• 3
  • 4
2007-05-05, 18:16
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorTom
I vissa fall får man Stesolid som behovsmedicin. Jag har dock aldrig hört att man fått Iktorivil som sådan utan grav epilepsi men det klart, undantagen finns ju och jag kan ha fel.

Iktorivil skrivs ut av många (Pålästa) Psykiatriker som just behovs medicin. Men i Sverige så har den bara indikationen epelepsi. Men i USA används den flitigare mot ångest som behovsmedicin. Och även mer o mer i Sverige.
2007-05-05, 18:41
Medlem
West-ens avatar
Jävlar vad tråden har spårat ur, men sammanfattningsvis verkar sobril/stesolid ges vid lättare fall och xanor tyngre.
Kan någon ge mig verkningstider för xanor och iktorivil? Från egna erfarenheter och inte halveringstider.
2007-05-05, 18:59
Medlem
Himmler!s avatar
Xanor ca 3 tim, iktorivil ca 12 tim. Jag tycker att det kan vara jobbigt att dricka dagen efter man har tagit iktorivil eftersom man lätt blir fullare än planerat.
2007-05-05, 19:38
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jävlar vad tråden har spårat ur, men sammanfattningsvis verkar sobril/stesolid ges vid lättare fall och xanor tyngre.
Kan någon ge mig verkningstider för xanor och iktorivil? Från egna erfarenheter och inte halveringstider.

Mina egna erfarenheter. Xanor tar ca 30-60 min för full effekt. Sen sitter effekten i ca 4-5 timmar, lite olika. Iktorivl är mycket lurigare. Tar lätt 60 min innan jag får effekt. Sen är det svårt att säga hur länge man har effekt av dom.. ibland känner jag inte så mycket.. (tror jag) Men omgivningen uppfattar det annorlunda. Sen vissa dagar kan man känna av den som Himmler skriver.
Men sen handlar det ju om vilka doser osv.
2007-05-05, 20:18
Medlem
West-ens avatar
Tack så mycket!
Iktorivilen tänkte jag faktiskt testa just pga min lilla HPPD.
Xanor mest i russyfte.
2007-05-05, 21:17
Medlem
lakritspipans avatar
Xanor får jag effekt på efter 15-30 min, den märkbara effekter sitter sedan i ca 4h för mig. På Iktorivil kommer effekten efter 20-60 min och sitter i ca 4-5h.
2018-05-29, 12:45
Medlem
[quote=A-Dmp|6689326]Skitsnack. Sobril och Stesolid (eller för den delen Atarax eller Theralen) skrivs ut mot både vanlig ångest och panikångest.

Xanor får man när Stesolid inte räcker till för att hantera sin ångest, panikartad eller inte. Xanor skrivs ut som sistahandsalternativ, helt enkelt.

Jag har xanor 2 mg depot 4x/ dag plus 1-3 mg extra vid behov. Jag har extrem ångest och därför hög dos. Xanor verkar mycket fort pga att den är till för att ”ta bort” panikångesten när den sätter igång. Därför har den även kort halveringstid, lämnar kroppen fort (utom depot) då den endast ska verka tills ångesten gått över. Iktorivil är epilosimedicin i första hand men används även i lugnade syfte. Kolla fakta FASS.se Må gott!
2018-05-29, 13:08
Moderator
Morfar-52s avatar
11 år gammal tråd i fel delforum, (FB) Bensodiazepiner /låst
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in