Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-29, 01:05
  #1
Medlem
SnEaKys avatar
Finns de nånstans och kolla hur bra den advokat som man har blivit tilldelad är?..

För sist jag fick en offentlig försvarare så var han helt onödig han höll med åklagaren hela tiden fast jag inte höll med... vi hade 5min genomgång före tingsrätten och han hade ingen kolla på fallet alls... och de vill jag inte ska hända igen...
Citera
2007-03-29, 01:35
  #2
Medlem
Kompisen blev åtalad för misshandel, dommaren frågade om han hade önskemål på advokat, killen svarade Peter Ahltin, jaa men tyvär fick han ju inte honom.... Även om en advokat skall vara tillgänglig alla bottsoffer.
Citera
2007-03-29, 18:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sysop_
Kompisen blev åtalad för misshandel, dommaren frågade om han hade önskemål på advokat, killen svarade Peter Ahltin, jaa men tyvär fick han ju inte honom.... Även om en advokat skall vara tillgänglig alla bottsoffer.


Det där låter väldigt konstigt tycker jag. I så fall skulle nog Silbersky och Ahltin och andra kända advokater behöva kloner för att klara av arbetsbördan.
Processrätt är inte mitt starkaste område direkt men är det inte så att det är domstolen som utser offentlig försvarare även om den kan ta hänsyn till den misstänktes/åtalades önskemål? Detta önskemål ska följas om det inte innebär avsevärt ökade kostnader eller att andra särskilda skäl talar emot den advokaten. Sådana särskilda skäl måste väl i så fall vara advokatens arbetsbörda eller att han inte tycker att han kan ta sig an uppdraget av annan anledning??? Kan i vart fall inte tänka mig att en advokat har någon skyldighet att ta sig an vem som helst som önskar just honom eller henne.
Citera
2007-03-29, 18:37
  #4
Medlem
Du har rätt att begära vilken offentlig försvarare som helst. Däremot har rätten ingen skyldighet att förordna den du begär. Och advokaten har ingen skyldighet att ta sig an vemhelst som begär honom. Men be om vem du vill, det får du.
Citera
2007-03-29, 19:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sysop_
Kompisen blev åtalad för misshandel, dommaren frågade om han hade önskemål på advokat, killen svarade Peter Ahltin, jaa men tyvär fick han ju inte honom.... Även om en advokat skall vara tillgänglig alla bottsoffer.

Som brottsoffer har man inte alltid rätt till advokat. I vanliga misshandelsmål har man som brottsoffer ingen advokat.
Citera
2007-03-29, 21:18
  #6
Medlem
Välj försvarare som har tid för just dig och inte någon ni har läst om i tidningen. Leif och Co lägger endast ner krut på rättegångar som får uppståndelse.

Välj någon med liten arbetsbörda men med ett par år i branschen och som rekommenderas av andra så kommer ni att bli nöjda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback