• 1
  • 2
2007-03-24, 22:25
Medlem
Såndär räksallad, som jag misstänker är mest majonäs, hur gör man en god sådan själv?

Jag pratar alltså om den där sortens sallad som man får på korvkiosken eller Sibylla, det där onyttiga kletet.
Citera
2007-03-25, 03:02
Medlem
Rör ihop majonnäs och räkor. Blanda ner hackad dill och citronsaft. Kyl. Servera.
Citera
2007-03-25, 03:50
Medlem
Golonkas avatar
Här gäller det att vara försiktig som fan, så man inte får en smällfet gucka som smakar skit. Jag gillar personligen när salladen inte är för blöt, men vill man ha mer smet, så öka bara på mängden vitt. Gör som jag, så blir det bra:

Ett par stadiga grabbnävar skalade räkor (har de legat i lag, så bör man låta dem rinna av och tryck till dem i ett durkslag så att så mycket vätska som möjligt går bort)

Lite finhackad schalottenlök.

2 msk creme fraiche

1 msk mayo (ingen jävla lätt-mayo!)

2 tsk dijonsenap.

Rör ihop!

Tillsätt lite salt och ett par tag med pepparkvarnen. Ett par stänk pressad citron och finhackad dill.

Rör ihop igen!

Klart!
Citera
2007-03-25, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Här gäller det att vara försiktig som fan, så man inte får en smällfet gucka som smakar skit. Jag gillar personligen när salladen inte är för blöt, men vill man ha mer smet, så öka bara på mängden vitt. Gör som jag, så blir det bra:

Ett par stadiga grabbnävar skalade räkor (har de legat i lag, så bör man låta dem rinna av och tryck till dem i ett durkslag så att så mycket vätska som möjligt går bort)

Lite finhackad schalottenlök.

2 msk creme fraiche

1 msk mayo (ingen jävla lätt-mayo!)

2 tsk dijonsenap.

Rör ihop!

Tillsätt lite salt och ett par tag med pepparkvarnen. Ett par stänk pressad citron och finhackad dill.

Rör ihop igen!

Klart!

kallas det där för en östkustsallad eller vadå ?
Citera
2007-03-25, 08:47
Medlem
korvgobbens avatar
Jag tycker inga av dessa recept här inne liknar Väskustsallad....!

Om ni nu menar typ sådan man får på moset och korven???

Då skall det vara såhär:

Nykokta skaldjur, dvs tex hummer, havskräftor, räkor, krabba och musslor samt sparris i bitar, ärter, skivade champinjoner och strimlade tomater binds med majonnäs.
Citera
2007-03-25, 09:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Jag tycker inga av dessa recept här inne liknar Väskustsallad....!

Om ni nu menar typ sådan man får på moset och korven???

Då skall det vara såhär:

Nykokta skaldjur, dvs tex hummer, havskräftor, räkor, krabba och musslor samt sparris i bitar, ärter, skivade champinjoner och strimlade tomater binds med majonnäs.
Korvgobben har helt rätt. Det bästa receptet som jag känner till kommer från Göteborgs fiskhamn. Där gör de salladen på det här viset:

Ingredienser:
  • Räkor
  • Krabba eller hummer i mindre bitar
  • Färska champinjoner
  • Sparris i bitar
  • Musslor
  • Citron
  • Dill
  • Riven pepparrot
  • Små gröna ärtor
  • Majonnäs
  • Gräddfil
  • En skvätt ljus sirap (!)

Arbetsgång:

Blanda ihop sjöprodukterna med citronsaft och dill. Låt stå i minst en halvtimme. Rör om och tillsätt pepparroten, ärtorna, champinjonerna och sparrisen. Skvätt över sirapen och rör om igen. Tillsätt majonnäsen och gräddfilen. Rör om igen och toppa med mer dill samt citronskivor.

Obs, salladen får inte vara för lös. Därför är det viktigt att testa sig fram när det gäller mängden majonnäs kontra gräddfil.

~Paul~
Citera
2007-03-25, 09:16
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Korvgobben har helt rätt. Det bästa receptet som jag känner till kommer från Göteborgs fiskhamn. Där gör de salladen på det här viset:

Ingredienser:
  • Räkor
  • Färska champinjoner
  • Sparris i bitar
  • Musslor
  • Citron
  • Dill
  • Riven pepparrot
  • Små gröna ärtor
  • Majonnäs
  • Gräddfil

Arbetsgång:

Blanda ihop sjöprodukterna med citronsaft och dill. Låt stå i minst en halvtimme. Rör om och tillsätt pepparroten, ärtorna, champinjonerna och sparrisen. Skvätt över sirapen och rör om igen. Tillsätt majonnäsen och gräddfilen. Rör om igen och toppa med mer dill samt citronskivor.

Obs, salladen får inte vara för lös. Därför är det viktigt att testa sig fram när det gäller mängden majonnäs kontra gräddfil.

~Paul~

Ahhh...nu blev man sugen....det får nog bli så att jag testar det sedan......!
Citera
2007-03-25, 09:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Ahhh...nu blev man sugen....det får nog bli så att jag testar det sedan......!
Fasen, jag blev t o m sugen när jag skrev det

Tyvärr har jag inte ingredienserna hemma

~Paul~
Citera
2007-03-25, 09:26
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Ingredienser:
  • Räkor
  • Färska champinjoner
  • Sparris i bitar
  • Musslor
  • Citron
  • Dill
  • Riven pepparrot
  • Små gröna ärtor
  • Majonnäs
  • Gräddfil

Arbetsgång:

~Paul~

Det DÄR låter smarrigt! Jag missförstod nog TS syfte med räksalladen... Jag fattade inte att han ville ha en sådandär tjock gucka som jag egentligen inte gillar, men som utifrån ovanstående recept kan tänka mig testa. Ser bra ut!
Citera
2007-03-25, 09:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det DÄR låter smarrigt! Jag missförstod nog TS syfte med räksalladen... Jag fattade inte att han ville ha en sådandär tjock gucka som jag egentligen inte gillar, men som utifrån ovanstående recept kan tänka mig testa. Ser bra ut!
Förstår Du kommer inte att bli besviken. Det är en jäkla skillnad på den och den varianten man får "serverad" i en korvkiosk.

~Paul~
Citera
2007-03-25, 15:22
Medlem
Oooohhh... vilka guldgruvor ni är!! Den där västkustsalladen ska jag svänga ihop å det snaraste. Det ser ut som ett riktigt kanonrecept!

När jag försökte själv i går kväll, bara för att testa med det jag hade hemma och för att prova att göra en majonässallad, så gjorde jag såhär;

- Lika delar majonäs och creme fraiche och räkor (som jag glömde låta rinna av, så det blev en jäkligt rinnig sallad)
- Riven parmesan
- Lite olivolja
- Lite vitvinsvinäger
- Salt & peppar
- Socker (mest för att jag tog för mycket vinäger...)

Sen var jag alltför snabb att äta, så det hann inte "stå till sig". Men när jag smakade på det idag, då det stått över natten, så var det helt OK.
Citera
2007-03-25, 15:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
så gjorde jag såhär;

- Lika delar majonäs och creme fraiche och räkor (som jag glömde låta rinna av, så det blev en jäkligt rinnig sallad)
- Riven parmesan
- Lite olivolja
- Lite vitvinsvinäger
- Salt & peppar
- Socker (mest för att jag tog för mycket vinäger...)
Låter också väldigt gott Annan stil på det bara.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in