2008-04-30, 22:46
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Tror man överhuvudtaget på ett slut så borde det ju logiskt sett vara närmare nu än förut. Jag tror inte att slutets tidpunkt hänger på om det är tre möten i veckan eller två....

Nej men de sanna Kristna skulle då inte ta och församlas mindre... Så
ytterligare ett bevis för att JV inte är Guds orginisation här på jorden.
2008-04-30, 23:24
Medlem
schabo-labos avatar
Nya pedofil-fall

Detta har hänt förr och det är alltid lika hemskt, denna gången är det en missionärsarbetare som blivit dömd för övergrepp på små barn.
Citat:
Offren och gärningsmannen var alla knutna till Jehovas vittnen. Brotten uppdagades i samband med en semesterresa till Spanien då mannen utnyttjade två småflickor sexuellt. När saken vevades upp framkom det att mannen hade gått ännu längre med sina egna barnbarn.
Och som vanligt hanterar de detta själva. Det har man exempel från USA där de äldste vägrar vittna i domstol, om nån församlingsmedlem berättat om sina övergrepp för dem.
Citat:
Den finländska organisationen ”Offer för religioner” hävdar på sin internetsida att Jehovas vittnen föredrar att reda ut dylika saker inom organisationen, inte ge dem åt polismyndigheterna.
http://hbl.fi/text/inrikes/2008/4/30/d12873.php?rss
2008-04-30, 23:31
Medlem
schabo-labos avatar
Kronologin i Uppenbarelseboken.

Detta är från Upp 9:9 "Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom."

Upp 13:1-2 "Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn... Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

JV säger att vilddjuret representerar världsvälden med Egypten som det första. Men kronologiskt så ger ju draken myndighet åt vilddjuret efter att ha blivit nedkastat från himlen. Om nedkastandet skedde 1914, hur kunde draken efter det ge myndighet åt ett vilddjur vars första huvud (Egypten) hade uppstått som världsmakt flera tusen år tidigare?
2008-05-01, 23:05
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Bingy Bunny
Man tänker till lite när man läser det du skriver. Intressanta tankar och vore kul att veta vad JVs tänker kring detta.
---

Kul att höra. Efter allt så är ju inte allting svart eller vitt , så att säga.
2008-05-01, 23:09
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Bingy Bunny!...
Håller med schabo-labo om att du skriver bra och intressanta/sakliga saker.
Skoj med lite sånt oxå....

-------
Trevligt att du uppskattar mina tankar. Har ofta haft givande diskussioner med vittnen och andra kristna genom åren.
2008-05-02, 00:35
Medlem
schabo-labos avatar
Äldsteboken - fin kvinnosyn

Hej
De äldste i församlingen har en egen bok som de använder när de "regerar" som äldste i församlingen. Här är några exempel på den finfina kvinnosyn man har:
Citat:
Systrar kan vara speciellt lämpade för att skriva artiklar som intresserar kvinnor. De får däremot inte användas för att förbereda artiklar som i grund och botten är framställningar från skrifterna.
...
Systrar kan vara mer kapabla att översätta artiklar om hemmet, kvinnors sysselsättning, glädjen i att skapa osv
...
På vissa avdelningar, hanterar systrar en stor del av översättningsarbetet. Om omständigheterna tillåter det, bör en kapabel broder läsa den färdigöversatta kopian, och systrarna skall respektera hans omdöme om det visar sig att han kräver några ändringar som han anser nödvändiga för översättningens exakthet.
...
Även om vi värderar det ägnade arbetet som våra systrar gör med översättningen, måste brödrarna enligt principerna om ledande ställningar avgöra, efter att ha vägt för- och nackdelar när problem uppstår, och vi tror att systrarna kommer att respektera detta gudomliga arrangemang
Så kom igen nu systrar ni är ju underlägsna mannen, som är familjens överhuvud. Respektera det gudomliga arrangemanget.
http://www.geocities.com/le_thanh_y/Quit_files/Branch.htm
2008-05-02, 14:11
Bannlyst
Ni snackar mycket om att JV är pedofiler eller skyddar pedofiler, varför är ni besatta av några fall av pedofili inom organisationen? Jag menar hur mycket skit har inte Kristenheten och Katolikerna gjort? Det finns rötägg i alla organisationer/religioner. Men ni kan inte komma över det att det också faktiskt kan finnas/funnits rötägg inom JV. Men som sagt har dom blivit uteslutna när det visats vad personerna gjort. JV tolererar INTE pedofili!

