• 1
  • 2
2007-03-21, 23:25
Medlem
KönsKlass avatar
Vet inte hur jag ska förklara det här. Det kanske borde höra hemma i "Paranormala fenomen, ockultism och ufologi" -tråden istället, men jag gör ett försök här först.

Har ett problem med tvättmaskinen. Jag kör på som vanligt med sköljmedel och tvättmedel och rullanlej. Efter tvätten är klar så luktar den som nytvätt gör. Hos mig luktar det mumsiga små äpplen. Nästan så jag vill ... aja... ska inte spåra ur här.

Problemet är att när allt har torkat och sedan används (det handlar bara om t-shirts och handdukar) så luktar det unket. Tar jag en nytvättad handduk och torkar mig med så luktar jag illa inom 20 sekunder. Lukten är samma lukt som då något plagg legat i en vattenpöl en längre tid. Nästan lite småmögligt luktar det. Har jag vart på gymmet med en nytvättad t-shirt så luktar den lika äckligt så fort jag blir det minsta svettig och t-shirten blir lite fuktig. Någon som vet vad det där beror på?

Det är min egen tvättmaskin i hemmet jag talar om alltså. Jag var ner och slängde in allt i tvättstugan för att testa om det var likadant då också, men då var allt frid och fröjd. Det handlar alltså bara om när jag tvättar i min egen lilla spökmaskin. Någon som vart med om samma sak och har någon förklaring?
Citera
2007-03-21, 23:43
Medlem
Snusets avatar
Ok, nu är jag verkligen ingen rörmokare eller vattenexpert på något sätt, men here goes... Unket, säger du. Jag tänker på stillastående vatten. Har du provat att tömma den manuellt, om det går?
Det andra som slår mig är ju då mikroorganismer. Alger och annat skit. Jag skulle väl provat samma sak där, tömma manuellt, eventuellt spola och skrubba ur.
Man borde väl kunna hälla i kokande vatten från en gryta? Maskinen kör ju ändå i 90 grader iallafall, så det borde väl inte göra något?

Men efter ännu en stunds fundering så undrar jag hur du torkar tvätten? Jag har själv märkt att min Dressmanmorgonrock luktar väldigt unket när jag har torktumlat den, dock inte när den hängt i torkrummet. Är det något plagg du har som har samma egenskap kanske ?

Låt oss veta hur det går.
Citera
2007-03-21, 23:56
Bannlyst
Jag hade bekymmer w ahile back med "sensitive" sköljmedel.
Tvätten luktade unket, lite som mögligt bröd och sur mjölk.
Det visar sig att det finns ämnen i sköljmedel som luktar just så på egen hand och om sköljmedlet inte är parfymerat känner man den unkna sur-mjölk-lukten ännu starkare.

Testa att rengöra maskinen OCH att byta sköljmedel.
Citera
2007-03-21, 23:57
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Ok, nu är jag verkligen ingen rörmokare eller vattenexpert på något sätt, men here goes... Unket, säger du. Jag tänker på stillastående vatten. Har du provat att tömma den manuellt, om det går?
Det andra som slår mig är ju då mikroorganismer. Alger och annat skit. Jag skulle väl provat samma sak där, tömma manuellt, eventuellt spola och skrubba ur.
Man borde väl kunna hälla i kokande vatten från en gryta? Maskinen kör ju ändå i 90 grader iallafall, så det borde väl inte göra något?

Men efter ännu en stunds fundering så undrar jag hur du torkar tvätten? Jag har själv märkt att min Dressmanmorgonrock luktar väldigt unket när jag har torktumlat den, dock inte när den hängt i torkrummet. Är det något plagg du har som har samma egenskap kanske ?

Låt oss veta hur det går.

Hmm... tömma manuellt kanske kan vara problemet. Måste kolla upp hur man gör det först, så man inte försöker vända på hela åbäket.
Borde väl stå i manualen om inte annars.

