2007-03-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Intressant att du nämner Kabbalah'n också. Har länge varit faschinerad av den, och att dess symbolik kan appliceras på andra metoder/system och ge ett nytt perspektiv åt dessa. Crowley drog ju t.ex paraleller mellan sitt tarotsystem och livsträdet - något han förvisso fick en del kritik för från sina mer traditionsbundna gelikar, men som ändå var en klart intressant koppling. Livsträdet kan även appliceras på chakra-systemet och ge en beskrivande bild över dess struktur och funktionalitet i ett "västerländskt" perspektiv.
Jo, det går utmärkt att koppla samman kabbala med andra magiska system, Johannes Bureus skapade ju till exempel den götiska kabbalan, där han använde de fornnordiska runorna för att representera livsträdet.

Jag arbetar inte med den typen av kabbala, utan har helt koncentrerat mig på Sitra Ahra och den kliffotiska kabbalan; eftersom jag inte tror på Gud så känns det lite meningslöst att använda ett magiskt system som går ut på att uppnå enhet med Gud.
Citera
2007-03-21, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag arbetar inte med den typen av kabbala, utan har helt koncentrerat mig på Sitra Ahra och den kliffotiska kabbalan; eftersom jag inte tror på Gud så känns det lite meningslöst att använda ett magiskt system som går ut på att uppnå enhet med Gud.

Är själv inte så insatt i just kliffotisk kabbalah. Gjorde ett impulsköp i veckan och beställde hem Thomas Karlsson's bok i ämnet.

Antar att den är läsvärd.
Citera
2007-03-21, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Är själv inte så insatt i just kliffotisk kabbalah. Gjorde ett impulsköp i veckan och beställde hem Thomas Karlsson's bok i ämnet.

Antar att den är läsvärd.
Jag har inte läst den, men Tommie Erikssons "Mörk magi" (även den utgiven på Ouroboros) är mycket intressant.
Citera
2007-03-22, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jamen, detta är ju den äldsta religionen och troligen en av de äldsta önskedrömmarna hos människan. Att med hjälp av enbart tankens hjälp (okejdå - vissa hjälpmedel ibland) kunna påverka sin omvärld. Att slippa städa, gräva i jorden, slåss med villebråd - bara önska och man får det rent, färdigodlat och uppdukat.
Min erfarenhet är att det inte riktigt funkar så. Magiskt arbete kräver disciplin och mycket träning. Man måste ha tålamod att fortsätta arbetet även om man inte märker några resultat. Magi är ingen genväg, utan ett sätt att förverkliga sin sanna vilja.
Citera
2007-03-22, 05:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Min erfarenhet är att det inte riktigt funkar så.
[...]
Magi är ingen genväg, utan ett sätt att förverkliga sin sanna vilja.

Precis. Magiskt arbete betyder sällan att vilja påverka den fysiska omgivningen eller andra människor. Visst finns det traditioner inom magin som riktar in sig mot det också, men det är sällsynt.

Essensen i det magiska arbetet är som sagt att skapa förändringar i sitt eget medvetande, och att öppna upp dörrar mot det undermedvetna för att aktivt kunna utnyttja dess potential. Det är sökandet efter det "sanna jaget" som driver magikern frammåt, och de olika tillbehören han/hon använder sig av i arbetet - så som svärdet/dolken, staven, bägaren, dräkten, oljorna, rökelsen och ritualerna i sig själva - är alla nödvändiga medel för att nå dit. Man kan kanske säga - för att simplifiera det - att de i rätt kombination med varandra fungerar som nyckeln som öppnar upp dessa dörrar.
Citera
2007-03-22, 13:16
Bannlyst
Jag kan säga att något utav det mäst intressanta jag vet är sekter och ritualer, blir helt faschinerad av allt sånt där. Föressten, är det någon som sitter på lite information om dåren som kallade sig för "Jesus" i Usa och hade ihjäl ett par stycken eller hur det nu var?
Citera
2007-03-22, 14:47
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbåt
Jag kan säga att något utav det mäst intressanta jag vet är sekter och ritualer, blir helt faschinerad av allt sånt där. Föressten, är det någon som sitter på lite information om dåren som kallade sig för "Jesus" i Usa och hade ihjäl ett par stycken eller hur det nu var?
Religiösa idioter finns det väldigt gott om. Du får nog vara lite mer specifik än så, men en vild gissning är att du syftar på David Koresh som va kultledaren i Waco?
Citera
2007-03-22, 15:06
Medlem
Engelbreckts avatar
On-topic
Naturvetenskapen har hjälpt till att avförtrolla tillvaron och många människor känner att de saknar något som inte en kallt rationell tillvaro kan ge dem. Vissa blir religiösa, vissa börjar utöva magi och vissa flyr in i fantasyromaner för att återförtrolla tillvaron. Själv tror jag att människan är mer än hjärna och kroppsliga lustar. Det samhälle vi lever i förmår att stilla våra fysiska lustar och det finns intellektuella utmaningar i överflöd i det kunskapskrävande samhälle vi lever i. Samtidigt längtar många människor efter någonting mer, något som inte ryms i ramarna - att börja praktisera magi är ett sätt att hantera den längtan.

