2007-04-19, 05:21
Bannlyst
http://mac.feber.se/feber/art/17236/..._transmission/

Ny version av Transmisson ute.
Citera
2007-05-08, 16:17
Medlem
auto100560s avatar
Hur får man fram förljande tecken i os x?
{
}
\
Citera
2007-05-08, 17:15
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto100560
Hur får man fram förljande tecken i os x?
{
}
\

alt+shift+8
alt+shift+9
alt+shift+7
Citera
2007-05-22, 08:38
Medlem
Har en polare som just har skaffat Mac men som även tänker använda Windows XP på den. Jag förstod inte riktigt vitsen med detta (har alltid använt PC:s). Varför ska man skaffa en Mac och använda XP på den? Försvinner inte lite vitsen då? Vad finns det för fördelar gentemot att köpa en PC?

Funderar för övrigt själv på en Macbook men isåfall har jag tänkt enbart använda Mac OS.

Sorry om detta inte passar i FAQ-tråden, men jag är kanske inte ensam om dessa funderingar?
Citera
2007-06-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_Kelso
Har en polare som just har skaffat Mac men som även tänker använda Windows XP på den. Jag förstod inte riktigt vitsen med detta (har alltid använt PC:s). Varför ska man skaffa en Mac och använda XP på den? Försvinner inte lite vitsen då? Vad finns det för fördelar gentemot att köpa en PC?

Funderar för övrigt själv på en Macbook men isåfall har jag tänkt enbart använda Mac OS.

Sorry om detta inte passar i FAQ-tråden, men jag är kanske inte ensam om dessa funderingar?

Någon som har testat nya Parallels, finns det bra Dx stöd i den?
Tillräckligt för att klara CS?
Citera
2007-07-09, 00:15
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Nu kanske du har fått svar på ett på andra platser.

Orsaken skulle tex kunna vara för att kunna köra spel som inte finns för Mac OS X, VB.NET eller liknande, då kan det vara bra med ett dualboot system.
Citera
2007-07-09, 23:24
Medlem
Dum fråga kanske, men jag undrar lite grann om utbudet på torrentsidor när det gäller mac... Finns det speciella torrentsidor som är speciellt anpassade för mac? Var hittar man dessa? Och som sagt, hur är utbudet på olaglig väg? Kan jag tanka Adobe CS och Office-paketet till mac?

En till fråga. Blir förmodligen en Macbook med 2gb Ram och 2.16 ghz. Kanske lite illa valt tillfälle eftersom Leopard kommer snart och det ryktas ju om uppdateringar på macbooken. Men min studentplånbok har ändå inte råd med mer än detta. Duger detta till kraftfulla program såsom Adobe CSpaketet?

Hur funkar än 13tumsbildskärm till bildhantering, och är det medföljande grafikkortet tillräckligt för mina behov? (Kommer mestadels använda datorn till filmtittande och Bildbearbetning. Adobe CS är obligatoriskt för min del.)
Citera
2007-07-09, 23:50
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det finns gott om torrentsiter som har mycket mac-grejer. Demonoid och OiNK har allt jag någonsin behövt. Dock finns det bra Open Source alternativ till de mesta så man behöver inte piratkopiera om man inte vill.

Din dator kommer definitivt att klara av att köra CS3. Tyvärr så är en 13 tums skärm inte optimalt. Jag höll på med Photoshop och framförallt Illustrator mycket innan jag flyttade hemifrån, men sedan några år tillbaka (från att jag flyttat hemifrån) har jag bara haft laptops (iBook och MacBook), då blir det inte alls lika roligt att hålla på. Det går ju, men det blir inte samma sak tyvärr.

En laptop kändes dock helt nödvändigt som student.
Citera
2007-07-09, 23:52
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffgun
Dum fråga kanske, men jag undrar lite grann om utbudet på torrentsidor när det gäller mac... Finns det speciella torrentsidor som är speciellt anpassade för mac? Var hittar man dessa? Och som sagt, hur är utbudet på olaglig väg? Kan jag tanka Adobe CS och Office-paketet till mac?

En till fråga. Blir förmodligen en Macbook med 2gb Ram och 2.16 ghz. Kanske lite illa valt tillfälle eftersom Leopard kommer snart och det ryktas ju om uppdateringar på macbooken. Men min studentplånbok har ändå inte råd med mer än detta. Duger detta till kraftfulla program såsom Adobe CSpaketet?

Hur funkar än 13tumsbildskärm till bildhantering, och är det medföljande grafikkortet tillräckligt för mina behov? (Kommer mestadels använda datorn till filmtittande och Bildbearbetning. Adobe CS är obligatoriskt för min del.)
Det finns massa länkar i den här forumdelen vad gäller mac-torrents osv. Kolla det.
Annars har väl Mecenat 70% studentrabatt via CSN på Adobes programvara, glöm ej heller att utnyttja Apples studentrabatt på din MacBook.

Jag har MBP/iMac själv, där rullar ju Adobe CS på bra, på en MacBook vet jag inte. Borde funka bra! Men det beror ju på vad du ska göra förstås... Bildbearbetning är otroligt skönt och bekvämt, mycket tack vare MacOS inbyggda ColorSync.
Citera
2007-07-13, 16:05
Medlem
Jag har bestämt mig! Det blir en Macbook 2,16 ghz + 2gb RAM-minne.
Men en fråga kvarstår... Är det värt att kasta ut 3000 extra på
AppleCare Protection Plan (APP)? Det känns inte så kul då min ekonomi är hyfsat begränsad, men vem vet, det kanske händer något och då vill man ju gärna ha en försäkring.... Eller? Är det värt det?
Citera
2007-07-13, 16:24
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffgun
Jag har bestämt mig! Det blir en Macbook 2,16 ghz + 2gb RAM-minne.
Men en fråga kvarstår... Är det värt att kasta ut 3000 extra på
AppleCare Protection Plan (APP)? Det känns inte så kul då min ekonomi är hyfsat begränsad, men vem vet, det kanske händer något och då vill man ju gärna ha en försäkring.... Eller? Är det värt det?

Du kan köpa APP under hela första året. (Dvs så länge som du har garanti kan du förlänga garantin.)

Dock så kostar den lika mycket efter 11månader som den skulle kostat om du köper den samtidigt som datorn.

Det är ingen extra försäkring, det är en garanti förlängning, dvs om du tappar datorn i backen så täcker inte APP detta.

Sen får du telefon support under 3 år också.

Men det viktigaste att veta:

Det är ingen försäkring, det är en garanti förlägning.
Den kan endast köpas så länge du har garanti på datorn (dvs under de första 12 månaderna) efter detta så kan den inte köpas längre.
Även om du köper den efter 11 månader, så täcker den endast till och med 3 år efter inköpsdatum av datorn eftersom den endast förlänger ordninarie garanti med 2 år (+ telefon support som jag nämnde ovan)
Citera
2007-07-14, 19:42
Bannlyst
Citat:
Har en polare som just har skaffat Mac men som även tänker använda Windows XP på den. Jag förstod inte riktigt vitsen med detta

Det är svårt att hitta små och snygga PC-datorer. Macs stationära datorer (Imac) har ju datorn imbyggd i de platta skärmarna! Man slipper helt en "låda" som brusar av fläktar.Eller så köper man en liten liten vit fyrkant - mac mini.
Så jag skulle kunna tänka mig det för själva utseendets skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in