Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-28, 09:47
  #1
Medlem
Luttens avatar
Hej flickor och pojkar
jag ska hålla ett föredrag om CD-läsare på svenskan/datakunskapen i skolan, men jag har kommit fram till att faktan om CD-läsare är förbannat begränsad. kan inte ni FBare posta lita fakta som ni kommit över eller bara kan i huvudet?

mest av allt behöver jag veta hur läsaren fungerar när den läser informationen från skivan.

tack/ Lutten
Citera
2007-03-28, 10:27
  #2
Medlem
Jag tror tanken med uppgiften är att du ska lära dig söka information, att be folk på flashback berätta allt de vet om ett ämne känns inte som rätt väg att gå. testa www.google.com eller ditt lokala bibliotek
Citera
2007-03-28, 14:34
  #3
Medlem
Luttens avatar
Försök hitta vettig info om Cd läsare på google då, det enda jag hittat är en kort liten notis på wiki. Men tack ändå ;-)
Citera
2007-03-28, 15:03
  #4
Medlem
midnighttrains avatar
Det blir ett tunt föredrag om du bara ska berätta om cd-läsaren.

En cdskiva består av ett aluminiumlager med två plastlager som omger den. När man bränner en skiva så skapar man gropar på aluminiumlagret, groparna kan sedan översättas till antingen en etta eller en nolla beroende på gropens längd/djup. Till skillnad från en lp-skiva så är informationen på en cdskiva digital, dvs består utav ettor och nollor. Med hjälp av en laser så läser man av den informationen. En dvd-skiva använder en tunnare laser vilket gör att det finns mer plats för information, sen kan man även ha dubbla lager på en dvdskiva vilket det är på en DVD-ROM. För att du ska kunna prata om cdläsaren i åtminstone ett par minuter kan du berätta om föregångaren till cdskivan och dess efterträdare och vad det är för skillnader. Kan även vara värt att nämna vad det är för sorts laser och dess storlek.
Citera
2007-03-28, 15:03
  #5
Medlem
Jag sökte på 'How cd player works' och hittade den här:
http://www.howstuffworks.com/cd.htm
11 små sidor om hur det hänger ihop
Citera
2007-03-28, 15:23
  #6
Medlem
Luttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
Det blir ett tunt föredrag om du bara ska berätta om cd-läsaren.



ska bara vara 5 minuter så jag lär nog få tillräckligt med material

Citat:
Ursprungligen postat av lajn
Jag sökte på 'How cd player works' och hittade den här:
http://www.howstuffworks.com/cd.htm
11 små sidor om hur det hänger ihop
tack
Citera
2007-04-01, 13:57
  #7
Medlem
ugge_das_boots avatar
Jag skrev då en akademisk uppsats om medieformatens utveckling och inte fanns det precis nån brist på källor.
Ett tips.. sök på red book cd och white book cd



mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback