Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Ritualmagi = Voodoo?
Är du intresserad av svart eller vit magi?
När jag var liten tyckte jag det var kul att testa sånt, vi var några tjejer som rökte cigg gjorda på kryddor och skrev brev i citronsaft och gjorde "kärlekspyssel" typ en grop med stenar runt - en sten för varje kille, den stenen som ramlat i under natten blir din...
Tyckte alkemi verkade himla häftigt. Have Tarot, will tell fortune.
Nej, voodoo har jag aldrig ägnat mig åt, men jag har däremot läst en hel del om det, och skulle jag besöka Haiti eller New Orleans någon gång så skulle jag absolut se om jag kunde hitta en
houngon eller
bocor så man kunde få vara med om en äkta voodoo-ritual. Det vore väldigt intressant.
Magi är enligt mitt sätt att se det varken vit eller svart, magi bara
är. Det bästa sättet att beskriva den är väl som mörk, men inte mörk i betydelsen ondskefull, utan mörk för att det är något okänt som ligger utanför vårt perspektiv
Alkemi säger du? Menar du då det man i Europa brukar kalla alkemi (att försöka förvandla saker till guld) eller menar du den ursprungliga betydelsen? Om det är den ursprungliga betydelsen så är det något jag absolut är intresserad av, det måste man nästan vara om man är intresserad av magi, eftersom det är något som är så nära kopplat till magins grundsyfte - att utveckla det mänskliga medvetandet (själen; kalla det vad du vill):
Ordet alkemi härstammar från Egypten. Det var den svarta jorden längs floden Nilens strand som kallades för "khem" (svart). Khem var också en fallisk gud nära besläktad med Set, Set som i sin tur var den gud som framställde khemeia, det svarta pulver som i europeisk tradition blev elixir vitae, filosofernas sten. Arabiska mystiker inspirerades av egyptiska magiker och lade till "Al" före khemeia - Al-khemeia; alkemi.
Alkemins syfte var som sagt att förädla, men inte metaller utan själva människan; genom magiskt alkemiskt arbete skulle magikern återfödas som sin egen magiska son, utan att dö; det var alltså inte frågan om reinkarnation utan om en konstant pånyttfödelse av "själen". Khepera var den gud som representerade den alkemiska processen. Khepera var en gud i form av en skarabé, och det var Khepera som bar solen. Varje kväll dog Khepera (solen gick ned), för att återfödas på morgonen (solen gick upp). På samma sätt skulle magikern återfödas, och tanken var att utveckla medvetandet till den punkt där det skulle kunna motstå till och med döden, och magikern skulle på det viset bli odödlig. Detta har en direkt koppling till kabbala, särskilt den kliffotiska kabbalan.