2007-03-23, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jag tror inte på några former av magi eller andra paranormala/övernaturliga fenomen; den totala bristen på hållbara vetenskapliga observationer gör det omöjligt för mig.
Det hindrar dock inte mig och många andra skeptiker att fascineras av magi. De psykologiska effekterna som ligger bakom både tron på och upplevelser av magi är mycket intressanta och spännande.

Att magi direkt skulle kunna påverka den materiella omgivningen rent fysiskt har jag också väldigt svårt för att tro. Däremot tror jag definitivt att praktisk magi kan påverka ens medvetande/undermedvetna samt även påverka personliga attribut, som i sin tur kan leda till rent påtagliga förändringar.

Felet som de allra flesta människor gör när de hör ordet "magi" är att de förknippar dito med antingen illusionister-a-la-David-Blaine-och-Copperfield, eller också med fantasytrollkarlar-a-la-Gandalf-och-Saruman som kan tämja väder och vind och skicka iväg ljusblixtar kors och tvärs bara genom en enkel handviftning...

Det är inte riktigt det som praktisk magi handlar om.
Citera
2007-03-23, 08:53
Medlem
Krafses avatar
Inte?
Citera
2007-03-23, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ritualmagi är ett sätt att genom externa processer påverka dina egna interna processer, för att möjliggöra för dig att få igenom din sanna vilja.
Så om jag t ex vill skärpa till mig med studier, träning, jobb, det motsatta könet etc, så kan ritualmagin hjälpa mig med motivation? Eller missförstår jag? Är det mer åt "law of attraction"-hållet, dvs att en "manifestation" följer på en "intention"? Hjälp mig förstå
Citera
2007-03-23, 17:46
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Jag tror inte på några former av magi eller andra paranormala/övernaturliga fenomen; den totala bristen på hållbara vetenskapliga observationer gör det omöjligt för mig.

Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har träffat människors vars erfarenheter av magi inte går att förklara med sådana saker som självsuggestion, hallucinationer eller liknande och därför kan jag inte utesluta att magi fungerar, även om jag i grunden är ganska skeptisk till fenomenet ifråga.

Citat:
Det hindrar dock inte mig och många andra skeptiker att fascineras av magi. De psykologiska effekterna som ligger bakom både tron på och upplevelser av magi är mycket intressanta och spännande. Studier om hur lättpåverkade och lättlurade våra mänskliga sinnen är finns det gott om och dom inbjuder ofta till väldigt fängslande läsning. Lika så dom stora mängder helt naturliga fysikaliska effekter som okunniga gärna misstolkar som magi, man lär sig nya saker varje gång man läser en bok eller artikel inom ämnet.

Så kan det säkert vara i många fall, har du något bra exempel?

Citat:
Sen så finns det ju ett litet antal personer som blandar ihop magi och uppenbara eller t.o.m. uttalade illusioner. Sånt är mest tragiskt.

Sorgligt om det är så.

Citat:
Flera av barnen som dödades tycktes ju ha skjutits av dom vuxna i sekten. Vet inte om FBI stod för några av dödsfallen bland barnen.

Källa? Jag har inte hört talas om det förut.
Edit: Hittade det nu, det var inget.

"Autopsy records indicate that at least 20 Davidians, including five children under the age of 14, were shot and one was stabbed. The stabbing victim, three-year old Dayland Gent, was stabbed in the chest. The expert retained by the Office of Special Counsel concluded that many of the gunshot wounds 'support self-destruction either by overt suicide, consensual execution (suicide by proxy), or less likely, forced execution'."

http://en.wikipedia.org/wiki/Waco_Siege
Citera
2007-03-23, 19:14
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Men varför är jag så fascinerad av magi egentligen? Och är det någon annan som är det?
För studier av olika magiska traditioner är en studie av människans oändliga förmåga till att leka med olika symbolspråk?

MVH
/HL
Citera
2007-03-26, 14:27
Medlem
Antinomoss avatar
Om du inte vet svaret på frågan du ställer är det uppenbart så att du behöver ägna mindre tid åt "magi" och mer tid åt självkännedom.

//Mvh, M
Citera
2007-03-26, 14:28
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ritualmagi är ett sätt att genom externa processer påverka dina egna interna processer, för att möjliggöra för dig att få igenom din sanna vilja.

Vad betyder det? Vad innebär det?

