direkt från litteraturen visat att de har gjort detta, bäde när det gäller 1925 och 1975. Trots detta håller du fast vid lögnen att de aldrig har sagt sådant, med hänvisning till Matt 24.
Sanningen är att när det har passat deras syften har de helt bortsett från Matt 24.

2. Du vidhåller att Parsons har visat att Jesus dog på en påle!
Sanningen är att Parsons håller båda möjligheterna öppna, både kors och påle.

3. Du påstår bestämt att alla som argumenterar emot JV är avfällingar!
Om inte en lögn, så åtminstone ett stort missförstånd från din sida!

4. Du påstår att jag bara ljuger. Eftersom du vägrar att komma med ett enda exempel, blir konsekvensen att DU ljuger när du påstår detta!

5. Kom på ytterligare en lögn från dig: "äldstebröder och andra förtroendevalda tjänster, såna där som inte Gitte litar på, ni vet?"
Det har jag aldrig skrivit. Har inte alls kommenterat tjänarna förrän du gjorde det här inlägget.

Tror nog att läsarna här kan bilda sig en uppfattning om vem av oss som ljuger!

Och kom ihåg, personangrepp var det du som började med, och där leder du stort.
Senast redigerad av Gitte 2008-08-08 kl. 00:41.
2008-08-08, 02:03
Medlem
Såär det nog inte

Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Mmm om JV får nytt ljus och läser lite nya faktaböcker och nytt material som finns att få tag på kanske de ändrar sig på denna punkten.. om de är tillräckligt ödmjuka.

Jvs ledning har målat in sig i ett hörn om korset. De fortsätter helt irrationellt att hålla på sin felaktiga uppfattning om korset oberoende av vilka fakta som presenteras. Det handlar i verkligheten om något oerhört viktigt för Jv: att de har "rätt" och kristenheten fel. Att erkänna att kristenheten trots allt hade rätt och de själva fel i en sådan här fråga vore att ta något av deras identitet i fråm dem. Indoktrineringen är så massiv att det skulle skapa oro i leden om man plötsligt svängde och erkände att man hade fel i denna fråga. Det i deras ögon askyvärda korset kan aldrig komma att accepteras av Jvs ledning. Hur mycket nya fakta som än skulle komma i dagen som visade att de har fel skulle det inte påverka dem ett dugg. Ledningen skulle helt sonika strunta i sådana fakta precis som den redan nu struntar i alla fakta som redan motsäger deras ståndpunkt i frågan.

Jv bryr sig inte om fakta om ledningen har en annan uppfattning. De bryr sig bara om vad deras ledning säger, vare sig det är rätt eller fel. Sanningen är inte alls lika viktig som "organisationens" uppfattningar. Jag har sett detta på mycket nära håll. Om Sällskapet skulle påstå att månen består av grön ost skulle Jv hålla med och misstänkliggöra alla som förnekade det.

Och ledningen vet att den alltid kan räkna med den blinda Jv-massans hela support, oberoende av vad saken gäller. De som har avvikande uppfattningar är inte önskvärda, och om de inte kan bringas att acceptera Sällskpets uppfattningar är det lika bra att de försvinner. Nya åsnor som inte känner till så mycket står ändå nyförälskat redo att gå in och dra Jv-kvarnhjulet. Att skapa oro i leden genom att erkänna fakta om korset är inget de kommer att anse nödvändigt. Man skall inte tro på allt som är sant, särskilt inte om det motsäger Sällskapet. De har helt förlorat sin objektivitet i frågan. Den enda reaktion på fakta som motsäger deras ståndpunkt som kan förväntas är är irritation och ifrågasättande av motiv. Samt tystnad. Någon av de närmaste dagarna kommer jag att posta ett helt nytt inägg som skall heta "John Denham Parsons - en oseriös amatör". Jag har studerat hans bok i detalj nu och ser att han är minst lika enögd som Jv, fast han är hederligare än dem när han erkänner att det inte säkert kan fastställas att Jesus dog på en påle.
2008-08-08, 02:23
Medlem
Sekteriskt svammel

Citat:
I och med att J.D Parsons hänvisar till att ordet stauros [påle], i Jesu fall inte var något annat än just en påle i dom grekiska kristna skrifterna så ändras inte faktum att nya böcker kan ändra på innebörden i ordet stauros. Det betyder fortfarande påle hur du än vrider och vänder på det.

