• 1
  • 2
2007-03-25, 10:22
Medlem
Hej på er!

Det känns som om att en av mina bästa kompisar är på god väg att rasera sitt liv. Jag har försökt prata med honom och hitta på saker, men det går verkligen inte.

Först en kort bakgrund. Min kompis Erik är 20 år gammal han. Efter grundskolan började han som brukligt med gymnasiestudierna, på ett IT-program. Allt gick egentligen bra upp till tvåan, då han började skolka, ofta flera dagar. Orsaken var World of Warcraft. Han klarade inte tvåan utan fick besked om att han måste gå om, och då hoppade han av. Detta var väl en två år sedan nu. Jag och andra har hela tiden försökt "coacha" honom på olika sätt. I början gick han fortfarande ut, på krogen, bio, åkte och tränade etc. Men när han hoppade av så tog World of Warcraft i princip över hans liv. Om någon nämner någon utbildning han kan gå eller hur han kan göra för att bli behörig så suckar han bara något till svar. Han slutade träna för ett år sedan, och att få med honom ut på fest är idag stört omöjligt. Hans guild "måste" ju raida, och sen "måste" han köra lite battlegrounds för att inte tappa rank, och han "måste" åka härs och tvärs över WoW-världen för att fixa allting som detta tidskrävande spel fodrar. Hans mamma försökte få honom att skaffa ett jobb, och han hade någon provanställning i en butik men det tröttnade han på.

Det är trist att se en vän ge ned sig så här. Jag och de andra i vår kompiskrets har försökt få med honom på fester, på bio eller vad som helst, men det går verkligen inte. Hans föräldrar försökte förut få honom att söka till folkhögskola, de erbjöd sig att betala det och ge honom pengar, så att han kunde läsa in en universitetsbehörighet.

Finns det någon här som sitter i samma sits, som har kompisar som gått ned sig som Erik, eller finns det kanske någon Erik här? Som det känns skulle man bara vilja storma hans hus, dra ur proppen och dra med honom ut på världens krogrunda. Ett annat alternativ skulle väl vara att mot hans vilja radera hans WoW-karaktärer, men jag vettefan om det skulle hjälpa.
Citera
2007-03-25, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Hej på er!

Det känns som om att en av mina bästa kompisar är på god väg att rasera sitt liv. Jag har försökt prata med honom och hitta på saker, men det går verkligen inte.

Först en kort bakgrund. Min kompis Erik är 20 år gammal han. Efter grundskolan började han som brukligt med gymnasiestudierna, på ett IT-program. Allt gick egentligen bra upp till tvåan, då han började skolka, ofta flera dagar. Orsaken var World of Warcraft. Han klarade inte tvåan utan fick besked om att han måste gå om, och då hoppade han av. Detta var väl en två år sedan nu. Jag och andra har hela tiden försökt "coacha" honom på olika sätt. I början gick han fortfarande ut, på krogen, bio, åkte och tränade etc. Men när han hoppade av så tog World of Warcraft i princip över hans liv. Om någon nämner någon utbildning han kan gå eller hur han kan göra för att bli behörig så suckar han bara något till svar. Han slutade träna för ett år sedan, och att få med honom ut på fest är idag stört omöjligt. Hans guild "måste" ju raida, och sen "måste" han köra lite battlegrounds för att inte tappa rank, och han "måste" åka härs och tvärs över WoW-världen för att fixa allting som detta tidskrävande spel fodrar. Hans mamma försökte få honom att skaffa ett jobb, och han hade någon provanställning i en butik men det tröttnade han på.

Det är trist att se en vän ge ned sig så här. Jag och de andra i vår kompiskrets har försökt få med honom på fester, på bio eller vad som helst, men det går verkligen inte. Hans föräldrar försökte förut få honom att söka till folkhögskola, de erbjöd sig att betala det och ge honom pengar, så att han kunde läsa in en universitetsbehörighet.

