2008-06-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Hur många gånger ska jag upprepa att jag har försökt få svar.

Det vanligaste svaret jag har fått från JV-håll, från äldste och krets/områdestjänare är (vet att jag använder de gamla benämningarna):

"Du tänker för mycket".

Inte ett särskilt givande svar.

Då har du inte försökt tillräckligt mkt. Vill man veta så får man veta. Du kan svara hur du vill mot det men min erfarenhet visar på annat. Det är bara gå vidare tills man hittar ngn som ger svar.
2008-06-28, 12:08
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Alltså ibland känns det som om du vill ha en annan åsikt om det jag förklarar bara för att.

Som du kanske förstod så radades världsväldena upp en efter en med början med Nebukadnessar.
När man slutligen kom ner till fötterna så kom stenen in i bilden. Det var mot fötterna stenen for. Var i tidsrymden var vi då? Vilken period av samhälle med styren var vi då?? Det var "I DESSA KUNGARS DAGAR" riket skulle upprättas. I fötternas dagar. De andra hade redan varit men blir krossade i bemärkelsen att Guds rike tar över allt som är och som varit. Där kan du se, om du förstår vad fötterna är, när Guds rike blir upprättat.
Nu borde jag varit tydlig nog. Annars så har vi helt enkelt olika förklaringar till det och det spelar inte mig ngn roll. Har ingen lust att diskutera detta vidare.

Det är bara en känsla Lviticus, jag försöker förstå detta, men är mer ifrågasättande
nu.. Men det är för att jag inte vill riskera att ägna mig åt falsk tillbedjan...

"rycktes en sten loss, utan att någon hand rörde vid den, och träffade statyns
fötter av järn och lera och krossade dem. Då krossades alltsammans, järn,
lera, koppar, silver och guld."

och tydningen av drömmen (som torde vara närmare realistmen):
"du såg ju att en sten rycktes loss från berget, utan att någon hand rörde vid
den, och krossade järn, koppar, lera, silver och guld." Här nämns det inte
i någon ordning... Jag förstår inte tolkningen? Snälla förklara... När han tyder
drömmen nämner han rikena i ordning, en efter en...

Stenen krossade alltså alla dessa andra rikena... Guld och silver och koppar
som hade makt över hela jorden
...

Förstår inte, är inte Nebukadnessars rike redan krossat? Eller upprättades
riket 1914, för att sen krossa Nebukadnessar och alla gamla riken från gamla
testamentet?

Jag får det inte att gå ihop... Är jag blind... Eller kan du förklara bättre?

Jag läser hela kapitel nu för att få en bättre förståelse... För hela sammanhanget.
Man kan inte bara plocka ur verser hur som helst för att försvara det man tror
på.. Bibeln torde ju vara en helhet? Om det jag lilla jag har förstått är det hela
budskapet i bibeln som är viktig...

Finns det inte några som helst stöd i Bibeln av år 607? Eftersom du inte
svarade på den frågan...
2008-06-28, 12:16
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte huruvida du tycker att vad jag skrev stämmer eller inte med vad du citerar.
Jag berättade MIN åsikt och den står jag för.

Detta skrev du med anledning av mitt svar på att du skrev: "Jag tycker väl inte att JV säger sig ha sanningen mer än ngt annat samfund."?

Alltså vidhåller du tydligen att du inte tycker "att JV säger sig ha sanningen mer än andra".

Dags för ett citat till:
Boken "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" sid 190:

"EN ENDA SANN RELIGION

19 Det är bara logiskt att det skall finnas en enda sann religion, eftersom den sanne Guden inte är "oordningens Gud, utan fridens". (1 Korintierna 14:33) Bibeln säger faktiskt att det bara finns "en enda tro". (Efesierna 4:5) Vilka är då de som utgör organisationen av sanna tillbedjare i våra dagar?

20 Vi tvekar inte att säga att de är Jehovas Vittnen."

På nästa sida i boken, sid 191 börjar ett nytt kapitel:

GUDS SYNLIGA ORGANISATION

Detta kapitel handlar givetvetvis, efter en genomgång av hur det var under det första århundrandet, om JEHOVAS VITTNEN.

Några utdrag:
"13 Guds synliga organisation i våra dagar får också teokratisk vägledning. Vid Jehovas Vittnens högkvarter i Brooklyn i New York finns det en styrande krets av kristna äldste från olika delar av världen som utövar den nödvändiga tillsynen över Guds folks världsvida verksamhet. Denna styrande krets består av medlemmar av den "trogne och omdömesgille slaven". De tjänar som ett språkrör för denne trogne "slav"."

Hmm, hur var det nu med att upphöja sig själva?

Kapitlet har många bilder från JVs gigantiska byggnader världen runt, som om det skulle bevisa att detta är GUDS SYNLIGA ORGANISATION.
2008-06-28, 12:18
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Detta skrev du med anledning av mitt svar på att du skrev: "Jag tycker väl inte att JV säger sig ha sanningen mer än ngt annat samfund."?

Alltså vidhåller du tydligen att du inte tycker "att JV säger sig ha sanningen mer än andra".

Dags för ett citat till:
Boken "Du kan få leva för evigt i paradiset på jorden" sid 190:

"EN ENDA SANN RELIGION

19 Det är bara logiskt att det skall finnas en enda sann religion, eftersom den sanne Guden inte är "oordningens Gud, utan fridens". (1 Korintierna 14:33) Bibeln säger faktiskt att det bara finns "en enda tro". (Efesierna 4:5) Vilka är då de som utgör organisationen av sanna tillbedjare i våra dagar?

