2024-09-03, 20:37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hur mycket tar du?
Får man utskrivet kan det vara 1 mg, köper man på hälsokostaffärer kan man få 5 mg, det är en bättre dos.
Men ja, man måste ta den och sedan gå och lägga sig i mörkret och verkligen försöka sova.
Det går inte an att, som på riktiga sömnpiller, spankulerar omkring hemma och vänta på att bli lite mjuk i hjärnan och först då börja tänka på refrängen.

3 mg står det på burken.
Citera
2024-09-03, 20:40
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
3 mg står det på burken.
Bara att tjonga i dig två stycken vid läggdags, i bästa fall sover du gott och i sämsta fall är allt precis som vanligt.

Förmodar att du har koll på sömnhygien och hela den baletten, melatonin är inget som slår ut dig likt Z-analoger - men det är mycket snällare och i längden mycket bättre.
Citera
2024-09-03, 20:41
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tar det receptfritt och brukar då ta 1-2 mg. Nöddos på 4 mg. Jag känner mig som i paltkoma och faktiskt lite lugnare. En skön känsla. Kan somna ganska enkelt. Men tyvärr får jag helt sjuka drömmar och jag blir trött på dagen. Just det sista verkar ovanligt. Det är inte placebo, det är en verksam medicin. Atarax borde de kasta bort.
Citera
2024-09-03, 20:45
Enda effekten jag vill minnas att den hade på mig var att jag blev seg dagen efter... Väldigt drygt
Citera
2024-09-03, 20:48
Det enda som Melatonin gett mig är mardrömmar.. funkar skitbra för vissa hoppas du är en av dem.
Citera
2024-09-03, 20:48
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tar det receptfritt och brukar då ta 1-2 mg. Nöddos på 4 mg. Jag känner mig som i paltkoma och faktiskt lite lugnare. En skön känsla. Kan somna ganska enkelt. Men tyvärr får jag helt sjuka drömmar och jag blir trött på dagen. Just det sista verkar ovanligt. Det är inte placebo, det är en verksam medicin. Atarax borde de kasta bort.

Jag skulle behöva något lugnande på dagen, men det fick man inte. För mig är det viktigare för sömn brukar lösa sig hyfsat ändå om jag haft en bra dag, när jag är stressad hela dagen är det svårt att varva ner.

Den där Atarax är helt bisarr. Det spelar ingen roll vad för problem man har med kroppen, likt förbannat så försöker de trycka ner den i halsen på en.
Citera
2024-09-03, 20:54
Medlem
hockexs avatar
Testat 5mg ett par ggr, blir väldigt trött.
Dock upplever jag inte att det är särskilt effektivt om man stressat som fan halva dagen, får fortfarande svårt att sova då även om man blir trött.
Mest effektivt om man vill vända rätt på dygnet, även fast man bara varit uppe i 11 timmar kan man somna rätt snabbt
Citera
2024-09-03, 20:58
Medlem
Har recept på det också. Upplever att effekten avtar om jag tar det ofta.
Citera
2024-09-03, 21:02
Medlem
Citat:
Aldrig prövat detta. Uppsökte vård då jag senaste veckorna haft mycket stressrelaterade besvär, hjärtklappning dygnet runt, svårt att sova etc. Jag blev bara erbjuden Atarax för stressen, vilket jag tackade nej till då det är värdelöst. Fick då detta istället - vad är era erfarenheter och är det något att jubla över, fungerar det som sömntablett?

Som vanligt med alla hjärndöda nötter som har "problem med sömnen" eller är "stressade" eller har "ångest och panikattacker".

Har du checkat av listan som din biologi är uppbyggd efter att följa?

*Solljus direkt på morgonen en promenad 1h
*Nyttig, hälsosam och ej för mycket mat och senast 3h innan sömn?
*Springer du? 1h kardiovaskulär träning som får upp pulsen?
*Inga droger, inget kaffe efter kl 15:00
*Gå upp samma tid, lägg dig samma tid varje dag

Det här botar allt men såna som du vill ha piller istället för att leva som vettiga och alla framgångsrika människor gör.
Citera
2024-09-03, 21:03
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag skulle behöva något lugnande på dagen, men det fick man inte. För mig är det viktigare för sömn brukar lösa sig hyfsat ändå om jag haft en bra dag, när jag är stressad hela dagen är det svårt att varva ner.

Den där Atarax är helt bisarr. Det spelar ingen roll vad för problem man har med kroppen, likt förbannat så försöker de trycka ner den i halsen på en.

Ja herregud, hur länge ska de hålla på med den där Atarax? Det vore ärligare att säga att det enda vi har för tillfällig symptomlindring tänker vi inte ge dig. Och sedan bara skita i att ge den där ataraxen. Tycker de spelar oärligt. Jag hade en sköterska som på fullt allvar sa till mig att jag var den ende som inte fått hjälp av Atarax. Hon sa att den hjälpt hundratals människor som hon haft som patient. Jag förstår inte att hon inte fattar att vi patienter talar med varandra.
Citera
2024-09-03, 21:28
Medlem
Citat:
Aldrig prövat detta. Uppsökte vård då jag senaste veckorna haft mycket stressrelaterade besvär, hjärtklappning dygnet runt, svårt att sova etc. Jag blev bara erbjuden Atarax för stressen, vilket jag tackade nej till då det är värdelöst. Fick då detta istället - vad är era erfarenheter och är det något att jubla över, fungerar det som sömntablett?

Det kan hjälpa tillfälligt, men det är inget som fungerar över tid. Kroppen verkar vänja sig vid och reglerar om hormoner så sömnproblemen kommer tillbaka ifall du tillför en fast mängd melatonin varje dag.

Ta melatonin en till ett par timmar före planerad insomningstid och avsätt minst 8 timmar till sömn/till att ligga i sängen.

När sömntåget kommer gäller det att hoppa på, man får 1 chans med melatonin. Är du fortfarande uppe och sitter i soffan och väntat på att bli trött före du lägger dig så kommer du förmodligen missa din chans till insomning ifall du far runt och borstar tänder och annat.

När man får melatonin på recept ska man be om Aritonin 5mg med brytskåra eftersom den blir billigast.
Citera
2024-09-03, 21:43
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Min slutsats är att den typen av människor som blir hjälpta av Atarax inte har allvarliga problem, men dom tar upp en massa vårdresurser ändå. Samma gäller den typ av människor som blir hjälpta av t ex Paraflex. Dom har inte riktiga problem med ökad muskeltonus eller spasticitet. Strösslas ju med dessa läkemedel på samma sätt som med alvedon. Om man blir hjälpt värkmässigt av alvedon har man inte problem med värk. Därför tror jag det är en massa idioter som springer till vården och tar upp resurser när dom borde vänta en vecka eller två.

Melatonin kan fungera vid enstaka tillfällen, men över tid verkar kroppen vänja sig vid det tillförda melatonin och sömnproblemen blir som vanligt, fast med ökad dagtrötthet och luriga drömmar.

Jag har haft väldigt svåra sömnrubbningar under lång tid och haft Z-analoger. Just atarax har inte hjälpt, dock lergigan. Man måste såklart acceptera att det inte är en käftsmällsdrog som de receptbelagda, men de har faktiskt hjälp mig en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in