2008-03-18, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Varför är det så att den som låter sig döpas hos JV också samtidigt
överlämnar sig till JV-organisationen, något som Jesus aldrig sa ett ord om.
Han sa att människor skulle döpas "i Faderns och Sonens och den helige
Andes namn".

En skriftenlig förklaring vore intressant.

Man döper sig inte till en organisation, man överlämnar sitt liv i bön till Gud -helt privat, när man själv känner sig redo för det. Sen är dopet en offentlig handling som visar det beslut man tagit. Bönen gick till Gud och dopet likaså. Men de första kristna och därefter hade församlingar och ett organiserat predikouppdrag. Jesus sände t ex ut sina lärjungar två och två att gå från by till by och från hus till hus.

Hur organiserat tror du detta arbete skulle vara utan en organiserande organisation som "höll ordning" på det hela?
1 Kor 14:33 "Gud är ju inte oordningens Gud, utan fridens."

Gud har genom alla tider, enligt bibeln, haft människor som varit profeter eller på ngt sätt kanaler för att hans ord skulle nå ut till folket. Mose t ex. Sen hade de första kristna oxå män som vägledde församlingarna. Så det är oxå bibelenligt. Den styrande kretsen är inte inspirerad och har ingen speciell kontakt med Gud -det var förbehållet de som levde på bibelns tid, innan de hade hela skriften att vägledas av. Det finns en viss ordning i hur det, enligt bibeln, fungerar med församlingar. Och fanns det ingen ordning i hur saker sköts skulle det bli en aning kaotiskt med tanke på att JV predikar samma budskap samma veckor över hela jorden.

Hebr 10:24,25 "Och låt oss tänka på varandra för att sporra till kärlek och förträffliga gärningar, och låt oss inte försumma att komma tillsammans, som några har för vana, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser dagen närma sig."

Apg 16:5 "Därför fortsatte församlingarna verkligen att stärkas i tron, och de växte till i antal från dag till dag."

Efe 5:23 "...Kristus är församlingens huvud..."

Matt 28:19,20 "Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning."
2008-03-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Vad är skillnaden mellan era ansträngningar och fariseernas? Dom följde ju verkligen Guds lagar, ändå så förkastade Jesus deras lära.
Han sa inte -Vad bra att ni är så lydiga. Tvärtom, han kallade dom för hycklare.

Jakobs brev handlar om att hjälpa sin nästa. Är det såna gärningar som är ansträngande?

Jakob 2:14-17 Mina bröder, vad hjälper det om någon påstår sig ha tro men saknar gärningar? Kan väl en sådan tro frälsa någon? 15 Om en broder eller syster inte har kläder och saknar mat för dagen 16 och någon av er säger till dem: "Gå i frid, klä er varmt och ät er mätta", men inte ger dem vad kroppen behöver, vad hjälper det? 17 Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar.

Det var Jesus själv som förvarnade sina efterföljare att livet skulle bli påfrestande många ggr pga just tron på honom. Läste du inte bibelställena jag citerade?
Mycket av de problem man skulle stöta på var just det Jesus själv fick vara med om -världens och många människors hat. Och han menade att hade han blivit förföljd så kunde man som efterföljare till honom räkna med samma behandling. Läs själv vad han sa.
Förstår du vad jag menar?
2008-03-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Ja jag är allvarlig. Så då menar du att om man inte har förmågan att ta in bibelns läror av viss orsak - "giltigt skäl" - så slipper man Harmageddon? Vad jag nyss tyckte mig läsa så krävs det ett visst mått av bibliskt kunnande eller åtminstone ett sökande och tro på Gud och bibeln för att komma till himmelriket. Förklara gärna för jag får inte detta att gå ihop. Det känns motsägelsefullt.

De som har förutsättningarna att använda sitt förnuft bör naturligtvis ta till sig det som bibeln säger...att söka Gud och kunskap. Det står klart och tydligt i stora drag vad som krävs i den versen.

