2008-04-28, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
De verser jag tog upp har med Upp 9 att göra så till vida att de också beskriver hur satan och hans anhang faller från skyn eller blir nedkastade.

Allt som har skett från tidernas begynnelse är inte Guds vilja, i och med att Gud har givit människan fri vilja. Gud skulle redan idag kunna förgöra satan, men väljer av någon anledning att vänta. Varför satan får nyckeln till dödsriket en tid, eller varför han släpps lös efter de tusen åren en tid, vet förmodligen ingen människa med bestämdhet.

Din jämförelse med Jesus, som är kommen från himlen, haltar betänkligt då han aldrig i Bibeln beskrivs i ordalag av att falla eller bli nedkastad från himlen (detta gäller också Guds änglar).

Istället står då som tex Upp 18:1 "Sedan såg jag en annan ängel komma ner från himlen. Han hade stor makt, och jorden lystes upp av strålglansen från honom". Jag antar att du ser skillnaden, annars blir det ju löjligt att diskutera med dig.

Det var bara en tanke jag fick, det där med Jesus.
Tycker du att det är löjligt att diskutera med mig så kan du lägga ner, ingen tvingar dig.
Jag har sagt min åsikt om stjärnan som faller i versen och vi har uppenbarligen inte samma åsikt om det hela så det finns väl egentligen inget mer att säga om det.
2008-04-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De skrotas för att folk går för mycket OffTopic på bokis-mötena. Tar med egna fakta som bokstudieledarna ej kan tackla. I Rikets sal kan man behålla kontrollen.

Aha, då har du återigen en annan hemlig inside information...orsaken till det hela vid pålysningen sas vara annat.
2008-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Att Satan är argare på vittnena skulle tas med på upplysningen från podiet i samband med att upplysningen om bokis kom.

Har inte hört ett ljud om det.
Låter lite larvigt...
2008-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Måste kännas underbart för vittnenas små barn att få höra att Satan är arg på deras föräldrar, och kanske även dem....

Det har inte sagts nåt sådant.
2008-04-28, 22:03
Medlem
Giorgis avatar
Fick besök av dem för någon timme sen, de är inte så trevliga när man säger att man är ateist och försöker stänga dörren, idiot som jag är, så öppnade jag dörren helt och hållet - utåt. Så jag fick stå i 20 minuter och lyssna på dem försöka konvertera mig, varför gör de så?
2008-04-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
I Guds ögon lever vi inte som förut:

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.
Kol 1:13 Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. 14 I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder.
Kol 1:21 Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert
sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, 22 också er har han
nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden.
(Här ser du för övrigt att Gud led döden i sin jordiska kropp)

Jesus menar att vi ska lära oss att förlita oss på Honom och inte oss själva..."kämpa trons goda kamp"

Frälsningen ligger i det Jesus gjort inte vad du eller jag gör....
När vi har blivit nya människor i Jesus så gör vi goda gärningar, det Gud har bestämt oss till.

Kol 2:13 Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna
natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss
alla överträdelser 14 och strukit ut det skuldebrev som med sina krav
vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på
korset.

Alla ska uppstå till dom....dom som har sitt namn skrivna i Livets bok
ska leva med Jesus

De tusen åren är den nytestamentliga tiden.

Jag får verkligen inga som helst klara svar från dig.
Jag vet inte om du inte kan svara eller om du bara....jag vet inte.
Känns hopplöst.
2008-04-28, 22:04
Medlem
Leviticus hur kommenterar du det faktum att faraon under din påstådda syndaflod hette Unas och hade regerat i fem år då. Nu kommer det roliga han drunknade inte utan regrade i ytterligare 25år efter din syndaflod...rätt uppseendeväckande va?
2008-04-28, 22:06
Medlem
Citat:
Japp. Jättekul att bland in barn i domedagsprofetior, här är ett färskt exempel från Finland där vittnandet gått för långt:
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2008-04-25,104:2:536367,1:0:0:0:0:0:
För er som ej kan finska handlar artikeln om två vittne-kvinnor som ringt på hos en familj. Familjens nioåriga son var själv hemma för första gången, vittnena berättade om Harmageddon och slutet, därefter fick lillkillen mardrömmar och hans pappa var inte speciellt glad på Jv efter det.

Så är ju inte bra att göra.
Men alla tänker visst inte riktigt. Tyvärr.
2008-04-28, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Leder de samlade studiet själv? Det vore väl möjligt att helt enkelt ha ett oberoende bokstudiemöte?

Nej det finns en äldste i varje grupp som leder. Och en biträdande broder som läser paragraferna i boken som studeras och som vid vissa tillfällen har hand om studiet om äldsten inte kan vara närvarande.
2008-04-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Var kan man köpa JV-versionen av Bibeln?

Den kan man hämta på närmaste Rikets Sal. Om de har den inne på församlingens boklager. Annars kan du ju jaga rätt på nåt JV som är ute och predikar, så fixar dem en åt dig. Den är för övrigt gratis. Man kan lämna ett valfritt bidrag om man vill men annars är den gratis.
2008-04-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Leviticus hur kommenterar du det faktum att faraon under din påstådda syndaflod hette Unas och hade regerat i fem år då. Nu kommer det roliga han drunknade inte utan regrade i ytterligare 25år efter din syndaflod...rätt uppseendeväckande va?

Kan du kommentera min fråga ovan Leviticus?
2008-04-28, 22:13
Bannlyst
Leviticus: Jag menade inte alls att vittnena ljuger, jag uttryckte mig lite fel i mitt inlägg. Vet inteb exakt vad jag menade heller, iofs...Kanske att man får en smula luddiga svar ibland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in