Att Parsons påstår att det inte var något annat än en påle i NT är inte sant. Så krasst vågar han inte framställa saken. Ännu i slutet av boken är han försiktig på ett sätt som Jv inte är. Och han var ingen språkvetare som kunde definiera orden stauros och xylon. Enligt ordböcker kan båda orden betyda såväl kors som påle, och Parsons kom inte med några fakta som visade att det förhöll sig annorlunda. Och han var dessutom sekterisk och ohederlig i sin behandling av källorna. Forntida källor anger klart, precis som moderna lexikon, att stauros och xylon kunde betyda kors. Mer om detta senare.

Helt nya fakta som visar att det var ett kors fortsätter att kommas fram, men de ignoreras fullständigt av Jv, som har en yxa att slipa. Att nya, mycket tidiga bibelmanuskript till NT kommit med revolutionerande fakta som visar att stauros betyder påle har redan ignoretats helt av Jvs ledning. Det kvittar vilka fakta som kommer fram, skulle de motsäga Sällskapets uppfattning om korset ignoreras och/eller förtigs dem. Jv skulle aldrig kunna backa i denna fråga. Det är lättare för ledningen att förtiga och vränga fakta i denna fråga än att ändra sig. Och så kommer det att fortsätta.
2008-08-08, 02:45
Medlem
Ja, lite bonus har du förtjänat

Citat:
Jag är inte på något sätt försvarslös. Jag ignorerar dina anklagelser bara, för jag VET att du har fel.

Nu vill jag se obestridliga bevis på dina anklagelser att ledningen skulle vara ohederlig!! Sitt inte bara där och pusta och frusta för du har hittills inte lagt fram något som håller i bevissammanhang. Du går efter att dina tolkningar av Sällskapets uttlåtanden skulle vara korrekta utan att ens bemöda dig kolla upp om din tolkning stämmer överens med det dom menar. Hur inskränkt är du att du blundar för andra talande bevis, som t ex att organisationen faktiskt växer. INGEN organisation skulle kunna vara så här framgångsrik i vare sig ökning av medlemsantal eller på några andra plan - i över 100 år skall tilläggas - om den byggde på falskhet, lögner värdsligt tänkesätt etc.

Det kan hända att det måste dröja till i morgon, men hav tålamod, jag har massor av gottepåsar! Vi kan börja med några bedrägerier om "tecknet" som ledningen publicerat. Tänk att ledningen ljugit om svälten i världen och citerat källor som F-n läser Bibeln! Det kommer!

Att du påstår att Jvs tillväxt bara kan ske om man är sanningsenlig visar hur djupt indoktrinerad du är. Du kanske inte känner till det, men mormonkyrkan har växt dramatiskt sedan tillkomsten - som var några årtionden före Vakttornets tillkomst. Frågan är om de inte fortsätter att växa mer dramatiskt än Jv. De tycker att deras enorma expansion bevisar att de är välsignade av Gud. Ändå är de historieförfalskare av samma dignitet som Jv är. De mörklägger det mörka om sig själva och sprider vad som även Jv menar är falska uppfattningar. Skulle tillväxt nödvändigtvis indikera Guds ynnest? I så fall ligger mormonkyrkan bra till, men eftersom Jv inte går med på att mormonernas tillväxt betyder något, så får de allt vacket själva inse att deras egen tillväxt i sig själv är helt irrelevant.