//Mvh, M
Citera
2007-04-18, 04:58
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Om du inte vet svaret på frågan du ställer är det uppenbart så att du behöver ägna mindre tid åt "magi" och mer tid åt självkännedom.

//Mvh, M
Men magi kan i vissa system ses som just självterapi, dvs något som strävar efter självkännedom. Astrologisk magi såsom den utfördes, och utförs, inom rosenkreutziska system är ett exempel på sådant. Där ses de olika astrologiska tecknen och planeterna som delar av vårt psyke. Zodiaktecknen är våra personlighetsdrag och planeterna våra motivationskällor. MAgiken ska här genom ritualer försätta sig i ett förändrat medvetandetillstånd som tillåter dessa astrologiska krafter (inre eller yttre) att medvetandegöras för honom. Därefter separeras de rena astrologiska influenserna från de orena mer betingade delarna, vilket anses göra magikern till en mer hel människa. Alltså en form av självterapi.
Citera
2007-04-18, 22:03
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men magi kan i vissa system ses som just självterapi, dvs något som strävar efter självkännedom. Astrologisk magi såsom den utfördes, och utförs, inom rosenkreutziska system är ett exempel på sådant. Där ses de olika astrologiska tecknen och planeterna som delar av vårt psyke. Zodiaktecknen är våra personlighetsdrag och planeterna våra motivationskällor. MAgiken ska här genom ritualer försätta sig i ett förändrat medvetandetillstånd som tillåter dessa astrologiska krafter (inre eller yttre) att medvetandegöras för honom. Därefter separeras de rena astrologiska influenserna från de orena mer betingade delarna, vilket anses göra magikern till en mer hel människa. Alltså en form av självterapi.

Jag delar inte din åsikt...

//Mvh, M
Citera
2007-04-19, 18:31
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Jag delar inte din åsikt...

//Mvh, M
att du inte delar min åsikt är fullständigt irrelevant eftersom huvudparten av den traditionella magin såg ut så. observera att detta inte har något att göra med vidskepelsen bland de breda lagren. och dessutom har mycket, det mesta kanske, av dagens magi inte så mycket att göra med den traditionella magin. det är främst ett märkligt obildat hopkok av än den ena vidskepelsen, än den andra - ibland kombinerat med några citat från traditonell litteratur som blivit översatt till engelska. det är nästan som om allting börjat om på nytt. precis som om skriftskråket inte blivit uppfinnit än, som om inga orala kedjor blivit skapade än. förmodligen såg det ut så här i människans magiska praktiks begynnelse.
Citera
2007-04-19, 20:56
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
att du inte delar min åsikt är fullständigt irrelevant eftersom huvudparten av den traditionella magin såg ut så. observera att detta inte har något att göra med vidskepelsen bland de breda lagren. och dessutom har mycket, det mesta kanske, av dagens magi inte så mycket att göra med den traditionella magin. det är främst ett märkligt obildat hopkok av än den ena vidskepelsen, än den andra - ibland kombinerat med några citat från traditonell litteratur som blivit översatt till engelska. det är nästan som om allting börjat om på nytt. precis som om skriftskråket inte blivit uppfinnit än, som om inga orala kedjor blivit skapade än. förmodligen såg det ut så här i människans magiska praktiks begynnelse.

Sant...vad jag menade var givetvis att jag inte tror på dess verkan.

Dock, vad menar du vara den "traditionella" magin? (du nämner rosenkreutzarna i förbigående)

//Mvh, M
Citera
2007-04-20, 08:28
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Sant...vad jag menade var givetvis att jag inte tror på dess verkan.

Dock, vad menar du vara den "traditionella" magin? (du nämner rosenkreutzarna i förbigående)

//Mvh, M
vilken verkan är det du inte tror på? tänk på att jag inte sa något om någon tro eller att jag höll på en särskild form av magi. jag bara refererar vad den traditionella magin och astrologin har att säga om saken. om du ska kunna säga att du inte rtror på det så måste du ju motivera varför i utgångspunkt från det jag skrev, inte från vad du tror, elelr hur ...
den traditionella magin är den magi som blivit utövad av de bildade lagren from de gamla grekerna till 1700-talets ordensrosenkreutzare. det skiljer sig alltså från den magi som folket på landsbygden praktiserade. den traditionella magin handlar om att förädla sig själv och den lantliga om att kontrollera vädret, kärlek osv. den traditionella kan ses som en form av självterapi (om inte initiation är inblandad) medan lantlig kan ses som vidskepelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in