2008-08-06, 19:33
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jag har redan överbevisat personen ifråga om hur det egentligen låg till med kopior på Sällskapets egna papper och vad som gällde för huset. Det står svart på vitt, i dom dokumenten jag lade fram, det är färdigdiskuterat. Älta inte mer i det är du snäll, Levi. Dammet har lagt sig, virvla inte upp det igen.

överbevisa? tror inte det lille vän. Jag bara inte orkar diskutera med någon som inte vågar svara på enkla frågor utan att bortförklara.
Och för övrigt så var saken med huset offtopic och jag tycker det ska stanna där. Vill du diskutera det kan vi ta det i en annan tråd...
2008-08-06, 19:35
Medlem
Citat:
Jag har redan överbevisat personen ifråga om hur det egentligen låg till med kopior på Sällskapets egna papper och vad som gällde för huset. Det står svart på vitt, i dom dokumenten jag lade fram, det är färdigdiskuterat. Älta inte mer i det är du snäll, Levi. Dammet har lagt sig, virvla inte upp det igen.

Svarade så innan jag kom fram till dina inlägg.
2008-08-06, 19:35
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vilken bibel hade du? 1917?

Är lite enklare språk i nyare översättningar....

visst och NV passar utmärkt in i JV's läror. För övrigt är min bibel från 1994.
2008-08-06, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
överbevisa? tror inte det lille vän. Jag bara inte orkar diskutera med någon som inte vågar svara på enkla frågor utan att bortförklara.
Och för övrigt så var saken med huset offtopic och jag tycker det ska stanna där. Vill du diskutera det kan vi ta det i en annan tråd...

Vad är det du insinuerar? Jag har väl inte gjort annat än svarat på frågor här. Du hade fel i ditt påstående om huset och blev grundligt överbevisad med obestridliga fakta med hjälp av länkar och fotokopior på Sällskapets papper från 3 mars, 1930, då är det helt plötsligt "off topic"? Rolig prick du!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 19:48.
2008-08-06, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Självfallet ändrar det bilden att Jvs ledning fuskar med källorna. När man läser källorna i sin helhet får mnan en annan uppfattning. Jag har källorna. Man förteg att Imperial Bible Dictionary påstod att Jesus dog på ett kors samt att Parsons påstod att han mycket väl kan ha gjort det. Det är det typiska ohederliga sättet att använda källor, så vanligt i Jvs publikationer.

Och man bluffar om att ordet xylon måste betyda ett enkelt trästycke. Det framhåller grekiska ordböcker att det inte alls måste göra, och vi har ett belägg för att det kan vara en sammansatt träkonstruktion genom att Mishanh visar att "träet" man hängde upp missdådare på hade en tillsats uppe på toppen. Och detta trä kallade Paulus för xylon.

Att du inte vill erkänna att Vakttornet argumenterar på ett bedrägligt sätt ändrar inget.

Alla tidiga skildringar av saken visar att det var ett kors. Och det framgår också av själva evangelierna. De som inte har försvurit sig till vakttornsideologin har inga problem med att se detta.

För mig betyder det du visat upp inte mkt/ngt.
Min åsikt är densamma. Att ingen med säkerhet kan säga varken eller.
Därför kan man kalla det hela för "trä".
Så slipper man bjäbba mer om det!
2008-08-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Bluff!
Det som inte finns i någon som helst grekisk handskrift till NT hör inte hemma i NT och skall därför inte vara där. Det som inte finns i någon handksrift kan inte ha funnits där från början. Därför har Jv på eget självsvåldigt bevåg och i eget intresse INFÖRT men inte ÅTERinfört Namnet i NT.

Citaten från GT är inte ordagranna i grundtexten till NT, synonymer och andra ändringar har ibland skett, inte bara i fråga om Namnet. Och Namnet har dessutom införts utanför citaten. Det finns inte tillstymelse till textbevis för dessa åtgärder. Hur ohederligt Jvs ledning har gått tillväga framgår av 1 Petr. 2:3. Där finns ett citat från Ps. 34:9. I den hebreiska texten finns Namnet. Men eftersom tillämpningen görs på Jesus bryter Jv sina egna uttalade översättningsprinciper och skriver bara "Herren". Så står det också i alla handskrifter till 1 Petr. 2:3, men det gör det ju hela vägen i NT. Så i 1 Petr. 2:3 översätter Jv helt korrekt "Herren" med "Herren" fastän det handlar om ett citat från GT som innehåller tetragrammet. Så skulle man gjort hela vägen.

