• 1
  • 2
2007-03-26, 23:34
Medlem
Jag tror frågan varit uppe förut, men hoppas jag inte stör någon.
Vilken benso föredrar ni? fördelar/nackdelar...

ha de gött/h
2007-03-27, 00:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieronymo
Jag tror frågan varit uppe förut, men hoppas jag inte stör någon.
Vilken benso föredrar ni? fördelar/nackdelar...

ha de gött/h

Xanor är en lugnande medicin som är bra mot till exempel panikångest. Iktorivil är en epilepsimedicin som är kramplösande och som även skrivs ut som sömnmedicin för att man brukar bli ganska trött av den.

Vill man sova så är Iktorivil helt klart ett bra alternativ. Att sova på Xanor fungerar inte alls särskilt bra, såvida man inte berusar sig skapligt med alkohol eller överdoserar.

Vill man flumma så är nog Xanor att föredra. Har du ingen tolerans och äter Iktorivil så lär du slockna ganska snabbt.
2007-03-27, 01:23
Medlem
cgb spenders avatar
iktorivil alla gånger, man blir härligt avslappnad, effekten sitter inte i för länge och man blir inte lika sömnig av dom som man blir av dom överskattade xanor.
2007-03-27, 09:54
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Xanor är en lugnande medicin som är bra mot till exempel panikångest. Iktorivil är en epilepsimedicin som är kramplösande och som även skrivs ut som sömnmedicin för att man brukar bli ganska trött av den.

Vill man sova så är Iktorivil helt klart ett bra alternativ. Att sova på Xanor fungerar inte alls särskilt bra, såvida man inte berusar sig skapligt med alkohol eller överdoserar.

Vill man flumma så är nog Xanor att föredra. Har du ingen tolerans och äter Iktorivil så lär du slockna ganska snabbt.

Iktorivil skrivs ut på samma indikation som Xanor ( Alltså oftast inte till natten) Men skrivs ut offlabel i Sverige eftersom den inte har indikation Panikångest/ångest här. Men skrivs ut mer i andra länder där den har indikation ångest/panikångest osv. Dock inte som någon sömntablett.

Vill man flumma så är Iktorivil bättre enlit mig (Det är ju högst individuellt). Men eftersom Xanor inte har några uskelrelaxerande effekter och Iktorivil är väldigt muskelrelaxerande.
2007-03-27, 11:55
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cgb spender
iktorivil alla gånger, man blir härligt avslappnad, effekten sitter inte i för länge och man blir inte lika sömnig av dom som man blir av dom överskattade xanor.

Nu menar du nog tvärtom. Alprazolam har en av dom kortaste halveringstiderna medans klonazepam har en av dom längsta.
2007-03-27, 11:59
Medlem
MajorToms avatar
Håller med ovanstående.
2007-03-27, 12:00
Medlem
MajorToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangorabatt
Men skrivs ut offlabel i Sverige eftersom den inte har indikation Panikångest/ångest här. Men skrivs ut mer i andra länder där den har indikation ångest/panikångest osv.
Och vad fan menar du med det?
2007-03-27, 12:04
Medlem
MajorToms avatar
I Sverige används just Xanor mot generell ångest och hjälper väl i kombination med psykoterapi. Då det gäller just panikångest används Stesolid vid anfall och Sobril/Oxascand i övrigt.
2007-03-27, 12:37
Medlem
sparkfots avatar
Du hade inte många rätt majortom.. Först skriver du tre inlägg i rad, sen ger du felaktig information.

Visst, xanor används även mot vanlig ångest, men det är den benso som först och främst används vid panikångest och torgskräck. Stesolid och sobril används i princip bara mot vanlig ångest. Sobril är steget innan stesolid.
2007-03-27, 13:25
Medlem
lakritspipans avatar
Beror mycket på vad du ska använda benson till. Själv gillar jag Iktorivil mer, mycket skönare och bättre effekt. Att Ikto är muskelrelaxerande är nice också. Xanor har i mitt tycke en mycket fattigare/luddigare effekt och jag blir också väldigt trött av Xanor oftast. Blir aldrig trött av ikto, känner mig faktiskt piggare ibland på ikton och blir på bättre humör. Xanor slår dock på snabbare än ikto och det kan ju vara bra ibland.
2007-03-27, 14:34
Bannlyst
Vilken benzo sitter i LÄNGST och vilken håller panikångest i schack riktigt bra? Man vill ju inte behöva ta massa benzo hela tiden...Nu syftar jag på svagare benzo som inte sitter i länge.
2007-03-27, 14:46
Medlem
cgb spenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Nu menar du nog tvärtom. Alprazolam har en av dom kortaste halveringstiderna medans klonazepam har en av dom längsta.

nej det gör jag inte, jag blir alltid seg dagen efter jag tagit xanor medans jag inte blir det när jag tagit iktorivil. märkligt, jag vet.

jorma: låter som diazepam kan vara något för dig
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in