Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jag tror inte på några former av magi eller andra paranormala/övernaturliga fenomen; den totala bristen på hållbara vetenskapliga observationer gör det omöjligt för mig.
Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har träffat människors vars erfarenheter av magi inte går att förklara med sådana saker som självsuggestion, hallucinationer eller liknande och därför kan jag inte utesluta att magi fungerar, även om jag i grunden är ganska skeptisk till fenomenet ifråga.
Citat:
Det hindrar dock inte mig och många andra skeptiker att fascineras av magi. De psykologiska effekterna som ligger bakom både tron på och upplevelser av magi är mycket intressanta och spännande. Studier om hur lättpåverkade och lättlurade våra mänskliga sinnen är finns det gott om och dom inbjuder ofta till väldigt fängslande läsning. Lika så dom stora mängder helt naturliga fysikaliska effekter som okunniga gärna misstolkar som magi, man lär sig nya saker varje gång man läser en bok eller artikel inom ämnet.
Så kan det säkert vara i många fall, har du något bra exempel?
Citat:
Sen så finns det ju ett litet antal personer som blandar ihop magi och uppenbara eller t.o.m. uttalade illusioner. Sånt är mest tragiskt.

Sorgligt om det är så.
Citat:
Flera av barnen som dödades tycktes ju ha skjutits av dom vuxna i sekten. Vet inte om FBI stod för några av dödsfallen bland barnen.
Källa? Jag har inte hört talas om det förut.
Edit: Hittade det nu, det var inget.
"Autopsy records indicate that at least 20 Davidians, including five children under the age of 14, were shot and one was stabbed. The stabbing victim, three-year old Dayland Gent, was stabbed in the chest. The expert retained by the Office of Special Counsel concluded that many of the gunshot wounds 'support self-destruction either by overt suicide, consensual execution (suicide by proxy), or less likely, forced execution'."
http://en.wikipedia.org/wiki/Waco_Siege