Hacka och tryck ner deras religion, men glöm inte vad alla andra religioner gör och har gjort. JV är nog dom fredligaste av alla människor jag träffat, gedigna ärliga människor som jag beundrar att våga gå ut o predika sitt budskap!

Mad props åt dom.

MVH
2008-05-02, 15:47
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingenmedstil
Ni snackar mycket om att JV är pedofiler eller skyddar pedofiler, varför är ni besatta av några fall av pedofili inom organisationen? Jag menar hur mycket skit har inte Kristenheten och Katolikerna gjort? Det finns rötägg i alla organisationer/religioner. Men ni kan inte komma över det att det också faktiskt kan finnas/funnits rötägg inom JV. Men som sagt har dom blivit uteslutna när det visats vad personerna gjort. JV tolererar INTE pedofili!

Hacka och tryck ner deras religion, men glöm inte vad alla andra religioner gör och har gjort. JV är nog dom fredligaste av alla människor jag träffat, gedigna ärliga människor som jag beundrar att våga gå ut o predika sitt budskap!

Mad props åt dom.

MVH
Kan hålla med dig om att jag allafall är lite besatt, men det beror på att jag vill att såna saker ska lyftas upp till ytan och att alla ska vara medvetna om övergreppen. Jag påstår inte att den övriga kristenheten på något sätt är bättre. Tvärtom, de är nog generellt sätt sämre på alla punkter och vänder kappan efter vinden. Tänker på Kvinnopräster och homo-frågor i synnerhet.
2008-05-02, 16:20
Medlem
Citat:

Mad props åt dom.

MVH

Det finns pedofiler överallt men långt ifrån alla organisationer och församlingar väljer att inte gå till polisen vilket gör det väldigt speciellt. Visst finns det andra organisationer som katolska kyrkan som sysslar med samma sak men denna tråd handlar om just JV så om du vill är du välkommen att starta en ny tråd.
2008-05-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Detta är från Upp 9:9 "Och den store draken, den gamle ormen, blev nedkastad, han som kallas Djävul och Satan, och som förvillar hela världen; han blev nedkastad till jorden, och hans änglar kastades ned jämte honom."

Upp 13:1-2 "Då såg jag ett vilddjur stiga upp ur havet; det hade tio horn och sju huvuden, och på sina horn hade det tio kronor och på sina huvuden hädiska namn... Och draken gav det sin makt och sin tron och gav det stor myndighet.

JV säger att vilddjuret representerar världsvälden med Egypten som det första. Men kronologiskt så ger ju draken myndighet åt vilddjuret efter att ha blivit nedkastat från himlen. Om nedkastandet skedde 1914, hur kunde draken efter det ge myndighet åt ett vilddjur vars första huvud (Egypten) hade uppstått som världsmakt flera tusen år tidigare?

Det ser ut som om du virrat till det lite nu. Egypten har inte med det att göra...
2008-05-02, 17:34
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Det ser ut som om du virrat till det lite nu. Egypten har inte med det att göra...
Ok kanske inte Egypten utan Alexander den store var det väl?
2008-05-02, 19:05
Medlem
Citat:

Mad props åt dom.

MVH

Problemet är att JV som organisation skyddar pedofiler. Dessutom är en ny pedofilskandal inom JV på gång i USA den förra betalade man sig ur. Ja tyvärr skyddar man pedofiler tills dem blir en belastning DÅ blir man utesluten inte innan. Nej vi glömmer inte vad t ex katolska kyrkan gjort och gör, denna kriminella organisation som borde reformeras och det samma gäller JV. Fredliga och ärliga människor finns överallt det är ingen egenskap som bara JV har. Du ska se att det finns gott om rötägg bland JV också som i övriga samhället. Fast nog måste du hålla med om att yrande kretsen i Brooklyn måste anses som en av de mest ohederliga människor som finns!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in