2024-08-23, 01:00
Medlem
zombie-nations avatar
Pallar inte med melatonin längre. Blir deprimerad om jag tar mer än 1 mg. Hemska drömmar med.
Citera
2024-08-23, 09:19
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Så är det med Melatonin. Skulle säga att man åtminstone varannan månad bör ta ett uppbehåll på 3-5 nätter. När man återvänder blir effekten bättre.

Hade du problem att somna in eller problem med att du vaknade under nätterna?

Se mina länkar nedan.

Jag har länge haft Melatonin AGB 4 mg 100 tabletter på burk, men det är receptbelagt och jag är trött på att krångla med läkaren varje gång jag ska förnya. Högkostnadsskyddet är dessutom borttaget så nu betalar man nästan 600 kronor burken...

Jag kikade därför på receptfritt Melatonin, och då fann jag dels denna med fler tabletter till halva priset av den receptbelagda: https://bono.se/nu-livsmedel-melatonin-5mg-180kapslar

Sedan finns det även denna med 10 stycken 3 mg för 69 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10540414

Men är detta verkligen samma innehåll som den receptbelagda 4 mg jag tagit? Känns ju skumt att man får fler tabletter i starkare styrka för halva priset jämfört med den receptbelagda?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Pallar inte med melatonin längre. Blir deprimerad om jag tar mer än 1 mg. Hemska drömmar med.

Jag vaknade ibland och var klarvaken efter några timmar.

Men fungerar bättre efter uppehåll någon eller några veckor.

Tog bara 1 mg. Less is more.

Löjliga apotekspriser. Testat en gång.

Men nu tar jag bara i undantagsfall. Av renlevnadsskäl.
Vill inte stoppa i mig saker som kan ge biverkningar/skadeverkningar.

Mardrömmar är en av dem.
Citera
2024-08-23, 15:41
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hemska drömmar med.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Mardrömmar är en av dem.

Väldigt intressant. Jag drömmer själv mycket mardrömmar, har aldrig tänkt på att det har med Melatoninet att göra. Jag har ju i och för sig ett förjävligt liv allmänt, så kanske inte så konstigt att jag drömmer mardrömmar ändå.
Citera
2024-08-23, 16:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Väldigt intressant. Jag drömmer själv mycket mardrömmar, har aldrig tänkt på att det har med Melatoninet att göra. Jag har ju i och för sig ett förjävligt liv allmänt, så kanske inte så konstigt att jag drömmer mardrömmar ändå.
Ja. Testa utan melatonin.
Nu tror jag mardrömmarna kommer när man börjar med medlet och sen försvinner.
Citera
2024-09-03, 20:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Fått melatonin utskrivet - är det något att hänga i granen?

Aldrig prövat detta. Uppsökte vård då jag senaste veckorna haft mycket stressrelaterade besvär, hjärtklappning dygnet runt, svårt att sova etc. Jag blev bara erbjuden Atarax för stressen, vilket jag tackade nej till då det är värdelöst. Fick då detta istället - vad är era erfarenheter och är det något att jubla över, fungerar det som sömntablett?
Citera
2024-09-03, 20:22
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Aldrig prövat detta. Uppsökte vård då jag senaste veckorna haft mycket stressrelaterade besvär, hjärtklappning dygnet runt, svårt att sova etc. Jag blev bara erbjuden Atarax för stressen, vilket jag tackade nej till då det är värdelöst. Fick då detta istället - vad är era erfarenheter och är det något att jubla över, fungerar det som sömntablett?

För en del klickar det sömnen på plats direkt, för andra märks det inte alls. Du lär väl ta förskriven dos och kolla.
Citera
2024-09-03, 20:26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
För en del klickar det sömnen på plats direkt, för andra märks det inte alls. Du lär väl ta förskriven dos och kolla.

Nu kollade jag och såg att de här grejerna är receptfria ju - antar att det är en väldigt svag effekt då.
Citera
2024-09-03, 20:29
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

För somliga fungerar det och personligen tror jag att det kan vara bättre än mycket annat om det är sömnproblem man vill råda bot på. Men kolla runt på nätet och köp där istället, det brukar bli betydligt billigare. Även om man har recept så ingår inte melatonin i högkostnadsskyddet så ur det perspektivet "tjänar" du inget på receptet.
Citera
2024-09-03, 20:30
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Nu kollade jag och såg att de här grejerna är receptfria ju - antar att det är en väldigt svag effekt då.

Är du pundare?
Citera
2024-09-03, 20:32
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Det är ett hormon. Beroende på hur man är byggd och hur ens egen produktion av det har varit och är så kan effekten variera ganska stort.

Det är inte som zopiklon som bara susar rätt in på några GABA-receptorer och kortsluter en i stort sett oavsett vem man är.
Citera
2024-09-03, 20:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Är du pundare?

Nope, men jag vill få effekt. Och att få utskrivet något som vilken person som helst kan köpa i butik känns ju ganska konstigt, som ovanstående poster sade man tjänar ju ingenting på det i kostnaden. Jag är skeptisk men ska ge den ett försök.

Däremot så har jag haft stora alkoholproblem i livet.
Citera
2024-09-03, 20:35
Medlem
Timoteuss avatar
Hur mycket tar du?
Får man utskrivet kan det vara 1 mg, köper man på hälsokostaffärer kan man få 5 mg, det är en bättre dos.
Men ja, man måste ta den och sedan gå och lägga sig i mörkret och verkligen försöka sova.
Det går inte an att, som på riktiga sömnpiller, spankulerar omkring hemma och vänta på att bli lite mjuk i hjärnan och först då börja tänka på refrängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in