20 Vi tvekar inte att säga att de är Jehovas Vittnen."

På nästa sida i boken, sid 191 börjar ett nytt kapitel:

GUDS SYNLIGA ORGANISATION

Detta kapitel handlar givetvetvis, efter en genomgång av hur det var under det första århundrandet, om JEHOVAS VITTNEN.

Några utdrag:
"13 Guds synliga organisation i våra dagar får också teokratisk vägledning. Vid Jehovas Vittnens högkvarter i Brooklyn i New York finns det en styrande krets av kristna äldste från olika delar av världen som utövar den nödvändiga tillsynen över Guds folks världsvida verksamhet. Denna styrande krets består av medlemmar av den "trogne och omdömesgille slaven". De tjänar som ett språkrör för denne trogne "slav"."

Hmm, hur var det nu med att upphöja sig själva?

Kapitlet har många bilder från JVs gigantiska byggnader världen runt, som om det skulle bevisa att detta är GUDS SYNLIGA ORGANISATION.

Predikoarbetet i sig är ju också ett bevis för att de är guds synliga organisation...
2008-06-28, 12:20
Medlem
Citat:
Så enligt pingst så är JV oxå självskrivna "frälsta"?

INGEN är självskrivet "frälst".
Men Pingst säger inte att man måste vara i en "Pingst-ark" för att bli "frälst".

Hur var det nu med arken, var står det att det ska finnas en sådan i våra dagar?
2008-06-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Det är bara en känsla Lviticus, jag försöker förstå detta, men är mer ifrågasättande
nu.. Men det är för att jag inte vill riskera att ägna mig åt falsk tillbedjan...

"rycktes en sten loss, utan att någon hand rörde vid den, och träffade statyns
fötter av järn och lera och krossade dem. Då krossades alltsammans, järn,
lera, koppar, silver och guld."

och tydningen av drömmen (som torde vara närmare realistmen):
"du såg ju att en sten rycktes loss från berget, utan att någon hand rörde vid
den, och krossade järn, koppar, lera, silver och guld." Här nämns det inte
i någon ordning... Jag förstår inte tolkningen? Snälla förklara... När han tyder
drömmen nämner han rikena i ordning, en efter en...

Stenen krossade alltså alla dessa andra rikena... Guld och silver och koppar
som hade makt över hela jorden
...

Förstår inte, är inte Nebukadnessars rike redan krossat? Eller upprättades
riket 1914, för att sen krossa Nebukadnessar och alla gamla riken från gamla
testamentet?

Jag får det inte att gå ihop... Är jag blind... Eller kan du förklara bättre?

Jag läser hela kapitel nu för att få en bättre förståelse... För hela sammanhanget.
Man kan inte bara plocka ur verser hur som helst för att försvara det man tror
på.. Bibeln torde ju vara en helhet? Om det jag lilla jag har förstått är det hela
budskapet i bibeln som är viktig...

Finns det inte några som helst stöd i Bibeln av år 607? Eftersom du inte
svarade på den frågan...

Suck.
Vad är det för ordning du inte förstår? Måste de krossas i ordning menar du?
Väldena blev uppradade för att man skulle komma fram till under vilket världsväldes tid Guds rike skulle upprättas. Denna uttydning tillsammans med Daniels syn och det som står i Uppenbarelseboken visar vart man hamnar.
Vad jag vet har Nebukadnessars rike inte funnits i vår tid...vi lever inte i guldhuvudets tid utan i fötternas.
Detta är som ett pussel som tillsammans med de andra verserna bildar en helhet. Bibeln är en bok och då läser man alla böcker i den och ser att olika skribenter talar om samma saker, i olika syner och drömförklaringar. Det finns en röd tråd genom bibeln. Det är egentligen inte krångligt.
Siffran 607 finns inte i bibeln. Jag har nog svarat med det jag kan svara vad gäller det.
2008-06-28, 12:22
Medlem
Citat:
Då har du inte försökt tillräckligt mkt. Vill man veta så får man veta. Du kan svara hur du vill mot det men min erfarenhet visar på annat. Det är bara gå vidare tills man hittar ngn som ger svar.

Försök själv.
Svaret "Du tänker för mycket" räknar jag inte som ett svar.
Och Avd-kontoret svarar inte på brev med svåra frågor.
2008-06-28, 12:23
Medlem
Citat:
INGEN är självskrivet "frälst".
Men Pingst säger inte att man måste vara i en "Pingst-ark" för att bli "frälst".

Hur var det nu med arken, var står det att det ska finnas en sådan i våra dagar?

Hur är det Gitte...menar pingst att JV blir frälsta?
2008-06-28, 12:25
Medlem
Citat:
Försök själv.
Svaret "Du tänker för mycket" räknar jag inte som ett svar.
Och Avd-kontoret svarar inte på brev med svåra frågor.

Jag har försökt. Och fått svar. Har inte behövt skicka ngt dit än.
Vilken inställning har du när du frågar? Är du som du kan låta mot mig så förstår jag att vissa kan backa och välja att inte diskutera.
2008-06-28, 12:27
Medlem
Citat:

Nehej du, , det bevisar ingenting.

Ska du svara på min fråga om pingst nu kanske?
2008-06-28, 12:27
Medlem
Citat:
Predikoarbetet i sig är ju också ett bevis för att de är guds synliga organisation...

Vilka andra predikar över HELA jorden, organiserat?
2008-06-28, 12:29
Medlem
Citat:

Ja, så kan man ju se det.
Men om det är ett bevis, vad ska vi då säga om andra som utför ett predikoverk?
Pingst tex, med sin mission. Och många fler medlemmar än JV.
Eller Mormonerna, som har missionärer, och som ökar betydligt mer än JV.
Dessutom har de större Tempel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in