"DETTA betyder evigt liv, ATT de lär känna dig, den ende sanne Guden och den som du har sänt ut, Jesus Kristus" -Joh 17:3

"Innan beslutet genomförs, innan dagen har farit förbi som agnar, innan Jehovas brinnande vrede kommer över er, innan Jehovas vredes dag kommer över er, SÖK Jehova, alla ni ödmjuka på jorden, som har handlat efter hans rättsliga beslut. SÖK rättfärdighet, SÖK ödmjukhet. Sannolikt kan ni bli dolda på Jehovas vredes dag." -Sef 2:2,3

"Och detta fortsätter jag att frambära bön om; att er kärlek än mer och mer må överflöda av exakt kunskap och full omdömesförmåga; så att ni kan skaffa er visshet i fråga om de viktigare tingen..." -Filipp 1:9,10

Dessa verser (och fler!) poängterar vikten av att göra ngt aktivt för att söka Gud och denna kunskap.
Vad som händer med människor som är begränsade på olika sätt kan naturligtvis jag inte svara på. Det står, vad jag vet just nu, inget om det i bibeln. Vi vet däremot hur Jesus var mot "svagare" människor och det står i bibeln att man ger det man kan. Det står oxå tydligt att Gud inte är orättvis så därav kan jag tänka mig att ingen kommer att bli orättvist behandlad.
Men det fråntar inte dem som har förutsättningarna för det, det egna ansvaret att anstränga sig.
Senast redigerad av Leviticus 2008-03-18 kl. 23:36.
2008-03-18, 23:45
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
De som har förutsättningarna att använda sitt förnuft bör naturligtvis ta till sig det som bibeln säger...
Ja naturligtvis. Det var de som inte kan ta till sig som jag frågade om. Tack för svaret. Det verkar rimligt att de svaga får chansen också. Var rädd att JV hade en annan syn på det.

Trots att vi har helt olika syn på religion så ska du ha en eloge för att du orkar stå upp för det du tror på bland alla idiotiska och förlöjligande argument.
2008-03-18, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Ja naturligtvis. Det var de som inte kan ta till sig som jag frågade om. Tack för svaret. Det verkar rimligt att de svaga får chansen också. Var rädd att JV hade en annan syn på det.

Trots att vi har helt olika syn på religion så ska du ha en eloge för att du orkar stå upp för det du tror på bland alla idiotiska och förlöjligande argument.

Tack detsamma, har läst dina inlägg i åtminstone en av de andra trådarna. Du kämpar på bra du oxå.
2008-03-19, 08:23
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
1 Kor 6:11-13 "Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare, ja, att inte ens äta med en sådan. För hur kan det vara min sak att döma dem som är utanför? Dömer inte ni dem som är innanför, medan Gud dömer dem som är utanför? Avlägsna den onde mannen ur er krets."

1 Kor 6:8-13
I stället vållar ni andra orätt och förluster - era egna bröder.
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande. Kroppen ett tempel för den heliga anden. Allt är tillåtet för mig - men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig - men ingenting får ta makten över mig. Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.

Vet inte vad det står i andra biblar, men er bibel är ju översättes med
inspiration av en spiritist så det kanske inte är så konstigt ändå...

http://www.besked.se/?p=greber

Citat:
2 Joh v.9,10 "Var och en som tränger sig fram och inte förblir i Kristi lära, han har inte Gud. Den som förblir i denna lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Jag har inte slutat tro på Jesus och hans lära, tvärt om. Jag tror inte
Jehovas Vittnens tolkning av bibeln är rätt. Jag tror inte att Jehova
står bakom en organisation som använder sig av Johannes Greber.

Citat:
Den förlorade sonen hade inte heller kommit tillbaka om han inte själv ångrat sitt dumma val och vänt åter till sin far. Han fick själv ta det steget, men när han gjorde det så blev han kärleksfullt mottagen.

Det är fint, hade ni inte haft några kärleksfulla trosuppfattningar hade det
aldrig gått att "lura in" förståndiga människor i organisationen. Men det är ju
faktiskt inte så svårt att lista ut.

