Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
vilken verkan är det du inte tror på? tänk på att jag inte sa något om någon tro eller att jag höll på en särskild form av magi. jag bara refererar vad den traditionella magin och astrologin har att säga om saken. om du ska kunna säga att du inte rtror på det så måste du ju motivera varför i utgångspunkt från det jag skrev, inte från vad du tror, elelr hur ...
den traditionella magin är den magi som blivit utövad av de bildade lagren from de gamla grekerna till 1700-talets ordensrosenkreutzare. det skiljer sig alltså från den magi som folket på landsbygden praktiserade. den traditionella magin handlar om att förädla sig själv och den lantliga om att kontrollera vädret, kärlek osv. den traditionella kan ses som en form av självterapi (om inte initiation är inblandad) medan lantlig kan ses som vidskepelse.
den traditionella magin är den magi som blivit utövad av de bildade lagren from de gamla grekerna till 1700-talets ordensrosenkreutzare. det skiljer sig alltså från den magi som folket på landsbygden praktiserade. den traditionella magin handlar om att förädla sig själv och den lantliga om att kontrollera vädret, kärlek osv. den traditionella kan ses som en form av självterapi (om inte initiation är inblandad) medan lantlig kan ses som vidskepelse.
"MAgiken ska här genom ritualer försätta sig i ett förändrat medvetandetillstånd som tillåter dessa astrologiska krafter (inre eller yttre) att medvetandegöras för honom. Därefter separeras de rena astrologiska influenserna från de orena mer betingade delarna, vilket anses göra magikern till en mer hel människa. Alltså en form av självterapi."
Ja, jag vet att det är en redogörelse för den traditionella magin - det har du sagt. Jag kritiserar inte din redogörelse per se men jag håller inte med om deras (den traditionella magin enligt dig) konklutioner och påstådda resultat.
A. Vad innebär här "medvetandegöras"? (jag vet vad ordet betyder men undrar hur du menar processen skulle gå till, vad den innebär)
B. Jag läser det som att astrologin här renar människan från orena influenser för att människan sedan skall bli hel. Jag anser att det är illusoriskt att tro att den verksamheten skall göra människan ren och hel.
C. Ge mig källor till denna "traditionella magi" och källor som påvisar en oabruten tradition från "de gamla grekerna".
//Mvh, M