Finns det någon här som sitter i samma sits, som har kompisar som gått ned sig som Erik, eller finns det kanske någon Erik här? Som det känns skulle man bara vilja storma hans hus, dra ur proppen och dra med honom ut på världens krogrunda. Ett annat alternativ skulle väl vara att mot hans vilja radera hans WoW-karaktärer, men jag vettefan om det skulle hjälpa.

Hejsan! Hade okså en kompis som var beroende.. gjorde på detta enkla sett, jag raderade hans karaktär då han inte orkade göra en ny så skafafde han ett liv igen.. Hur gör jag det? Tänker du då.. Jo du tar reda på hans mail password sen så knäcker du hans "Secret Question" och scammar hans account helt enkelt.. Där du då raderar hans gubbe.. Gör gärna detta mitt i natten då han borde ligga och sova (då du är säker på att han sover).. Tro mig, ha kmr tröttna.. Helst om han har lagt ner mycket tid i den gubben. Och om det nu inte är din kompis utan dig som allt detta handlar om så tänk inte gör det bara.. Radera allt i accet. Lycka till //pedrof

edit: ja jag vet att det var jävligt taskigt mot kompisen men det var för hans eget bästa..
Citera
2007-03-25, 10:57
Medlem
lukaszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pedrof
Hejsan! Hade okså en kompis som var beroende.. gjorde på detta enkla sett, jag raderade hans karaktär då han inte orkade göra en ny så skafafde han ett liv igen.. Hur gör jag det? Tänker du då.. Jo du tar reda på hans mail password sen så knäcker du hans "Secret Question" och scammar hans account helt enkelt.. Där du då raderar hans gubbe.. Gör gärna detta mitt i natten då han borde ligga och sova (då du är säker på att han sover).. Tro mig, ha kmr tröttna.. Helst om han har lagt ner mycket tid i den gubben. Och om det nu inte är din kompis utan dig som allt detta handlar om så tänk inte gör det bara.. Radera allt i accet. Lycka till //pedrof

Brukar inte Blizzard återställa karaktärer åt dem som blivit kapade?
Hursomhelst, om Erik bor hemma hos föräldrarna så är det upp till dem att sluta nära hans missbruk, antingen säga upp internetabonnemanget, eller sälj hans dator (kan ju gömma den hos dig) t ex. Eller se till att resonera allvar, har säkert gjort det innan men försök igen. Finns det inte nån förening datorspelberoende? Prova hos dem också. Lycka till.
Citera
2007-03-25, 11:04
Bannlyst
Jag spelade själv sjukt mycket förrut då jag var "Guild Leader" för serverns största guild! Det är sjukt beroendeframkallande och jag förstår din oro för din kompis!

Blizzard kan återställa både konto och karaktär ifall scamming misstänks! Jag tror nog ett djupt snack är lösningen. En missbrukare som inte får sitt "gift" har en tendens att strunta i det mesta förrutom det han/hon missbrukar! Skulle han få reda på att du sabbat hans konto så är nog risken överhängande att han återställer kontot med Blizzards hjälp och vips så var det sista gången du hörde av honom!

Alternativt skapa ett konto själv och tag kontakt med någon "högt rankad" inom guildet och förklara situationen, kanske kan de hjälpa dig! Förmodligen kommer de skratta åt dig, men du kan ju alltid försöka!
Citera
2007-03-25, 11:16
Bannlyst
Hejsan, hade itne en aning om att dom återställer det.. Men det visste inte min kompis iaf, hursom helst, om man inte bara tar bort gubben då utan även säljer/slänger allt på hans gubbe.. Återställer dom det fortfarande då?
Citera
2007-03-25, 11:25
Medlem
Draqs avatar
Citat:

edit: ja jag vet att det var jävligt taskigt mot kompisen men det var för hans eget bästa..

Jävlar i havet vad förbannad jag hade blivit om en kompis helt sonika tog bort en karaktär man lagt ner 2år på. Visst, du gör det för hans eget bästa, men du tar ändå bort något han arbetat på i en evighet. Finns ju folk som mördar för mindre.
Citera
2007-03-25, 11:40
Medlem
BSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Jävlar i havet vad förbannad jag hade blivit om en kompis helt sonika tog bort en karaktär man lagt ner 2år på. Visst, du gör det för hans eget bästa, men du tar ändå bort något han arbetat på i en evighet. Finns ju folk som mördar för mindre.

