2018-02-12, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag köpte Natrol 3 mg, men de verkar inte ha dem just nu, men de har andra märken och de har även Natrol 1 mg (som jag personligen hade föredragit framför 3 mg, men de fanns inte när jag beställde):

https://vitasunn.com/full-range/melatonin-1mg-180-tablets-by-natrol/

Ok tack. Har haft från svensk apoteket tidigare. Och det är 1mg om jag minns rätt.

3mg borde göra så man somnar bra.
Citera
2018-02-12, 21:51
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Ok tack. Har haft från svensk apoteket tidigare. Och det är 1mg om jag minns rätt.

3mg borde göra så man somnar bra.
Less is more tycker jag. Brukar köra 1/4 av 3 mg.
Citera
2018-02-12, 22:03
Bannlyst
Citat:
Less is more tycker jag. Brukar köra 1/4 av 3 mg.

Absolut. Funkar det med mindre så är det bara onödigt. Tänkte om dom är små och jobbiga att dela.

Det var ju sjysta priser där. Minns du hur lång tid det tog att få hem därifrån?
Citera
2018-02-12, 22:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Hur står det till med er som vaknar efter några timmar, lågt kortisol?

Lågt kortisol -> lågt blodsocker -> vaknar
Citera
2018-02-13, 00:17
Medlem
Citat:
Jag köpte Natrol 3 mg, men de verkar inte ha dem just nu, men de har andra märken och de har även Natrol 1 mg (som jag personligen hade föredragit framför 3 mg, men de fanns inte när jag beställde):

https://vitasunn.com/full-range/melatonin-1mg-180-tablets-by-natrol/

Natrol är bra grejer, jag köpte en burk 3 mg på Walmart och tar ett halvt piller några gånger per år vintertid då min dygnsrytm tenderar att bli väldigt skev. Spring Valley är ett annat märke jag provat, inga konstigheter där heller.
Citera
2018-02-13, 05:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Absolut. Funkar det med mindre så är det bara onödigt. Tänkte om dom är små och jobbiga att dela.

Det var ju sjysta priser där. Minns du hur lång tid det tog att få hem därifrån?
Runt en vecka vill jag minnas. Skickades från Frankrike och gick att hämta ut hos Postnords ombud.
Citera
2018-02-13, 11:46
Bannlyst
Citat:
Runt en vecka vill jag minnas. Skickades från Frankrike och gick att hämta ut hos Postnords ombud.

Ok tack. Beställde direkt igår.
Återkommer med hur dom funkar, om någon är intresserad.
Citera
2018-03-09, 09:30
Medlem
Har haft lite problem med stress i en period som jag börjar få lite bukt med, dock så tar det ju ett tag för kroppen att ta sig ur stressläget och det som jag känner av det mest på är sömnen. De kvällar som jag lyckas stressa ner bra så somnar jag ofta okej, men vaknar flertalet gånger under natten. Kan det vara värt att testa långsamutlösande Melatonin då?
Citera
2018-03-09, 10:19
Medlem
Jofs avatar
Enl. media så har användningen av Melatonin ökat stort i Sverige. Kanske för att det inte anses vara beroendeframkallande.
Hoppas någon bekostar lite mer forskning på det då. Effekter, dosering och verkningssätt. Nu är det lite hej kom och hjälp mig över det hela.

Alla får testa själva m.a.o. och kolla hur man svarar på medlet. Det är också mitt råd till er här som vill testa. Läkarkårens och tillverkarnas rekommendationer kan man inte blint utgå från. I dagsläget.

Det som skrivit här i tråden bär tydligt vittne om det.

Jag experimenterar fortfarande med medlet. Jag tar det enbart som insomningsmedel. För mig ett effektivt sådant.
Men det får mig att vakna efter fyra fem timmar. Absurt nog! Flera här har den erfarenheter, medan andra sover en hel natt.
Sen tar jag det i pulverform numer. Delat plastkapslarna och hällt ut det i en burk. Tar en slick med tungan. Så får jag den pyttemängd som faktiskt bara behövs! Kan tyckas vara primitivt, men funkar.

Prolongatum eller time release, tabletten, den som löser upp sig först i tarmen Cicadin funkar inte för mig. Men verkar göra det för andra.

Slutligen tror! jag att den har en viss avtagande effekt. Dvs funkar bäst om jag tar två tre kvällar och sen gör uppehåll i en vecka.

Och sist och slutligen är jag skeptisk till att utsätta kroppen för ett medel som den den är gjord för att producera själv! Kan rubba kroppens eget system. MISSTÄNKER jag.
Citera
2018-03-09, 15:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kan rubba kroppens eget system. MISSTÄNKER jag.
Kan negativt påverka kortisol och talas om att de kanske även kan öka risken för diabete.
Citera
2018-03-09, 17:40
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budd4h
Har haft lite problem med stress i en period som jag börjar få lite bukt med, dock så tar det ju ett tag för kroppen att ta sig ur stressläget och det som jag känner av det mest på är sömnen. De kvällar som jag lyckas stressa ner bra så somnar jag ofta okej, men vaknar flertalet gånger under natten. Kan det vara värt att testa långsamutlösande Melatonin då?
Japp. Du kan testa kombinera time-release med en vanlig ifall du har insomningsproblem. Fortsätt läs så utvecklar jag mer i svaret nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag experimenterar fortfarande med medlet. Jag tar det enbart som insomningsmedel. För mig ett effektivt sådant.
Men det får mig att vakna efter fyra fem timmar. Absurt nog! Flera här har den erfarenheter, medan andra sover en hel natt.
Sen tar jag det i pulverform numer. Delat plastkapslarna och hällt ut det i en burk. Tar en slick med tungan. Så får jag den pyttemängd som faktiskt bara behövs! Kan tyckas vara primitivt, men funkar.

Prolongatum eller time release, tabletten, den som löser upp sig först i tarmen Cicadin funkar inte för mig. Men verkar göra det för andra.
Melatonin har en väldigt kort halveringstid i kroppen. Kombinera det med time-release så löser det problemet med att du vaknar. Circadin är dock väldigt lågt doserad, i synnerhet om du ska ha det för att somna på. Själv tog jag Natrol 3mg för insomning + 5mg time-release mot uppvaknandet i natten. Den enda nämnvärda biverkning jag märkte av var att jag svettades mer på natten. Med det sagt har jag bytt ut melatonin mot CBD. För min del fungerar det utmärkt. Bifogar länk så ni kan läsa på.

https://www.huffpost.com/us/entry/us_59b013e9e4b0c50640cd63a0
Citera
2018-03-09, 19:27
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Japp. Du kan testa kombinera time-release med en vanlig ifall du har insomningsproblem. Fortsätt läs så utvecklar jag mer i svaret nedan.

Melatonin har en väldigt kort halveringstid i kroppen. Kombinera det med time-release så löser det problemet med att du vaknar. Circadin är dock väldigt lågt doserad, i synnerhet om du ska ha det för att somna på. Själv tog jag Natrol 3mg för insomning + 5mg time-release mot uppvaknandet i natten. Den enda nämnvärda biverkning jag märkte av var att jag svettades mer på natten. Med det sagt har jag bytt ut melatonin mot CBD. För min del fungerar det utmärkt. Bifogar länk så ni kan läsa på.

https://www.huffpost.com/us/entry/us_59b013e9e4b0c50640cd63a0
Ska testa denn kobinationen. Fast nu har en period då jag både somnar och sover u.a. Inte illa.

Hur funkar CDB ?
Länken fungerar inte.
Senast redigerad av Jof 2018-03-09 kl. 19:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in