inom eu brukar funka, för mej har det funkat 9 beställningar av 10, den tionde fick ett brev av tullen att man ej får importera läkemedel utan tillstånd och de skickade tillbaka till avsändare och jag fick pengar tillbaka.
För mig funkade Cirkadin inte alls, däremot funkar Melatonin oftast för mig. Ibland måste jag ta till starkare saker, men för det mesta räcker det med Melatonin för att somna. Inga hangover eller trötthet dagen efter.
För mig funkade Cirkadin inte alls, däremot funkar Melatonin oftast för mig. Ibland måste jag ta till starkare saker, men för det mesta räcker det med Melatonin för att somna. Inga hangover eller trötthet dagen efter.
intressant, var det depottablett på circadin? och var det samma styrka?
Varför får man inte köpa melatonin i Sverige? Det verkar hjälpa mot depression och sömnsvårigheter mm. Man kan hoppas på att idioterna på Läkemedelsverket häver sitt beslut.
Det finns faktiskt nattjobbare även i Sverige. Då skulle melatonin hjälpa med dygnsrytm.
Senast redigerad av 1.1 2013-04-26 kl. 14:37.
Varför får man inte köpa melatonin i Sverige? Det verkar hjälpa mot depression och sömnsvårigheter mm. Man kan hoppas på att idioterna på Läkemedelsverket häver sitt beslut.
Det finns faktiskt nattjobbare även i Sverige. Då skulle melatonin hjälpa med dygnsrytm.
Det finns inte tillräkligt med sudier på melatonin så därför vill dom inte ha det i sverige, ända som finns idag vad jag vet är circadin som innehåller melatonin.
I de flesta andra EU länder är melatonin receptfritt
Jag har fått det på lincens. Men det krävs en bra motivering från läkaren för att få det godkänt. Gissar på att jag är en av försökskaninerna som de studerar om jag skulle få biverkningar som att det växer ut en tredje arm på ryggen eller nåt.
Anledningen att det ej är godkänt. Läkemedelsbolagen kan ej ta patent på melatonin, så det är ett helt ointressant ämne rent ekonomiskt, således bedrivs nästan ingen forskning alls, finns inga pengar o hämta helt enkelt.
kuriosa
melatonin utvinns ur koffein om jag inte minns helt fel.
Funkar bara som sömnmedel om man lider av melatoninbrist kan jag tänka mig.
Som sagt, melatonin är samma som circadin.
För mig helt verkningslöst, provade 20mg/natt under 1 veckan helt utan påverkan på sömnen.
Började med 10mg, ingen skillnad.
Hade en burk 10mg från Usa där det säljs i vanliga hälsobutiker.
Jag har haft sömnproblem länge och det känns som läkarna inte tar mina problem på allvar, de tycker bara klämkäckt att man ska sluta äta sömnmedicin trots att sömnproblemen är kvar... Sen ger de en mediciner som är så svaga att jag inte känner nån skillnad, uppenbarligen tror de jag har ämnesomsättning som en hundraåring på 40 kg... Nu har jag klarat mig med minimalt med medicin i flera månader, tar en Mirtazapin innan jag lägger mig. Är på gränsen att jag klarar mig, vaknar ofta på nätterna av små ljud.
Nu har jag sett på nätet att man kan beställa Melatonin lite här och var. Tänkte att det verkade smart, speciellt med tanke på att det inte var narkotikaklassat och ett sömnhormon. Eftersom vad jag förstått inga långtidsstudier gjort, så kanske man inte ska äta det länge, men nån gång ibland tänkte jag när sömnproblemen blir värre... Så köpte en burk 5 mg:s tabletter från Maat Nutritionals. Trodde 5 mg var mycket, så tog med bävan första tabletten igår. Det hände INGENTING! Är det Maats grejer som är dåliga eller är det så svagt? Läste lite recensioner och de flesta lovordade det men nån fick äta 25 mg för att kunna sova och tyckte att det blev ju dyrt...
I desperat jakt på god sömn har jag nu beställt en stor burk av nåt som innehåller samma aktiva ämne som lergigan också (prometazinhydroklorid). Inte heller det är ju narkotika/beroendeframkallande. Men vet inte vad som händer/hur kriminellt det är om det skulle fastna i tullen...?
OK, jag visste inte att det var så lätt att få recept... Har själv blivit nekad på vårdcentralen då jag frågade om man fick testa. Var iofs en nyexaminerad läkare, kanske borde testa fråga en annan...