Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-20, 20:40
  #1
Medlem
Min telefon vägrar bara starta en dag när jag hade slagit av den, de blinkar en röd led-lampa nere vid irporten när jag försöker starta den ett par gånger, 6-7 ggr. När jag stoppar i den i laddaren så lyser denna lampa ibland men ibland inte. Har hört att detta kan vara programvaru-fel, eller även vattenskadad, men har kolla dom vita märkningarna på batteri och telefon om dom är vita, och de ska väl vara röda när den e vattenskadad? Jag vet säkert att jagi nte haft nått vatten o göra med den heller så :P Den reagerar inte heller när jag kopplar in orginal data-kabeln "dcu-60" eller vad den heter.
Jag har köpt telefonen privat utan varken kvitto eller nånting så jag kan ju inte heller lämna in den. tack på förhand!
Citera
2007-03-20, 20:48
  #2
Moderator
Tystnads avatar
En polare fick problem med sin T610 vid ett inkommande MMS ,telefon fan låste sig helt ,gick varken att stänga av eller ringa eller liknande ,tog väck batteriet ,och satte i den igen ,helt omöjligt att starta ,provade flera ggr med samma resultat.
Kom sedan på att kanske "urladda" ev uppladdade kretsar i telefonen ,så jag tog väck batteriet igen och kortslöt stiften i telefonen (inte på batteriet!) där batteriet går imot och överför ström ,kortslöt under ca 30 sek ,väntade sedan en minut innan jag satte dit batteriet igen ,sedan funkade telefonen felfritt igen.
Prova!
Citera
2007-03-20, 21:06
  #3
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proffz
Min telefon vägrar bara starta en dag när jag hade slagit av den, de blinkar en röd led-lampa nere vid irporten när jag försöker starta den ett par gånger, 6-7 ggr. När jag stoppar i den i laddaren så lyser denna lampa ibland men ibland inte. Har hört att detta kan vara programvaru-fel, eller även vattenskadad, men har kolla dom vita märkningarna på batteri och telefon om dom är vita, och de ska väl vara röda när den e vattenskadad? Jag vet säkert att jagi nte haft nått vatten o göra med den heller så :P Den reagerar inte heller när jag kopplar in orginal data-kabeln "dcu-60" eller vad den heter.
Jag har köpt telefonen privat utan varken kvitto eller nånting så jag kan ju inte heller lämna in den. tack på förhand!

Fukt/Vatten blir vit/gröna fläckar på kretskortet(ärg) dock syns inte detta direkt ibland utan efter ett tag.
Min första idé på vad problemet är försvann när du inte kan få datakabeln att reagera med telefonen inkopplad, får du till och installerar alla drivrutiner rätt så kan du göra en EROM uppdatering, för jag har haft flera red-blink telefoner som berott på just det(särskilt K800, Z610)

Även fast du köpt telefonen privat utan kvitto så kan du lämna in den på garanti ändå om den är ärlig förståss.
Kolla på telefonen bakom batteriet vid serienumret så står tillverkningsdatumet
etc 06W17 = 2006 Vecka 17
Det gäller som garanti utan kvitto 27 mån från tillverkningsdatumet eftersom normal garanti är 2 år och inte 1 år som det står på kvitton från Onoff, Elgiganten mm
Citera
2007-03-20, 21:35
  #4
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Ursprungligen postat av mrclean
Det gäller som garanti utan kvitto 27 mån från tillverkningsdatumet eftersom normal garanti är 2 år och inte 1 år som det står på kvitton från Onoff, Elgiganten mm

3 år numera! Efter den 1 april -05 så gäller tre års garanti på varor och tjänster som riktar sig emot privatkunder. Inte särskilt många näringsidkare som vill kännas vid detta faktum, så var ordentligt påläst om konsumentköpslagens innebörd när ni äntrar butikerna! Gör som jag brukar göra när jag skall styra upp situationer där löjliga butikschefer inte vill ta sitt ansvar - ha konsumentköpslagen utskrivet på ett papper. Det är bara att hala fram när deras argument blir patetiska... Det brukar bli en sådär skön krystad stämning när de får se med egna ögon vad som verkligen gäller. Då är det svårt att inte känna en liten skadeglädje växa fram...

Lycka till!
Citera
2007-03-20, 21:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
3 år numera! Efter den 1 april -05 så gäller tre års garanti på varor och tjänster som riktar sig emot privatkunder.
Med risk för att framstå som lite petig måste jag säga att "garanti" är helt frivillig från säljarens sida. Man behöver inte lämna någon som helst garanti på de prylar man säljer.
Citera
2007-03-20, 22:08
  #6
Medlem
anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
3 år numera! Efter den 1 april -05 så gäller tre års garanti på varor och tjänster som riktar sig emot privatkunder.