Och du, jag har kollat noga och vet vad Sällskapet menar och att källorna ofta säger något annat. Hade du inte varit förälskad i Sällskapet skulle du också kunna inse det, om du gjorde samma koll som jag har gjort. Men jag tror inte att du kollar upp saker och ting. Det uppmuntras ju inte av Sällskapet. Så du vet inte att jag har fel. Du bara tror det för att du vill det. Det är alltså du som inte kollat om det Sällskapet säger stämmer. Jag har.
2008-08-08, 02:53
Medlem
Korrekt

Citat:
"Då togo landshövdingens krigsmän Jesus med sig in i pretoriet och församlade hela den romerska vakten omkring honom."

http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Jag förmodar att du menade vers 37 och inte 27 i kap. 27?

Jag menade Matteus 27:37. Mitt nya tangentbord är asymmetriskt och bereder mig ännu vissa svårigheter.
2008-08-08, 08:30
Bannlyst
Eberhard:

Påståenden, egna tolkningar och gissningar från din sida ser jag. Om nu JV är så hemska som du vill påskina...

Har du ett bättre alternativ eller lösning?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 08:33.
2008-08-08, 08:35
Bannlyst
Faktum kvarstår att ni grundar era påståenden på felaktiga tolkningar av det stoff som Sällskapet gett ut i sina tidsskrifter och studiematerial. Detta grundar ni era anklagelser på. Fortfarande har jag inte sett några konkreta bevis på att Sällskapet någonstans skulle ha påstått att dom visat sig veta när Har-Magedon skulle komma. Ni kacklar, för oväsen och smäller i kastruller och cymbaler, men that's it. Ni för oväsen men lägger inte fram tillfredsställande bevismaterial. När ska ni lära er?

2008-08-08, 11:57
Bannlyst
Varför säger Jehovas Vittnen att Guds kungarike upprättades år 1914?

Två beviskedjor pekar på det året: 1) Bibelns kronologi och 2) de händelser som ägde rum sedan år 1914 i uppfyllelse av profetiorna. Här kommer vi att ta kronologin i betraktande.

Läs Daniel 4:1-17.
Verserna 20-37 visar att denna profetia hade sen uppfyllelse på Nebukadnessar. Men den har också en större uppfyllelse. Hur vet vi det? Verserna 3 och 17 visar att den dröm som Gud gav Nebukadnessar handlar om Guds kungarike och Guds löfte att ge det "åt vem han vill...till och med den ringaste av människorna". Hela Bibeln visar att Jehova Guds uppsåt är att låta sin egen Son, Jesus Kristus, härska som hans representant över människorna. (Ps. 2:1-8; Dan. 7:13, 14; 1 Kor. 15:23-25; Upp. 11:15; 12:10) Bibelns beskrivning av Jesus visar att han verkligen var "den ringaste av människorna". (Fil. 2:7, 8; Matt. 11:28-30) Den profetiska drömmen pekar därför fram emot en tid då Jehova skulle ge sin egen Son rätten att härska över människorna.

Vad skulle hända under mellantiden?
Herraväldet över människorna, om representerades av trädet, och dess rotstock, skulle ha "ett djurs hjärta". (Dan. 4:16) Människans historia skulle domineras av regeringar som uppvisade egenskaper karakteristiska för vilddjur. I vår tid representerar i allmänhet björnen Ryssland, örnen Förenta staterna, lejonet Storbrittanien och draken Kina. Bibeln använder också vilddjur som symboler för världsregeringar och för hela det världsomfattande mänskliga styrelsesystemet under Satans inflytande. (Dan. 7:2-8, 17, 23; 8:20-22; Upp. 13:1, 2) Som Jesus visade i sin profetia som pekade fram emot avslutningen på tingens ordning skulle Jerusalem "av nationerna trampas under fötterna tills nationernas fastställda tider" blev fullbordade. (Luk. 21:24) "Jerusalem" representerade Guds kungarike, eftersom dess kungar sades sitta på "Jehovas kungaväldes tron". (1 Krön. 28:4, 5; Matt. 5:34, 35) De icke-judiska regeringarna, representerade av vilddjur, skulle således trampa under fötterna Guds kungarikes rätt att leda människors angelägenheter och skulle själva härska under överinseende av Satan - Jämför Lukas 4:5, 6.

