Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-19, 16:20
  #1
Medlem
skinner5000s avatar
Finns det några fildelningsprogram till OS X?
Jo det finns det, DC klienten heter ShakesPeer och det finns ett flertal torrentklienter bl.a. Transmission.
ShakesPeer är fortfarande en beta man det fungerar ändå ok och kommer att förbättras successivt.

För att packa upp .rar filer finns flera program med men jag tycker personligen att RAR expander är det bästa och framförallt enklaste.

Fungerar mina enheter som tangentbord, mus, mobiltelefon och skrivare som fungerar med Windows också med Mac?
Man kan aldrig vara 100 % säker. Men OS X är känt för att fungera med det mesta och oftast är det bara att trycka in och tuta och köra. Jag har aldrig någonsin haft problem med att något som jag har haft inte har fungerat. Allt som har fungerat på Pc:n har fungerat kanon på Mac:en också.

Hur är kvalitén på Apples datorer?
Kvalitén är väldigt hög och kvalitetskänslan är mycket bra. Apples datorer känns väldigt solida och ger ett bra kvalitetsintryck.

Är OS X ett stabilt operativsystem?
Ja det är det verkligen. Det hänger sig mycket sällan och är väldigt effektivt.

Fungerar Apples datorer och OS X i mitt befintliga nätverk? Går det att komma åt filer som delas ut på en Windowsdator och tvärt om?
Det är inga problem alls. Datorn och OS X kan ansluta till alla nätverk som en Windows maskin kan. Det är bra att slå på det trådlösa nätverket eller att koppla in en nätverkskabel och antingen vänta på att få ett IP tilldelat eller knappa in ett manuellt.
Det är heller inga problem att komma åt filer som delas ut på en Windows dator. Du hittar dessa lätt. När det gäller att dela ut på OS X är det inga som helst problem. Det finns till och med en funktion som heter Windows-delning som gör så att man kan dela ut filer så att Windowsdatorer kan komma åt dessa.

Finns det ett Officepaket till OS X?
Ja det gör det. Finns en från Microsoft som innehåller Word, Excel, PowerPoint och Entourage (samma som Outlook fast för OS X). Det finns även Apples egna iWork som innehåller textredigerare och bildspelsprogram. Dessutom finns det flertalet gratisversioner så som NeoOffice som fungerar bra.

Fungerar MSN och ICQ med OS X?
Ja då det gör de. Det finns flera versioner av MSN för OS X som fungerar bra. Dels Windows egna för OS X som dock inte har stöd för ljud eller webcam-chattning. Det finns även egenkodade MSN versioner så som aMSN och Mercury Messenger som båda fungerar bra.
Adium är en klient som har stöd för MSN, ICQ och många andra kommunikationssystem.

Vad är en widget?
Det är ett litet program som man placerar på dashboarden (anslagstavlan) i OS X. Widgeten kan t.ex. visa målresultat i en fotbollsmatch, väder, TV tablå, utföra konverteringar eller påminna dig om viktiga händelser.

Vad menas med Puma, Jaguar, Panther, Tiger och Leopard?
Det är olika versioner av Apples operativsystem OS X. Tiger var tidigare det som gällde, men hösten 2007 släpptes Leopard som numer är standard på Apples datorer som säljs nya idag.

Stämmer det att man kan köra Windows på en Mac?
Ja det gör det. Men det kräver att du har en Mac med en Intel-processor. Då kan du antingen ladda hem Apples Bootcamp som är gratis, det kräver dock att du startar om datorn varje gång du vill byta mellan OS X och Windows. Ett annat alternativ är att köpa Parallels för 690kr. Då kan du köra båda samtidigt och växlar mellan dem med bara ett knapptryck. Självklart måste du också ha ett Windows operativsystem på en skiva för att det ska gå att installera.
Parallels fungerar även med Linux och UNIX.