Gud har vakat över avskrivningen av NT så att vi idag har en tillförlitlig text. Det säger också Jv inte så sällan. Och detta gudomligt övervakade NT innehåller inte Namnet en enda gång. Så det har det aldrig gjort.

Så Jv har - inte återinfört - men infört Namnet i sin NV-översättning. Det är fusk, men det handlar ju om något av det viktigaste i Jvs lära. Då måste fakta maka på sig.

Håller inte med dig. Grundat på det jag skrev i inlägget du svarade på.
2008-08-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
visst och NV passar utmärkt in i JV's läror. För övrigt är min bibel från 1994.

Då är den inte gammal och du kunde ha fortsatt använda den.
2008-08-06, 19:41
Medlem
Citat:
Jag är numer 100 på att den "generation" dom åsyftar på är den smorda skaran av 144.000 som hyser himmelskt hopp.

Jo det är ju det som är den nya förklaringen. Och den sista antar jag.
2008-08-06, 20:00
Medlem
Har du verkligen läst hela Parsons?

Citat:
Hur förklarar du då detta citat från samma bok??:

"It is also, upon the face of it, somewhat unlikely that the ancients
would in every instance in which they despatched a man by affixing him
to a post set in the ground, have gone out of their way to provide the
artistic but quite unnecessary cross-bar of our imaginations
"

Du är ärligt talat makalös. HUR kan du få det till att JV ljuger?! Jag kan för mitt liv inte förstå detta?! Hela Parsons argument i det kapitlet går ju ut på att bevisa att det är en påle!!

Vill du inte förstå eller vad? Jag tror mer på att det mest är du som önskar att JV inte ska ha rätt, men böckerna talar sitt tydliga språk hur du än försöker att vrida och bända på orden. Dags att inse fakta nu.

Parsons säger uttryckligen att det mycket väl kan ha varit ett kors som Jesus dog på. Han säger inte att han bevisar att han dog på en enkel påle. Han säger bara att det inte kan bevisas att Jesus dog på ett kors.

Man kan inte anföra en källa som Parsons och säga att det finns kraftiga bevis för att det var en påle och inte ett kors. Det är det som Sällskapet gör. Det är bedrägligt.

Självfallet måste man reagera på sådan oärlighet. Denna har jag fått många prov på i Jvs litteratur. "Böckerna talar sitt tydliga språk" - nej, det är selektivt stoff som blir vilseledande.

Och nej, jag måste inte alls önska att Jv inte skall ha rätt. Jag skulle inte alls ha något emot om de hade rätt - men det har de bara ibland.

Som sagt, jag har Parsons nytryck av boken. Parsons var ingen professor, teolog eller språkvetare, bara en intresserad person.

Han säger att det kan betvivlas att man alltid korsfäste i stället för pålfäste. Han argumenterar för att det inte alltid handlade om kosrfästning. Han påstår att man inte vet, men att Jesus mycket väl kan ha blivit korsfäst. Försök inte trolla bort detta sistnämnda viktiga faktum! Det Parsons erkänner här erkänner inte Jv. Hade de anfört att Parsons erkände att det kan ha varit ett kors i Jesu skulle det ha minskat beviskraften för det som Jv ville bevisa.

Parsons skrev 1896 och det har skett mycket sedan den tiden. Kunskap om språk och arkeologi har lämnat sina bidrag. Därför är det i dag ingen forskare som resonerar på det sätt om korset som Jv gör. Och redan Parsons var 1896 öppnare än Jv är idag. Man tar sig för pannan och undrar hur det är fatt när du skriver att han ville "bevisa att det var en påle". Läs på bättre.
2008-08-06, 20:13
Bannlyst
Eberhard:

Jag kan bara säga att du måste öka på dina kunskaper i engelska och lära dig läsa hela meningar, och förstå hela innebörden, inte bara läsa det på ett sätt som passar dig. I ditt argument om att Parsons skulle påstå att det skulle kunna vara ett kors, missar du en hel mening efter det, och där faller hela ditt argument. Han säger inte att det "skulle kunna ha varit ett kors", han säger att "även om det skulle kunna ha varit ett kors" så kan det inte ha varit så i det här fallet. Det finns inget i Parsons som påpekar att han skulle indikera på att det skulle kunna ha varit ett kors, eller väljer du blint att ignorera sista meningen? "But just as the former is not necessarily a crutch, so the latter was not necessarily a cross".