Off-topic
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Religiösa idioter finns det väldigt gott om. Du får nog vara lite mer specifik än så, men en vild gissning är att du syftar på David Koresh som va kultledaren i Waco?

Davidianerna dödade väl ingen?
Citera
2007-03-22, 21:13
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
On-topic
Naturvetenskapen har hjälpt till att avförtrolla tillvaron och många människor känner att de saknar något som inte en kallt rationell tillvaro kan ge dem. Vissa blir religiösa, vissa börjar utöva magi och vissa flyr in i fantasyromaner för att återförtrolla tillvaron. Själv tror jag att människan är mer än hjärna och kroppsliga lustar. Det samhälle vi lever i förmår att stilla våra fysiska lustar och det finns intellektuella utmaningar i överflöd i det kunskapskrävande samhälle vi lever i. Samtidigt längtar många människor efter någonting mer, något som inte ryms i ramarna - att börja praktisera magi är ett sätt att hantera den längtan.

Jag tror inte på några former av magi eller andra paranormala/övernaturliga fenomen; den totala bristen på hållbara vetenskapliga observationer gör det omöjligt för mig.
Det hindrar dock inte mig och många andra skeptiker att fascineras av magi. De psykologiska effekterna som ligger bakom både tron på och upplevelser av magi är mycket intressanta och spännande. Studier om hur lättpåverkade och lättlurade våra mänskliga sinnen är finns det gott om och dom inbjuder ofta till väldigt fängslande läsning. Lika så dom stora mängder helt naturliga fysikaliska effekter som okunniga gärna misstolkar som magi, man lär sig nya saker varje gång man läser en bok eller artikel inom ämnet.
Sen så finns det ju ett litet antal personer som blandar ihop magi och uppenbara eller t.o.m. uttalade illusioner. Sånt är mest tragiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Off-topic

Davidianerna dödade väl ingen?
Flera av barnen som dödades tycktes ju ha skjutits av dom vuxna i sekten. Vet inte om FBI stod för några av dödsfallen bland barnen.
Citera
2007-03-22, 23:52
Bannlyst
Vilka resultat kan man få med hjälp av ritualmagi? Vore kul om TS berättade lite... Vore även kul med en litteraturlista för nybörjaren
Citera
2007-03-23, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Jag tror inte på några former av magi eller andra paranormala/övernaturliga fenomen; den totala bristen på hållbara vetenskapliga observationer gör det omöjligt för mig.
Det hindrar dock inte mig och många andra skeptiker att fascineras av magi. De psykologiska effekterna som ligger bakom både tron på och upplevelser av magi är mycket intressanta och spännande. Studier om hur lättpåverkade och lättlurade våra mänskliga sinnen är finns det gott om och dom inbjuder ofta till väldigt fängslande läsning. Lika så dom stora mängder helt naturliga fysikaliska effekter som okunniga gärna misstolkar som magi, man lär sig nya saker varje gång man läser en bok eller artikel inom ämnet.
Sen så finns det ju ett litet antal personer som blandar ihop magi och uppenbara eller t.o.m. uttalade illusioner. Sånt är mest tragiskt.
Det som gjorde att jag började ta det på allvar var de erfarenheter jag hade.

Jag hade hört talas om kundaliniyoga av några new-agevänner jag kände via internet. Jag blev varnad för att det kunde vara farligt, men i ungdomligt oförstånd tog jag det inte på allvar. Något annat visste jag inte om kundalini - inget om effekter, vad det egentligen var eller något alls, jag fick bara beskrivet hur man kunde gå tillväga.

En natt bestämde jag mig för att prova, satte på ett lämpligt stycke musik och började meditera, samtidigt som jag gjorde vissa visualiseringsövningar. Efter en stund började jag andas snabbare och snabbare, jag kände hur min kropp blev ömsom kall, ömsom brännande het, och hur det kändes som att jag fick elektriska stötar. Jag började hyperventilera och hade ingen kontroll över andningen, och fick tvinga mig själv att avbryta meditationen.

Kort efter det hamnade jag helt oförklarligt i en djup depression - studierna gick vid den tidpunkten bättre än någonsin, jag hade träffat en trevlig tjej för första gången på ett par år, jag hade börjat träna igen, jag hade träffat en del nya vänner som jag uppskattade. Det fanns kort sagt inget skäl för mig att bli deprimerad, särskilt eftersom jag inte har någon tidigare depression bakom mig, och ingen i släkten, vare sig på min mors eller fars sida har några anlag för psykisk sjukdom.

Det var först något år efter det som jag läste om kundalinisyndromet, vilket finns beskrivet av psykologer som behandlat patienter med dessa symptom. Det tar exakt de uttryck som jag beskrev ovan. Exakt. Det är möjligt att det bara är en slump, och att det är något omedvetet som jag snappat upp och som jag lurat mig själv att känna, visst finns den möjligheten, men det känns minst lika långsökt som att kundalinikraften skulle vara verklig.
Citera
2007-03-23, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In My Grip
Vilka resultat kan man få med hjälp av ritualmagi? Vore kul om TS berättade lite... Vore även kul med en litteraturlista för nybörjaren
Ritualmagi är ett sätt att genom externa processer påverka dina egna interna processer, för att möjliggöra för dig att få igenom din sanna vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in