Vart får jag tag i småprogram så som VLC och en FTP klient?
De finns på de flesta hemsidorna, men här hittar du bra länkar och tips på gratisprogram.

Måste man köpa ett bränningsprogram till OS X?
Nej då, det finns redan inbyggt i OS X.
Om du ska bränna vanliga filer är de enklast att du skapar en bränningsmapp på t.ex. skrivbordet dit du drar filerna som du vill bränna. Sedan matar du in en tom skiva i datorn och trycker på bränn. Vill du bränna filmer, bildspel och musikskivor finns det funktioner för detta i iTunes och iPhoto. Ska du bränna image filer gör du detta i programmet skivverktyg som du hittar i mappen verktygsprogram.

Vill du ha allt samlat i ett enda bränningsprogram finns det ett gratis program som heter Burn. Där kan man även bränna .que/.bin filer vilket man inte kan göra i skivverktyg.

Tar det lång tid att komma igång med OS X och Mac?
Nej inte alls, allt är väldigt logiskt och det går fort att konfigurera det som man vill. Ger man OS X några timmar bara så är allt konfigurerat som man vill och man har lärt sig systemet. Allt går väldigt fort att lära sig.

Detta är lite mer subjektivt, men detta är min bedömning som ägare av både Windows och Apple system:

Vad är fördelarna med OS X jämfört med Windows?
Fördelarna med OS X är att det är näst intill fritt från virus, trojaner och spionprogram. Operativsystemet är stabilare i allmänhet och man är duktigare på att utnyttja datorns resurser. Dessutom är designen fantastiskt mycket bättre än på Windows. Det är även mer logiskt, mycket bygger på dra och släpp.

Vad är nackdelarna med OS X jämfört med Windows?
Den stora nackdelen är kompabiliteten med program. Utbudet av program till OS X är inte lika stort som det till Windows samt att det är svåra att få tag på program på olaglig väg. Som exempel kan jag ta att .exe filer inte går att öppna i OS X. Men programutbudet är bra och det blir bättre hela tiden. Alla de stora programmen finns till OS X samt att det finns en hel del gratisprogram att få tag. Jag upplever inga problem alls. Men det ska tilläggas att jag heller aldrig spelar några spel.
Citera
2007-03-19, 16:21
  #2
Medlem
skinner5000s avatar
Tycker det har kommit en hel del nybörjarfrågor från folk som funderar på att skaffa en Mac eller har gjort det nyligen. Skapade därför en FAQ.

Kom gärna med tips på fler punkter och ge gärna kritik om ni tycker att något inte stämmer eller om det är allt för vinklat.

Det är även ok att ställa nybörjarfrågor om Mac och OS X i tråden. Bara det inte blir en massa trams.
Citera
2007-03-19, 16:42
  #3
Medlem
skinner5000s avatar
Reserverar utrymme ifall det skulle bli mer info än en sida.
Citera
2007-03-19, 18:38
  #4
Avstängd
xamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Finns det några fildelningsprogram till OS X?
Jo det finns det, DC klienten heter ShakesPeer och det finns ett flertal torrentklienter med den vanligaste är Xtorrent.
ShakesPeer är fortfarande en beta man det fungerar ändå ok och kommer att förbättras successivt.

För att packa upp .rar filer finns flera program med jag tycker personligen att RAR expander är det bästa och framförallt enklaste.

Xtorrent är väl en ganska ny beta och knappast den vanligaste?
Skulle vilja påstå att antigen Azureus eller Transmission är dom vanligaste.
Eftersom Azureus även finns för pc är det väl en liten fördel att nämna att det även finns för mac.

Sen är ju Unrarx väldigt populär också.

Edit : väldigt fin faq btw
Citera
2007-03-19, 19:15
  #5
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xami
Xtorrent är väl en ganska ny beta och knappast den vanligaste?
Skulle vilja påstå att antigen Azureus eller Transmission är dom vanligaste.
Eftersom Azureus även finns för pc är det väl en liten fördel att nämna att det även finns för mac.