Uteslutningsanordningen ni har är inte kärleksfull och deffenitivt inte från GUD.
Senast redigerad av Tuzz 2008-03-19 kl. 09:04.
2008-03-19, 08:25
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Det var Jesus själv som förvarnade sina efterföljare att livet skulle bli påfrestande många ggr pga just tron på honom. Läste du inte bibelställena jag citerade?
Mycket av de problem man skulle stöta på var just det Jesus själv fick vara med om -världens och många människors hat. Och han menade att hade han blivit förföljd så kunde man som efterföljare till honom räkna med samma behandling. Läs själv vad han sa.
Förstår du vad jag menar?

Precis som de homosexuella får utstå idag? Gör det dem till Guds utvalda?
2008-03-19, 08:34
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Man döper sig inte till en organisation, man överlämnar sitt liv i bön till Gud -helt privat, när man själv känner sig redo för det. Sen är dopet en offentlig handling som visar det beslut man tagit. Bönen gick till Gud och dopet likaså. Men de första kristna och därefter hade församlingar och ett organiserat predikouppdrag. Jesus sände t ex ut sina lärjungar två och två att gå från by till by och från hus till hus.

Hur organiserat tror du detta arbete skulle vara utan en organiserande organisation som "höll ordning" på det hela?
1 Kor 14:33 "Gud är ju inte oordningens Gud, utan fridens."

Gud har genom alla tider, enligt bibeln, haft människor som varit profeter eller på ngt sätt kanaler för att hans ord skulle nå ut till folket. Mose t ex. Sen hade de första kristna oxå män som vägledde församlingarna. Så det är oxå bibelenligt. Den styrande kretsen är inte inspirerad och har ingen speciell kontakt med Gud -det var förbehållet de som levde på bibelns tid, innan de hade hela skriften att vägledas av. Det finns en viss ordning i hur det, enligt bibeln, fungerar med församlingar. Och fanns det ingen ordning i hur saker sköts skulle det bli en aning kaotiskt med tanke på att JV predikar samma budskap samma veckor över hela jorden.

Hebr 10:24,25 "Och låt oss tänka på varandra för att sporra till kärlek och förträffliga gärningar, och låt oss inte försumma att komma tillsammans, som några har för vana, utan uppmuntra varandra, och detta så mycket mer som ni ser dagen närma sig."

Apg 16:5 "Därför fortsatte församlingarna verkligen att stärkas i tron, och de växte till i antal från dag till dag."

Efe 5:23 "...Kristus är församlingens huvud..."

Matt 28:19,20 "Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning."

Vilka kanaler använder han idag? Den styrande Kretsen?

Du vet att man överlämnar sig åt Jehovas Vittnens organisation i samband med
sitt dop. Det är därför ni kan utesluta folk hur som helst, för att de röker, har
hälsat på uteslutna eller ätit mat med uteslutna, vilket inte finns någon grund
i Bibeln. Det är för att ledningen är så rädda för att ni ska få se ljuset, sanningen
och livets verkliga mening och tappa alla sina medlemmar.
2008-03-19, 08:37
Medlem
kakburkens avatar
http://youtube.com/watch?v=djQGyQLqDok

Den där är väl över gränsen men en eloge till tanterna vid dörren.....Kan inte var lätt alla ggr.
2008-03-19, 09:00
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
1 Kor 6:8-13
I stället vållar ni andra orätt och förluster - era egna bröder.
Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande. Kroppen ett tempel för den heliga anden. Allt är tillåtet för mig - men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig - men ingenting får ta makten över mig. Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.

Vet inte vad det står i andra biblar, men er bibel är ju översättes med
inspiration av en spiritist så det kanske inte är så konstigt ändå...

http://www.besked.se/?p=greber

Ser nu att du menar 1 kor 5:11
"Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som
kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt
tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående
är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets.
De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond."

"Vilka människor skall då uteslutas enligt denna text hos JV?