Det vill säga: han påstår att stauros [påle] i det här fallet inte var något annat än just en stauros [påle].
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-06 kl. 20:31.
2008-08-06, 20:15
Medlem
Det spelar ingen roll

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Håller inte med dig. Grundat på det jag skrev i inlägget du svarade på.

Jag har länge utgått ifrån att du inte tar till dig fakta som strider mot Jvs fundamentala uppfattninhgar. Du är i det avseendet ett typiskt Jv.

Kalla fakta är att det inte finns något enda tetragrammaton i någon enda greksik handkskrift till NT, inte ens i något enda ynka fragment. Och därför vet textforskningen att Namnet inte hör hemma i NT. Texten är tillförlitlig, skulle den inte vara det är det synd om de kristna. Men Jv offrar gladeligen tillförlitligheten i NTs grundtext för att kunna upprätthålla Jvs lära. Då vill man inte veta av det man annars påstår, nämligen att Gud har vakat över avskrivningen. De tvingas såga av den gren de annars vill sitta på! Detta gör Jv till skrymtare.

Du håller inte med...nej, men visa att jag har fel kan du inte. Det är kalla fakta att 1 Petr. 2:3 citerar från Ps. 34:9 och att denna text i det hebreiska GT använder JHWH, inte "Herren". Petrus skriver däremot "Herren" i stället för Namnet, så här översätter Jv rätt när de också använder "Herren" i stället.

Kalla fakta. Men obehagliga för Jv. Då kan de bara sträcka sig till att de "inte håller med". Men andra läsare här har säkert inga svårigheter med att hålla med. Och det är i huvudsak sådana andra läsare som gör det meningsfullt att skriva här.
2008-08-06, 20:40
Medlem
Bristfällig engelska

Citat:
Jag kan bara säga att du måste öka på dina kunskaper engelska och läsa hela meningar, inte bara dom som passar dig. Du missar meningen efter ditt argument om att Parsons skulle påstå att det skulle kunna vara ett kors, där faller hela ditt argument. Han säger inte att det "skulle kunna ha varit ett kors", han säger att "även om det skulle kunna ha varit ett kors" så kan det inte ha varit så i det här fallet. Det finns inget i Parsons som påpekar att han skulle indikera på att det skulle kunna ha varit ett kors, han påstår att stauros [påle] i det här fallet inte var något annat än just en stauros [påle]. Det kan inte bli tydligare än så.

Engelska har jag undervisat i, så försök inte med den. Det är däremot helt uppenbart att din engelska är bristfällig.

Vi tar det fundamentalt och börjar med den engelska texten. Så här står det står på sidan 7 i mitt nytryck från 2006:

"It is true that a stick may be in the shape of a crutch, and that the stauros to which Jesus was affixed may have been in the shape of a cross. Bu just as the former is not necessarily a crutch, so the latter was not necessarily a cross."

Det betyder: "Det är sant att en käpp kan ha formen av en krycka och att den stauros som Jesus fästes vid kan ha haft formen av ett kors. Men liksom den förstnämnda inte nödvändigtvis är en krycka, så var den senare inte nödvändigtvis ett kors."

Du drömmer när du påstår att Parsons påstår att det i Jesus fall inte kunde vara ett kors!! Han säger aldrig detta! Allt han säger är att det "inte nödvändigtvis" var ett kors i Jesu fall. Han erkänner att det kan ha varit det.

Men med tanke på läsarna - inte för min egen skull - så uppmanar jag dig att presentera det exakta citat där du menar att Parsons påstår att Jesus inte alls kan ha dött på ett kors. Börja med engelskan, och vill du försöka dig på en översättning så gör det. Sedan återkommer jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in