Håller med. Det hela handlar ju bara om en hobby som har gått överstyr. Det skulle vara som att nån isolerar sig och börjar bygga modellflygplan utav bara fasen, sen kommer hans kompis mitt i natten när ingen är vaken och slår sönder alla flygplan killen har byggt under två års tid, slänger alla verktyg i sjön och avslutar med att bränna upp hobbyrummet.
Citera
2007-03-25, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Kan tilläga att han inte har en blekaste om att det var jag
Citera
2007-03-25, 12:03
Medlem
AndreaS1s avatar
  • Ta ett väldigt, väldigt seriöst samtal med honom
  • Släng datorn ut eller alternativ ge den till en luffare.
  • Eller gå med i den patetiska skaran som säger "Blizzard took my life"
Citera
2007-03-25, 12:19
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Hejsan, hade itne en aning om att dom återställer det.. Men det visste inte min kompis iaf, hursom helst, om man inte bara tar bort gubben då utan även säljer/slänger allt på hans gubbe.. Återställer dom det fortfarande då?

För er som är lite insatta i WoW: Du kan 'disenchanta' karaktärens gear, och sedan sälja materialet du får utav disenchanten. Gör sedan av med ALLT guld på karaktären.

Killen måste då betala värdet för materialet du sålde för att få sin gear tillbaka (annars kommer ekonomin på servern i obalans). Efter detta kan du radera karaktären. Han kommer inte kunna få tillbaka sin karaktär utan hjälp i alla fall.

För övrigt..

Ställ frågan "Vad har du tänkt göra om ett år? Om två år? Om tre år?"

Hur länge tror han att spelet kommer att hålla, inget spel håller för evigt.
Om några år sitter han där och vet inte vad han har gjort med sitt liv.

Det bästa vore nog att sabotera hans internet i en/två veckor. När han inser vad han har missat kommer han inte vilja gå tillbaka. Jag har själv precis slutat spela, jag spenderade förr cirka 7 timmar om dagen. Det ÄR väldigt beroendeframkallande men samtidigt är det mest ett "tvång".

Ta ett seriöst snack med honom.
Citera
2007-03-25, 12:47
Medlem
Arkhons avatar
WoW är ett roligt spel om det brukas i rätt mängd.
Att han ger upp saker för WoW kan tyda på att han helt enkelt tappat livslusten, inte nödvändigtvis att WoW är problemet. Det kan dock en psykolog bättre avgöra.

Se till att han inser hur tragisk han är. Visa honom den här tråden.

Blir bara förbannad när jag läser om folk som försakar sitt liv till förmån för datorspel. Det enda som funkar på människors som din vän är en tugga av den "hårda" verkligheten.
Citera
2007-03-25, 13:06
Medlem
Stewie_griffins avatar
Det är egentligen inte wow i sig som är det "farliga" utan när folk börjar raida hardcore. När 01010101 i spelet betyder mer än att träffas och umgås. Jag förstår att alla kanske inte tycker det är kul att göra vissa saker, t.ex. gå på krogen. Men när det gått så långt att han sumpar hela sitt liv då får man ta i med hårdhandskarna..

Det är skillnad om man sköter sitt jobb/skola och hänger med ut någon gång då och då men ändå spenderar 12 timmar per dag. Istället så finns det som din kompis folk som hoppar av skolan och tappar ALLT, han spelande är inte självvalt och vad ska han göra med sitt liv. Kan han tänka sig att leva i olika MMO-världar resten av sitt liv utan familj och flickvän så visst. Men jag tror inte det är vad han verkligen vill.. och det är bättre sent än aldrig. Det finns stödgrupper och möjligheter till samma typ av vård som narkotikamissbrukare får.

OT: borde det inte flyttas till psykologiakuten ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in