En otuktsman: Ja, Sällskapet Vakttornet utesluter människor som begår
sexuella handlingar utanför äktenskapet.
En girig människa: Jehovas Vittnen utesluter inte någon girig människa
En avgudadyrkare: I ordets egentliga betydelse förekommer inte detta i vårt
samhälle. Sällskapet Vakttornet har med viss rätt menat att med
avgudadyrkan avses även t ex materialism, tillbedjan av en organisation, mm.
Men Jehovas Vittnen utesluter inte materialistiska personer.
En smädare: Här avses de som smädar Gud och Kristus. Det torde vara
mycket ovanligt att någon utesluts för detta.
En drinkare: Jehovas Vittnen är mycket toleranta mot bruk av alkohol. Om
missbruket av alkohol inte är allmänt känt i samhället, undviker Jehovas
Vittnen att utesluta personen. För övrigt hade Sällskapet Vakttornets andre
president, J. F. Rutherford, själv svåra alkoholproblem och uppträdde berusad
vid ett flertal tillfällen. Han blev aldrig utesluten för detta.

Däremot utesluter Sällskapet sina medlemmar för ett flertal andra handlingar,
som inte omnämns i 1 Kor. 5:11. Såsom att:

1. Ta emot blod – även om det gäller att rädda livet på sitt eget barn.
2. Umgås med en person som är utesluten.
3. Inte tro att Vakttornet är den enda kanal som Gud använder.
4. Läsa eller inneha litteratur som är skriven av f d medlemmar.
5. Delta i en kristen gudstjänst i en annan kyrka.
6. Oberoende studera bibeln, vilket kan leda till att Vakttornets doktriner ifrågasätts.

Vakttornet har valt att använda detta skriftställe så att man kan hävda sin
egen auktoritet, och på det sättet har man fått ett effektivt vapen mot
oliktänkande inom rörelsen."

http://www.geocities.com/Pipeline/Cliff/4313/tuv/uteslut.html
2008-03-19, 09:19
Medlem
fotos avatar
Citat:
1 Kor 6:11-13 "Men nu skriver jag till er att sluta upp att vara i sällskap med någon som kallas broder och som är otuktig eller girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en utsugare,

Det är alltså bara dom som sysslar med sånt som utesluts?
Men fördenskull får man inte bryta mot Guds bud om att älska sin nästa...vara medmänniska.
Jag undrar hur ni ställer er till Jakobs undervisning om gärningar när en utesluten kommer hem till er och är utan mat eller kläder.

Citat:
2 Joh v.9,10 "Var och en som tränger sig fram och inte förblir i Kristi lära, han har inte Gud. Den som förblir i denna lära, han har både Fadern och Sonen. Om någon kommer till er och inte för med sig den läran, så ta inte emot honom i era hem, och uttala inte en hälsning till honom. Ty den som uttalar en hälsning till honom, han är delaktig i hans onda gärningar."

Den läran står i 2Joh v.7 " Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist."

Givetvis ska man inte bjuda hem nån som kommer för att predika en annan lära än den. Hur många uteslutna gör det??
Men att vara medmänniska gäller i alla lägen, du ska till och med älska din fiende.

I min översättning står det "hälsa inte välkommen" inte "uttala en hälsning".
2008-03-19, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Det är alltså bara dom som sysslar med sånt som utesluts?
Men fördenskull får man inte bryta mot Guds bud om att älska sin nästa...vara medmänniska.
Jag undrar hur ni ställer er till Jakobs undervisning om gärningar när en utesluten kommer hem till er och är utan mat eller kläder.

Den läran står i 2Joh v.7 " Ty många bedragare har gått ut i världen, och de bekänner inte att Jesus är Kristus, som har kommit i köttet. En sådan är Bedragaren, Antikrist."

Givetvis ska man inte bjuda hem nån som kommer för att predika en annan lära än den. Hur många uteslutna gör det??
Men att vara medmänniska gäller i alla lägen, du ska till och med älska din fiende.

I min översättning står det "hälsa inte välkommen" inte "uttala en hälsning".

Tuzz svarar på den frågan (fetstilade och kursiverade) i inlägget ovan ditt.

Det där är en av anledningarna till att jag aldrig blev ett döpt vittne, dubbelmoralen inom JV. Jag kan fortfarande tycka att det finns en del positiva saker med JV, men det finns det hos alla religioner, inom alla politiska ideologier osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in