Sen är ju Unrarx väldigt populär också.

Edit : väldigt fin faq btw
Tack för infon, använder inte torrents så mycket själv nämligen. Ska klura ut vad jag ska skriva istället.
Citera
2007-03-19, 19:49
  #6
Moderator
^Eazs avatar
Först skinner5000, mycket bra initiativ med denna FAQ. Skulle vilja lägga till ett par saker.

Ang. Office så kommer det en ny version ganska snart, koden är omskriven från scratch.

Finns det något bra FTP Program: Transit

Vad gör man för att se .wmv (och andra format) filer i Safari: Flip4Mac

Kommer fylla detta under morgon dagen när jag är på jobbet
Citera
2007-03-19, 20:01
  #7
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Mycket bra initiativ!!

Jag hade gärna petat in Quicksilver någonstans på listan men jag vet inte som vad. Kanske någon punkt med bra program som man bara måste ha?
Citera
2007-03-19, 20:10
  #8
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Mycket bra initiativ!!

Jag hade gärna petat in Quicksilver någonstans på listan men jag vet inte som vad. Kanske någon punkt med bra program som man bara måste ha?
Om du har lust så kan du ju skriva en kort punkt där du berättar vad Quicksilver är för något och kort hur det fungerar så lägger jag gärna in det. Har själv för dålig koll på det programmet tycker jag för att kunna skriva en FAQ fråga. Lämplig fråga vore ju vara så enkelt som "Vad är Quicksilver?"
Citera
2007-03-19, 22:34
  #9
Medlem
Jag har windows nu men jag orkar inte byta till Mac? för då är jag tvungen att installera massa saker. Hur ska jag orka byta till Mac?
Den stora fördelen med Mac är att allt är "out-of-the-box" vilket innebär att allting finns förinstallerat när du börjar. Det är alltså ingenting extra du behöver installera för att allting ska fungera bra. Till skillnad från Windows xp där de råder dig att hålla internetsladden utdragen ända tills du har installerat Antivirus. Så du behöver egentligen bara orka installera Operativsystemet och sen så är allting klart. Om du vill testa Mac för att se hur det funkar så brukar det finnas uppställda Mac datorer i vissa datorbutiker som du kan testa på.

Mina Mac kompisar har skrytit för mig om att de har ett jättebra redigeringsprogram som heter iMovie och att det enbart funkar på Mac, hur mycket kostar det?
Det är gratis!
Citera
2007-03-19, 22:45
  #10
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Vad är Quicksilver?

Ett mycket kompetent verktyg som ger dig möjlighet att i att göra i princip vad som helst med din Mac i ett par snabba tryck på tangenterna. Startar program, skickar mail, you name it. Tar någon dag att lära sig och sedan är det svårt att vara utan det.
Quicksilver går att ladda hem här och här en samling med tutorials.
Citera
2007-03-19, 22:49
  #11
Avstängd
xamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Vad är Quicksilver?

Ett mycket kompetent verktyg som ger dig möjlighet att i att göra i princip vad som helst med din Mac i ett par snabba tryck på tangenterna. Startar program, skickar mail, you name it. Tar någon dag att lära sig och sedan är det svårt att vara utan det.
Quicksilver går att ladda hem här och här en samling med tutorials.

Du borde ha något mer om varför man ska använda det tycker jag.. Det du skrivit nu ger ju ingen direkt anledning till varför man bör ladda hem och prova det.
Citera
2007-03-19, 23:13
  #12
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Mina Mac kompisar har skrytit för mig om att de har ett jättebra redigeringsprogram som heter iMovie och att det enbart funkar på Mac, hur mycket kostar det?
Det är gratis!
Det är det inte alls, bara om man köper en ny Mac då det ingår i iLife-sviten.. Köper man iLife separat eller uppgraderar går det lös på 795:-.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback