• 1
  • 2
2007-03-14, 21:51
Medlem
Vet inte vad det är, men kläderna luktar lite dåligt efter nytvätt. Lite gammalt, lite.. vet inte vad jag ska säga, men inte bra. Någon konstig lukt är det. Det ska lukta nytt och fräscht, inte gammalt och halvunket. Har kört med vanligt Via och Ariel color. Tvättmaskinen är sproilans.

Kan det ha med vattnets mjukhet eller surhet att göra? Ska man dosera efter det, eller rent av köpa speciellt tvättmedel efter det?

Eller är det något annat, ni tvättexperter?
Citera
2007-03-14, 21:54
Moderator
tobess avatar
Har du använt tvättmaskin en tid så kör en tvätt utan något i på 90 C ..

Om maskinen är ny så är det nog något annat som är fel, men det löns hursomhelst att tvätta på något 90-program emellanåt utan någon tvätt för att ta bort lukten.. sen kan du ju också komma ihåg att alltid lämna upp luckan till maskinen en stund efter du tvättar
Citera
2007-03-14, 21:57
Medlem
LadyTieras avatar
läste detta på ett annat forum

Citat:
How to Get Rid of the Annoying Soured (or Mildewed) Smell in Clothes

Add (original) Listerine to the wash in warm water. A half cup or so will do it. The clothes come out without the soured stink but they do smell a little like Listerine. It dissipates fairly quickly but you can always rinse or wash them again. You may want to do that for the sake of the washer, so that the next load doesn't have a faint odor. (My girlfriend can smell a jar of unopened bad perfume in someone's medicine cabinet across the street, so obviously I have to do that for her.)

I came up with this all on my own in an odd way. I had some stinky sheets (bachelor pad, left sheets in washer, forgot them for two days) and needed to deodorize them. Chlorine bleach works to some extent, but I'd gotten tired of faded, partially dissolved laundry by then. Now as it happens, I had a small jar of thymol lying around (doesn't everyone?) and I thought, okay, here's a fine and kind of medicinal smelling disinfectant, let me try a bit. So I added a teaspoon or so to the wash, and when the clothes came out of the dryer, no more reek!

Well, later on, I didn't happen to have any more thymol, but I tried Listerine, which is thymol-based, and lo and behold it works great.

One of the great things about this is that it will not damage your clothing. Thymol is also a good disinfectant, so if you're looking for an alternative that is almost as good as bleach (chlorine bleach really is the shit for disinfecting - there is no effective microbial resistance to anything higher than very low levels of it), but not as tough on your clothing, give it a try. I use this to disinfect synthetic clothing, like when the cat dragged a live rat inside and I found droppings in a pile of laundry the next day ....
Citera
2007-03-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Har du använt tvättmaskin en tid så kör en tvätt utan något i på 90 C ..

Om maskinen är ny så är det nog något annat som är fel, men det löns hursomhelst att tvätta på något 90-program emellanåt utan någon tvätt för att ta bort lukten.. sen kan du ju också komma ihåg att alltid lämna upp luckan till maskinen en stund efter du tvättar

Tvättmaskinen är sproilans, har haft den ett par månader och det första jag gjorde var att köra 90 C med tvättmedel. Har luktat så här från dag ett i princip. Luckan står alltid öppen efter tvätt.
Citera
2007-03-14, 22:03
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Tvättmaskinen är sproilans
Va betyder det? Eller är det ett märke på tvättmaskinen?

Själv kan jag inte tvätta, men jag har upptäckt vilken skillnad de är på sköljmedel. Om mina kläder har tvättats med sköljmedel från tex. Willys egna märke så luktar den nästan ingenting eller lite surt nästan. Men använder man något av de dyrare märkerna så luktar det himmelskt gott..

Vilket sköljmedel använder du?
Citera
2007-03-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
läste detta på ett annat forum

"Engelsk text.."

Vad jag fattade skulle man hälla i en halv kopp listerine (?) i tvättmaskinen.. köra det med tvätt eller utan..? Vid varje tvätt? Puh. Blev alldeles matt av all läsa allt det han pressat in på de där raderna.
Citera
Medlem
Afonsos avatar
Tillräcklig mängd tvättmedel?

Ligger kläderna kvar blöta i maskinen nån längre tid?
Citera
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Det betyder att den är helt ny..

Splitterny -> "sprillans" ny -> sproilans .. antar jag..
Citera
2007-03-14, 22:07
Medlem
Blizzardstorms avatar
Om du använder pulvertvättmedel så sluta med det.
Pulvret sätter sig ofta i maskinen och gör att tvätten luktar mögel och surt.Köp hellre flytande..
Citera
2007-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Sproilans är ett annat ord för sprillans (ny). Sköljmedel använder jag inte, gillar inte att kläderna blir för mjuka. Kläderna måste ju kunna lukta gott med vanligt tvättmedel.
Citera
2007-03-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzardstorm
Om du använder pulvertvättmedel så sluta med det.
Pulvret sätter sig ofta i maskinen och gör att tvätten luktar mögel och surt.Köp hellre flytande..

Det kunde ha varit en förklaring om tvättmaskinen varit 5-10 år. Nu är den ju som sagt ny och borde inte ha med det att göra.
Citera
2007-03-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Tillräcklig mängd tvättmedel?

Ligger kläderna kvar blöta i maskinen nån längre tid?

Det är just det jag funderar på, mängden. Har iofs dragit på rätt bra ibland men får samma resultat. Maskinen är kombinerad torktumlare så tvätten är oftast torr när det är klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in