Hur länge skulle dessa regeringar tillåtas utöva sitt herravälde, innan Jehova gav kungariket åt Jesus Kristus?
I "sju tider" ("sju år", AT och Mo, också JB fotnoten till vers 13) sägs det i Daniel 4:16. Bibeln visar att man, när man räknar ut profetiska tider, skall räkna en dag som ett år. (Hes. 4:6; 4 Mos. 14:34) Hur många "dagar" är det då frågan om? I Uppenbarelseboken 11:2, 3 sägs det klart att 42 månader (3½ år) motsvarar 1.260 dagar i den profetian. Sju år blir dubbelt så mycket eller 2.520 dagar. Om man tillämpar regeln "en dag för ett år" blir resultatet 2.520 år.

Från när skulle de "sju tiderna" börja räknas?
Från det att Sidkia, den siste kungen i det förebildliga Guds kungarike, avlägsnades från tronen i Jerusalem av babylonierna. (Hes. 21:25-27) Till sist, i början av oktober 607 f.v.t. (före vanlig tideräkning), var det sista spåret av judisk suveränitet borta. Då hade den judiske ståthållaren Gedalja, som hade lämnats kvar och av babylonierna förordnats att ha tillsyn över landet, lönnmördats, och de återståernde judarna hade flytt till Egypten. (Jeremia, kapitel 40-43) Tillförlitlig biblisk kronologi visar att detta ägde rum 70 år före år 537 f.v.t., det år då judarna återvände från fångenskapen i Babylon; dvs. det ägde rum i början av oktober 607 f.v.t. (Jer. 29:10; Dan. 9:2)

Hur räknar man då fram årtalet 1914?
Om man räknar 2.520 år från början av oktober 607 f.v.t. kommer man fram till början av oktober 1914 v.t.

Vad hände då?
Jehova anförtrodde herraväldet över människorna åt sin egen Son, Jesus Kristus, som nu var förhärligad i himlarna. - Dan. 7:13, 14.

Varför finns det då fortfarande så mycket ondska på jorden?
När Kristus hade upphöjts på tronen, slungades Satan och hans demoner ut ur himlen och ner till jorden. (Upp. 12:12) Som kung började Kristus inte omedelbart tillintetgöra alla dem som vägrade erkänna Jehovas suveränitet och honom själv som Messias. I stället skulle ett världsomfattande predikoarbete utföras alldeles som han hade förutsagt. (Matt. 24:14) Som kung skulle han leda arbetet med att skilja människor av alla nationer åt - de som bevisade sig vara rättfärdiga skulle få möjligheten att leva för evigt, men de onda skulle överlämnas åt evigt avskärande i döden. (Matt. 25:31-46) Under tiden skulle de mycket svåra förhållanden råda som var förutsagda för de "sista dagarna". Sen 1914 har man tydligt kunnat följa dessa händelser. Innan de sista medlemmarna av denna generation som levde år 1914 har lämnat skådeplatsen skall allt det förutsagda ha inträffat, däribland den "stora vedermödan", i vilket den nuvarande onda världsordningen skall nå sitt slut.

Definitionen av "Sista dagarna":
Bibeln använder uttrycket "sista dagarna" med hänsyftning på den avslutande tidsperiod som leder fram till verkställandet av en av Gud fastställd dom som markerar slutet på en tingens ordning. Den judiska ordningen med dess tillbejdan som hade templet i Jerusalem som sitt centrum upplevde sina sista dagar under den period som kulminerade i stadens förstöring år 70 v.t. Det som hände då var en bild av det som människor i långt högre grad och i världsvid skala skulle få uppleva, då alla nationer stod inför verkställandet av Guds uttalade dom. Den nuvarande onda tingens ordning, som omfattar hela världen, kom in i sina sista dagar år 1914, och några som tillhör den generation som levde då ska också få möjlighet att bevittna dess fullständiga slut i "den stora vedermödan".

Vilken "generation" menar bibeln? Enligt bibeln själv; dom 144.000, Guds smorda som hyser himmelskt hopp, vilka förenades i himlen med Jesus som kung några år efter 1914, jag kommer personligen inte ihåg men vet ung. att det var runt 1918.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 12:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in