Nu vill inte jag va den som är den, men är det inte 3 år reklamationsrätt efter 1:a april -05?
Citera
2007-03-21, 15:56
  #7
Medlem
PROBLEM MED k800i! startar inte :/

Min telefon vägrar bara starta en dag när jag hade slagit av den, de blinkar en röd led-lampa nere vid irporten när jag försöker starta den ett par gånger, 6-7 ggr. När jag stoppar i den i laddaren så lyser denna lampa ibland men ibland inte. Har hört att detta kan vara programvaru-fel, eller även vattenskadad, men har kolla dom vita märkningarna på batteri och telefon om dom är vita, och de ska väl vara röda när den e vattenskadad? Jag vet säkert att jagi nte haft nått vatten o göra med den heller så :P Den reagerar inte heller när jag kopplar in orginal data-kabeln "dcu-60" eller vad den heter.

Jag har hört innan att det är problem med EROMen, men eftersom jag inte kan så mycket om de så skulle jag vilja ha svar på hur man skulle kunna fixa, jag har även hört att man ska kunna lämna in den, även fast man saknar kvitto eftersom garantin ska gå att utläsa på telefonen under batteriet, MED IMEI koden eller nått liknande! Någon som vet om man kan lämna in den till någon av sony ericssons verkstäder för att få detta fixat gratis?

Jag har köpt telefonen privat utan varken kvitto eller nånting så jag kan ju inte heller lämna in den. tack på förhand!
Citera
2007-03-21, 16:38
  #8
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym
Nu vill inte jag va den som är den, men är det inte 3 år reklamationsrätt efter 1:a april -05?

Det stämmer!

Sonyericsson och Nokia lämnar 2 år direkt via kvittot(enligt hemsidan) och går då telefonen sönder efter 2 ½ utan att man haft problem tidigare så är det bara att glömma att det går på garanti eftersom det är ditt ansvar att bevisa att felet är ett ursprungsfel från tillverkningen.
Citera
2007-03-21, 16:41
  #9
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
3 år numera! Efter den 1 april -05 så gäller tre års garanti på varor och tjänster som riktar sig emot privatkunder. Inte särskilt många näringsidkare som vill kännas vid detta faktum, så var ordentligt påläst om konsumentköpslagens innebörd när ni äntrar butikerna! Gör som jag brukar göra när jag skall styra upp situationer där löjliga butikschefer inte vill ta sitt ansvar - ha konsumentköpslagen utskrivet på ett papper. Det är bara att hala fram när deras argument blir patetiska... Det brukar bli en sådär skön krystad stämning när de får se med egna ögon vad som verkligen gäller. Då är det svårt att inte känna en liten skadeglädje växa fram...

Lycka till!

Reklamationsrätt i 3 år = inte samma som garanti.

Du ska kunna hävda att felet är från tillverkningen och det brukar sällan gå igenom om du inte haft problem tidigare, om du inte går via ARN men då får du vänta i minst 6 mån innan beslut också.
Citera
2007-03-21, 16:45
  #10
Medlem
mrcleans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proffz
Min telefon vägrar bara starta en dag när jag hade slagit av den, de blinkar en röd led-lampa nere vid irporten när jag försöker starta den ett par gånger, 6-7 ggr. När jag stoppar i den i laddaren så lyser denna lampa ibland men ibland inte. Har hört att detta kan vara programvaru-fel, eller även vattenskadad, men har kolla dom vita märkningarna på batteri och telefon om dom är vita, och de ska väl vara röda när den e vattenskadad? Jag vet säkert att jagi nte haft nått vatten o göra med den heller så :P Den reagerar inte heller när jag kopplar in orginal data-kabeln "dcu-60" eller vad den heter.

Jag har hört innan att det är problem med EROMen, men eftersom jag inte kan så mycket om de så skulle jag vilja ha svar på hur man skulle kunna fixa, jag har även hört att man ska kunna lämna in den, även fast man saknar kvitto eftersom garantin ska gå att utläsa på telefonen under batteriet, MED IMEI koden eller nått liknande! Någon som vet om man kan lämna in den till någon av sony ericssons verkstäder för att få detta fixat gratis?

Jag har köpt telefonen privat utan varken kvitto eller nånting så jag kan ju inte heller lämna in den. tack på förhand!

Är det svårt att läsa ditt första inlägg du skrev igår???

http://www.flashback.org/showthread.php?t=461315
Citera
2007-03-21, 19:53
  #11
Medlem
mrcleans avatar
...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback