Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Hur förklarar du då detta citat från samma bok??:
"It is also, upon the face of it, somewhat unlikely that the ancients
would in every instance in which they despatched a man by affixing him
to a post set in the ground, have gone out of their way to provide the
artistic but quite unnecessary cross-bar of our imaginations"
Du är ärligt talat makalös. HUR kan du få det till att JV ljuger?! Jag kan för mitt liv inte förstå detta?! Hela Parsons argument i det kapitlet går ju ut på att bevisa att det är en påle!!
Vill du inte förstå eller vad? Jag tror mer på att det mest är du som önskar att JV inte ska ha rätt, men böckerna talar sitt tydliga språk hur du än försöker att vrida och bända på orden. Dags att inse fakta nu.
Parsons säger uttryckligen att det mycket väl kan ha varit ett kors som Jesus dog på. Han säger inte att han bevisar att han dog på en enkel påle. Han säger bara att det inte kan bevisas att Jesus dog på ett kors.
Man kan inte anföra en källa som Parsons och säga att det finns kraftiga bevis för att det var en påle och inte ett kors. Det är det som Sällskapet gör. Det är bedrägligt.
Självfallet måste man reagera på sådan oärlighet. Denna har jag fått många prov på i Jvs litteratur. "Böckerna talar sitt tydliga språk" - nej, det är selektivt stoff som blir vilseledande.
Och nej, jag måste inte alls önska att Jv inte skall ha rätt. Jag skulle inte alls ha något emot om de hade rätt - men det har de bara ibland.
Som sagt, jag har Parsons nytryck av boken. Parsons var ingen professor, teolog eller språkvetare, bara en intresserad person.
Han säger att det kan betvivlas att man alltid korsfäste i stället för pålfäste. Han argumenterar för att det inte alltid handlade om kosrfästning. Han påstår att man inte vet, men att Jesus mycket väl kan ha blivit korsfäst. Försök inte trolla bort detta sistnämnda viktiga faktum! Det Parsons erkänner här erkänner inte Jv. Hade de anfört att Parsons erkände att det kan ha varit ett kors i Jesu skulle det ha minskat beviskraften för det som Jv ville bevisa.
Parsons skrev 1896 och det har skett mycket sedan den tiden. Kunskap om språk och arkeologi har lämnat sina bidrag. Därför är det i dag ingen forskare som resonerar på det sätt om korset som Jv gör. Och redan Parsons var 1896 öppnare än Jv är idag. Man tar sig för pannan och undrar hur det är fatt när du skriver att han ville "bevisa att det var en påle". Läs på bättre.