• 1
  • 2
2007-03-18, 03:37
Medlem
Glöm inte att lagra era bästa bilder på något annat än datorn!

Gör inte som jag, skulle ominstallera os på familjedatorn men GLÖMDE spara ungefär 3 års semesterbilder och födelsedagsbilder Inte kul ! så glöm inte spara för guds skull
Citera
2007-03-18, 03:49
Medlem
tjaboooos avatar
och hust därför har man 1 partition för windows och minst 1 partition för lagring så slipper man tänka på de när windows ska ominstalleras.
Citera
2007-03-18, 06:00
Medlem
Hultens avatar
Och ibland är man dum som jag och har allt på en extern HD, som man lånar ut till syrrans kille...och sen tappas den bort, och man kommer på att man inte har någon backup på sina 10.000 bilder.... Jag vet inte hur många gånger jag tänkt "imorgon ska jag lägga ellt på dvd för säkerhets skull" Nu finns inget kvar.
Citera
2007-03-18, 06:08
Medlem
tjaboooos avatar
själv skulle jag aldrig låna ut en hårdisk så om sanningen ska fram för det är så lätt hänt att man tappar den i golvet blit blöt försvinner stulen.....typ.

egentligen är man dum som inte säkerhetskopierar oftare, senast i förrgår strula datorn så alla mail jag fått och skickat odm senaste 5 åren försvann men eftersom jag säkerhetskopierar ibland försvann bara mail för 8 dagar <<<nån som var väldigt glad den kvällen över kopian, men ska arrangera om i datorn snart och då kommer en gammel 160gigare användas för säkerhetskopiering och då göras relativt ofta.
Citera
2007-03-18, 10:19
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulten
Och ibland är man dum som jag och har allt på en extern HD, som man lånar ut till syrrans kille...och sen tappas den bort, och man kommer på att man inte har någon backup på sina 10.000 bilder.... Jag vet inte hur många gånger jag tänkt "imorgon ska jag lägga ellt på dvd för säkerhets skull" Nu finns inget kvar.

Beklagar sorgen. Verkligen. Förr slarvade jag också med säkerhetskopieringen - "äh, det kan vänta...inte kommer datorn paja just idag" osv. - men vis av erfarenhet är jag numera mycket noga med det. Jag flyttar regelbundet över allt väsentligt till en 400 GB extern hårddisk som i sin tur behandlas som det kassaskrin den faktiskt är, dvs. ingen annan får peta i den och den lämnar aldrig min lägenhet.

Jag läste nyligen en artikel om fenomenet att vi idag tappat respekten för den tagna bilden i och med att den digitala tekniken gjort att det blivit så enkelt och billigt att ta hur många bilder som helst samtidigt som det också blivit lättare att i ett slag bli av med bilderna. Poängen var att förr hade man det relativt begränsade antalet bilder i negativ och "på papper", vilket gjorde att de också i större utsträckning finns kvar till efterkommande generationer, medan vi idag producerar bilder som aldrig förr, men samtidigt blivit dåliga på att spara dem i för framtiden beständiga format (visst negativ och pappersbilder håller inte i all evighet, men oftast längre än ej säkerhetskopierade digitalbilder som försvinner i nästa datorhaveri...).
Bilder för framtida behov - t.ex. barn eller barnbarn som vill veta hur det var förr, typ 2007 - är en god anledning att säkerhetskopiera (och rent av framkalla på papper) som vi lätt förbiser i nuet.
Citera
2007-03-18, 10:21
Medlem
SamBams avatar
Det tar en kvart och bränna på bränna bilderna till en dvd.
Citera
2007-03-18, 12:27
Medlem
Plt Comdrs avatar
Jag skulle vilja ha ett program som automatiserar säkerhetskopieringen av bilder (och annat).

Man skulle kunna välja ut ett antal mappar från datorns olika hårddiskar vars innehåll kopierades med inställda intervaller till valt media.

Exempel: Mappen X och mappen Y skall kopieras den 24:e i varje månad till dvd. Den 24:e poppar det upp ett fönster som talar om att det är dags för säkerhetskopiering - stoppa i en tom skiva i dvd-brännaren och klicka på OK.

Finns det sådana program?
Citera
2007-03-18, 12:29
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
och den lämnar aldrig min lägenhet.
vilket också är fel egentligen om man vill va riktigt försiktig.
om det börjar brinna är ju risken stor att både datorn och kopian går åt helvete och med dagens internetuppkopplingar går det ju för de mesta hyfsat snabbt att säkerhetskopiera mot nån polare nånstans.
risken att de ska börja brinna både hos en själv och hos polaren är ju förhållandevis liten.
Citera
2007-03-18, 13:22
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Jag skulle vilja ha ett program som automatiserar säkerhetskopieringen av bilder (och annat).

Man skulle kunna välja ut ett antal mappar från datorns olika hårddiskar vars innehåll kopierades med inställda intervaller till valt media.

Exempel: Mappen X och mappen Y skall kopieras den 24:e i varje månad till dvd. Den 24:e poppar det upp ett fönster som talar om att det är dags för säkerhetskopiering - stoppa i en tom skiva i dvd-brännaren och klicka på OK.

Finns det sådana program?

Norton Ghost är exempel på ett program med exakt de funktioner du efterfrågar, men även programvaran till exempelvis Packard Bells externa hårddiskar kan konfigureras för schemalagd, automatisk säkerhetskopiering.
Citera
2007-03-18, 13:26
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
vilket också är fel egentligen om man vill va riktigt försiktig.
om det börjar brinna är ju risken stor att både datorn och kopian går åt helvete och med dagens internetuppkopplingar går det ju för de mesta hyfsat snabbt att säkerhetskopiera mot nån polare nånstans.
risken att de ska börja brinna både hos en själv och hos polaren är ju förhållandevis liten.

Jovisst har du en poäng där - problemet är väl bara att jag ser somligt på min hårddisk som rätt privat (porr t.ex., men också annat) och inte har lust att dela det med kompisar.
Citera
2007-03-18, 17:31
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
och inte har lust att dela det med kompisar.
är de man har kryptering för

men finns väl företag annars som erbjuder utrymme för en säkerhetskopia "online" så att säga.
Citera
2007-03-18, 17:57
Medlem
Plt Comdrs avatar
Citat:
Norton Ghost är exempel på ett program med exakt de funktioner du efterfrågar, men även programvaran till exempelvis Packard Bells externa hårddiskar kan konfigureras för schemalagd, automatisk säkerhetskopiering.
Tack, det ska jag kolla upp.

Edit: Tankar hem Norton Ghost as we speak...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in