• 1
  • 2
2007-03-25, 21:36
Medlem
Har flera gånger stött på vegetarianer på mina lunchpauser som jag visserligen inte sett äta nöt, gris, fågelkött men vid mer än ett tillfälle har jag bevittnat dem äta fisk. Jag har aldrig riktigt frågat dem varför då jag inte har lust att starta någon diskussion men jag är ändå nyfiken på varför detta forfarande kan klassas som vegetarism enligt dessa individer.

(Ja, jag har sökt på detta.)
Min fråga är således riktad till dessa "vegetarianer" som envisas med att äta fiskkött. Ser ni er verkligen som vegetarianer och om ni gör det, hur går det ihop?
Citera
2007-03-25, 21:39
Medlem
hedvids avatar
Jag är vegetarian, och äter inte fisk. Förstår inte hur man kan kalla sig det isåfall. Fisk = Kött.
Men, jag kan tänka mig att deras argument går i banor som att fiskarna inte lider lika mycket i någon slags köttindustri som nöt/gris osv samt att de flesta människor inte känner samma empati för fiskar med sina uttryckslösa ögon osv.

Jag personligen äter däremot, som sagt, inte fisk av samma anledning som jag inte äter andra djur, så jag är väl inte rätt person att svara...
Citera
2007-03-25, 21:40
Medlem
Bra fråga

Jag har funderat på om det inte borde finnas ett eget ord för dessa (kanske det också gör?). De få vegeterianer jag känner äter alla fisk.. Jag kallar dem fuskvegeterianer. Det gör även en av dem själva med..
Citera
2007-03-25, 21:44
Medlem
hedvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa
Jag har funderat på om det inte borde finnas ett eget ord för dessa (kanske det också gör?). De få vegeterianer jag känner äter alla fisk.. Jag kallar dem fuskvegeterianer. Det gör även en av dem själva med..

Demivegetarian heter det när man äter fisk. Eller om det är pescovegetarian. Har inte riktigt koll på skillnaden..
Citera
2007-03-25, 21:46
Medlem
Apspektakels avatar
Jag har också undrat över det här.
Jag sa en gång till en av mina vänner att hon var en poser / hobbyvegetarian då hon åt fisk. Hon svarade då att det var det värsta man kunde säga till en veggis.
Men... det är ju sant!? Är inte fiskar levande djur!?
Veggisarna kan ju ta och stoppa huvudet under vattnet och se hur det känns att drunkna, är väl ungefär samma sak som fiskarna går igenom.
Citera
2007-03-25, 21:48
Medlem
hedvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Jag har också undrat över det här.
Jag sa en gång till en av mina vänner att hon var en poser / hobbyvegetarian då hon åt fisk. Hon svarade då att det var det värsta man kunde säga till en veggis.
Men... det är ju sant!? Är inte fiskar levande djur!?
Veggisarna kan ju ta och stoppa huvudet under vattnet och se hur det känns att drunkna, är väl ungefär samma sak som fiskarna går igenom.

Ja fast vegetarianer har väl inte mer skuld till det än andra? Tolka mig inte fel, men jag menar att så fort man säger att man är vegetarian fast man kanske dricker mjölk osv så blir man stämplad som lat och poser. Säger man däremot att man äter kött och allting, så är det ingen som bryr sig.
Hoppas min poäng gick fram, är lite trött i huvet.
Citera
2007-03-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedvid
Ja fast vegetarianer har väl inte mer skuld till det än andra? Tolka mig inte fel, men jag menar att så fort man säger att man är vegetarian fast man kanske dricker mjölk osv så blir man stämplad som lat och poser. Säger man däremot att man äter kött och allting, så är det ingen som bryr sig.

Problemet som jag ser det är att de utger sig för att vara nåt de inte är..
Så duktig jag är, jag är vegeterian... Men att de äter fisk säger de inget om.. det kommer bara fram när man "kommer på dem"
Känns skenheligt... Varför säger man inte istället att man äter inte nöt o fläsk.. rätt o slätt.. nä man drar hellre en ljugarhistoria om att vara en vegeterian.. hehe, nu blev jag lite uppstressad

ps.. mjölk mm.. det är vegan ju.. inte vegeterian.
Citera
2007-03-25, 22:07
Medlem
hedvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa
Problemet som jag ser det är att de utger sig för att vara nåt de inte är..
Så duktig jag är, jag är vegeterian... Men att de äter fisk säger de inget om.. det kommer bara fram när man "kommer på dem"
Känns skenheligt... Varför säger man inte istället att man äter inte nöt o fläsk.. rätt o slätt.. nä man drar hellre en ljugarhistoria om att vara en vegeterian.. hehe, nu blev jag lite uppstressad

ps.. mjölk mm.. det är vegan ju.. inte vegeterian.

Jovisst, skenheligt, det håller jag absolut med om. Men jag tycker att köttisarna kan ta och stoppa huvudet under vattnet och se hur det känns att drunkna, är väl ungefär samma sak som fiskarna går igenom också :P

Jag menar bara att bara för att man är vegetarian är man inte något helgon som orkar bry sig om precis allt och alla heela tiden, och ska inte få massa skit för att man åtminstone bryr sig om någonting. Som "jaha du bryr dig om djuren men du köper barntillverkade kläder på H&M?" Ja. Men det är inte mer illa för att man är vegetarian och gör det, än om man vore köttätare och gjorde det. Men drar iallafall ett litet strå till stacken.

ps.. ett vanligt missförstånd där, men det är faktiskt så att vegetarian och vegan är samma sak. Menar man att man dricker mjölk t.ex är man en så kallad laktovegetarian, ägg = ovovegetarien osv.
Men visst, rent allmänt brukar folk dela in vegetarian/vegan så helt fel har du inte.
Citera
2007-03-25, 22:36
Medlem
Fascinerande att en människas matvanor kan vara så provocerande.

Det kanske handlar om praktiska skäl. Om man nu väljer att utesluta kött förutom fisk så är det trots allt enklare att använda epitetet vegetarian i vissa sammanhang.
Om man exempelvis blir bjuden på middag så är det smidigare att säga "jag är vegetarian" trots att man äter fisk, istället för att säga "jag äter inte gris, nöt, fågel, vilt, gnagare etc etc". Som gjort för missförstånd...
Citera
2007-03-25, 22:43
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedvid

Men om man är vegetarian av den anledningen att man tycker att det är fel att äta andra levande djur, är man inte då lite poser om man äter fisk?
Som sagt så lever ju fiskar med och jag har svårt att se varför en fisk skulle vara mindre värd än en ko.
Och nej, vegetarianer är inte och borde inte vara helgon, men utger man sig för att vara vegetarian så borde man väl inte äta kött?
Äter man kött så är man ju ingen vegetarian så vitt jag vet.
Citera
2007-03-25, 22:47
Medlem
silverblues avatar
Beror på om man är politisk-vegetarian eller hälso-vegetarian. Är man vegetarian av politiska skäl då äter man inte fisk då fisk är djur men är man vegetarian av hälsoskäl så är det perfectly fine att äta fisk och seafoods (hummer, kräftor, krabba, räkor, osv). Fisk är en extremt nyttig och hälsosam föda som är väldigt dumt att välja bort pga av nått löjligt politiskt ställningstagande.
Citera
2007-03-25, 22:48
Medlem
Ho0aXs avatar
Sen har vi ju vegetarianer som äter OST också.
Dags att slå upp ordet "löpe"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in