Citat:
Ursprungligen postat av Hulten
Och ibland är man dum som jag och har allt på en extern HD, som man lånar ut till syrrans kille...och sen tappas den bort, och man kommer på att man inte har någon backup på sina 10.000 bilder.... Jag vet inte hur många gånger jag tänkt "imorgon ska jag lägga ellt på dvd för säkerhets skull" Nu finns inget kvar.
Beklagar sorgen. Verkligen. Förr slarvade jag också med säkerhetskopieringen - "äh, det kan vänta...inte kommer datorn paja just idag" osv. - men vis av erfarenhet är jag numera mycket noga med det. Jag flyttar regelbundet över allt väsentligt till en 400 GB extern hårddisk som i sin tur behandlas som det kassaskrin den faktiskt är, dvs. ingen annan får peta i den och den lämnar aldrig min lägenhet.
Jag läste nyligen en artikel om fenomenet att vi idag tappat respekten för den tagna bilden i och med att den digitala tekniken gjort att det blivit så enkelt och billigt att ta hur många bilder som helst samtidigt som det också blivit lättare att i ett slag bli av med bilderna. Poängen var att förr hade man det relativt begränsade antalet bilder i negativ och "på papper", vilket gjorde att de också i större utsträckning finns kvar till efterkommande generationer, medan vi idag producerar bilder som aldrig förr, men samtidigt blivit dåliga på att spara dem i för framtiden beständiga format (visst negativ och pappersbilder håller inte i all evighet, men oftast längre än ej säkerhetskopierade digitalbilder som försvinner i nästa datorhaveri...).
Bilder för framtida behov - t.ex. barn eller barnbarn som vill veta hur det var förr, typ 2007 - är en god anledning att säkerhetskopiera (och rent av framkalla på papper) som vi lätt förbiser i nuet.