Sedan så torktumlar jag kläderna också och låter de hänga lite efter det. Om jag väljer att tvätta i husets tvättstuga så hänger jag in kläderna i torkskåpet och vrider på, men då har jag som sagt inte problemet med lukten. Jag får väl helt enkelt köra uteslutningsmetoden för att se vad det kan vara. Återkommer efter nästa tvätt.
Citera
2007-03-21, 23:59
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Jag hade bekymmer w ahile back med "sensitive" sköljmedel.
Tvätten luktade unket, lite som mögligt bröd och sur mjölk.
Det visar sig att det finns ämnen i sköljmedel som luktar just så på egen hand och om sköljmedlet inte är parfymerat känner man den unkna sur-mjölk-lukten ännu starkare.

Testa att rengöra maskinen OCH att byta sköljmedel.

Jag har använt både sensitive och nu på senare tid har jag även kört med Coops "Soft & Tender", men det är samma sak där. Lukten du beskriver är faktiskt samma lukt jag känner.
Citera
2007-03-22, 11:52
Medlem
kalabalikens avatar
Några tips:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=458559
Läs den länk som presenteras i sista posten.

Jag har haft samma problem på just t-shirts (mörka) och funderar på att enbart börja köra med tvättmedel som innehåller blekmedel. Det kan inte vara en slump att ingen jag har hört talas om hittills upplevt detta på ljusa kläder. Fast problemet är ju förstås att kläderna bleks istället. Eller är det ett problem i praktiken, nån som enbart tvättar med vittvättmedel?
Citera
2007-03-22, 11:53
Medlem
countingcrowss avatar
När saker luktar unket, så är sex med i bilden!

Din flickvänn vänsterprasslar i din tvättmaskin.
Citera
2007-03-22, 15:35
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Några tips:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=458559
Läs den länk som presenteras i sista posten.

Jag har haft samma problem på just t-shirts (mörka) och funderar på att enbart börja köra med tvättmedel som innehåller blekmedel. Det kan inte vara en slump att ingen jag har hört talas om hittills upplevt detta på ljusa kläder. Fast problemet är ju förstås att kläderna bleks istället. Eller är det ett problem i praktiken, nån som enbart tvättar med vittvättmedel?

Skitbra! Ska testa tipsen i artikeln! Tackar!
Citera
2007-03-22, 16:35
Medlem
ElakeKjells avatar
Ett enkelt sätt att lösa problemet är att tvätta en gång med klorin. Funkade alldeles utmärkt för mig.
Se sen till att alltid tömma maskinen på vatten, min gamla maskin är dålig på det så ibland blir det kvar en del vatten. Och efter ett tag luktar det inte särskillt gott. Men klorin löser allt
Citera
2007-03-22, 16:49
Medlem
fraess avatar
Man ska alltid lämna tvättmedelsfack och lucka öppna när maskinen inte används. Annars blir det dålig lukt. Jättetrist för mig som har en ny flashig datastyrd maskin. Den ser inte alls nåt high-tech ut med allt på vid gavel, trots att displayen lyser så fint.
Citera
2007-03-22, 18:07
Medlem
hänt samma sak för mig.
men problemet löste sig när jag ställde in mer centrifug på tvättmaskinen..
Citera
2007-03-22, 18:42
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Man ska alltid lämna tvättmedelsfack och lucka öppna när maskinen inte används. Annars blir det dålig lukt. Jättetrist för mig som har en ny flashig datastyrd maskin. Den ser inte alls nåt high-tech ut med allt på vid gavel, trots att displayen lyser så fint.

Citat:
Ursprungligen postat av ElakeKjell
[b] Ett enkelt sätt att lösa problemet är att tvätta en gång med klorin. Funkade alldeles utmärkt för mig.
Se sen till att alltid tömma maskinen på vatten, min gamla maskin är dålig på det så ibland blir det kvar en del vatten. Och efter ett tag luktar det inte särskillt gott. Men klorin löser allt

Man skall också regelbundet ,ca en gång i månaden köra maskinen helt tom på högsta temperaturen 95 gr C.

I dag tvättar vi oftast ej högre än 60 gr C ,detta gör att det bildas mögel och annat dåligt i maskinen ,den temperaturen är får låg för att ta död på bakterier och svampsporer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in