Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-25, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ho0aX
Sen har vi ju vegetarianer som äter OST också.
Dags att slå upp ordet "löpe"

Då är vi där igen om mjölk, ost osv..
För mig är vegeterian liktydligt med att inte andra liv.. eller släcka annat liv för att sen äta upp dem.. Att äta vad de producerar är för mig en helt annan femma..
Citera
2007-03-25, 22:58
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Sen har vi ju vegetarianer som äter OST också.
Dags att slå upp ordet "löpe"

Många vegitarianer väljer ost med vegitarisk löpe.
Citera
2007-03-25, 23:00
Medlem
Ho0aXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa
Då är vi där igen om mjölk, ost osv..
För mig är vegeterian liktydligt med att inte andra liv.. eller släcka annat liv för att sen äta upp dem.. Att äta vad de producerar är för mig en helt annan femma..

Nu var det inte mejeriprodukter jag syftade på utan just ost som innehåller löpe. som i sin tur är utvunnet ur en stackars kalv "en släckt kalv"

"Löpe, ett extrakt som traditionellt utvinns ur kalvmagar och som innehåller enzymet kymosin som gör att mjölk ystar sig." -WIKI
Citera
2007-03-25, 23:02
Medlem
Ho0aXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Många vegitarianer väljer ost med vegitarisk löpe.

Visst är det så. Men långt i från alla..
Många som inte ens vet om vad löpe är för något.
Har till och med hänt att jag har fått påpeka det
Citera
2007-03-25, 23:05
Medlem
Tuesdays avatar
Ingen riktig vegetarian äter någonting som kommer från döda djur. Tyvärr missbrukas ordet vegetarian av en del idioter. Ingen som äter animalisk ostlöpe eller fisk/animalisk omega-3 etc har rätt att kalla sig vegetarian.
Citera
2007-03-25, 23:19
Medlem
småsurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Beror på om man är politisk-vegetarian eller hälso-vegetarian. Är man vegetarian av politiska skäl då äter man inte fisk då fisk är djur men är man vegetarian av hälsoskäl så är det perfectly fine att äta fisk och seafoods (hummer, kräftor, krabba, räkor, osv).

Där slog du huvudet på spiken eller hur man säger, Case Closed!

Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Fisk är en extremt nyttig och hälsosam föda som är väldigt dumt att välja bort pga av nått löjligt politiskt ställningstagande.

själv har jag aldrig ätit fisk i hela mitt liv, morsan gillar inte det så det bara blev så, OM jag känner mej en smula ohälsosam kan jag försäkra att det inte beror på det

http://vegetariskt.istheshit.net/
Citera
2007-03-25, 23:24
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Visst är det så. Men långt i från alla..
Många som inte ens vet om vad löpe är för något.
Har till och med hänt att jag har fått påpeka det

Det är väl upp till en själv och dra en gräns.. Jag menar, t.ex. gelatin är ju inte vegitariskt, men visst äter många vegitarianer sega råttor.

Sen finns det många vegowannabes som lever på quorn och tror att de är snälla mot djuren..
Citera
2007-03-25, 23:41
Medlem
småsurs avatar
Citat:
men visst äter många vegitarianer sega råttor.

Inte om man är fullt frisk.

Citat:
Sen finns det många vegowannabes som lever på quorn och tror att de är snälla mot djuren..

Hur menar du nu? känner mej en smula träffad
Citera
2007-03-25, 23:45
Medlem
WoWbaggers avatar
Värst är ändå folk som kallar sig veganer och lik förbannat smygnallar på ens ostbågar då och då.
Citera
2007-03-26, 01:17
Medlem
Blodulvs avatar
Äter man fisk är man fan inte vegeterian.

Citat:
Ursprungligen postat av ne.se
vegetarisk kost, kost som enbart (vegankost) eller till övervägande del (laktovegetarisk [laktovegetabilisk] och lakto-ovo-vegetarisk [lakto-ovo-vegetabilisk] kost) består av vegetabiliska livsmedel. Kött och fisk utesluts i alla vegetariska koster, medan mjölkprodukter ingår i den laktovegetariska kosten och både mjölk- och äggprodukter i den lakto-ovo-vegetariska kosten.
Citera
2007-03-26, 02:39
Medlem
Citat:
En vegetarian är en person som av etiska, religiösa, miljö- eller hälsoskäl inte intar vissa eller alla animaliska produkter. Begreppet vegetarian myntades 1847 på ett möte hos den första föreningen för vegetarianer i Ramsgate i England, och var en kombination av latinets vegetus, som betyder "livfull, aktiv, enegetisk", och det engelska ordet vegetable (grönsak). På mötet definierades en vegetarian som en person som inte äter någon typ av kött.

Vegetarism + fisk går inte ihop. Jag måste faktiskt erkänna att det irriterar mig att folk som tydligt inte är vegetarianer kallar sig för detta.
Citera
2007-03-26, 02:55
Medlem
tepss avatar
Hade en diskussion om detta med ett par vänner för inte så längesen.

Vi kom fram till att vegeterianer är ett konstigt folkslag som väljer att inte äta kött. Sen har vi delat upp dem i två olika kateogorier.

Inget kött, överhuvudtaget = Vegeterian Plus
Äter fisk/kyckling = Vegeterian Minus

Min personliga åsikt om vegeterianer är att det är okej ifall de gör de av nån konstig anledning, kvittar egentligen inte vad. Så länge dom inte äter fisk och kyckling kan dom få kalla sig vegeterianer och leva sina liv, men jag stör mig enormt på folk som kallar sig för vegeterianer och käkar fisk / kyckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in