2007-03-18, 17:57
Medlem
qapmocs avatar
Känns som det är dags att bränna ut bildmappen och lägga en kopia på päronens dator då
Citera
2007-03-19, 02:50
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Tack, det ska jag kolla upp.

Edit: Tankar hem Norton Ghost as we speak...

Hoppas du blir nöjd med programmet!
Citera
2007-03-19, 09:51
Medlem
Plt Comdrs avatar
Det hoppas jag också. Har tankat hem det, men inte lyckats packa upp/bränna/installera än.
Citera
2007-04-04, 16:51
Medlem
Kan ge er ett tips: Ofta så genererar kamerorna nuförtiden ju groteskt stora bildfiler på flera megabyte, och de tenderar också att sluta upp på det viset på hårddisken. I den formen är de ganska ohanterbara för praktisk backup och jag kan tänka mig att många har bildsamlingar på tiotals gigabyte.

Så det ni gör är helt enkelt att använda ett gratis batch-resize program vilket klarar hela katalogstrukturer, som t.ex. Faststone Photo Resizer ( http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm ). Själv resizeade jag min 20-gigabytes samling till DVD-storlek, därefter två kopior på högkvalitets DVD. Den ena ligger under en sten, krypterad ute i skogen. Den andra har jag hemma i hyllan.

Bättre att ha kvar sina minnen i 1600x1200 än att de går helt förlorade!!!

Så nu är jag säkrad mot både diskkraschar och bränder.
Citera
2007-04-04, 17:22
Medlem
Plt Comdrs avatar
Tack, men kan man inte komprimera mappsystem med vanliga winzip och liknande?
Citera
2007-04-04, 18:02
Medlem
Citat:
Tack, men kan man inte komprimera mappsystem med vanliga winzip och liknande?

Visst kan du göra det, men en JPEG-fil blir knappt mindre zippad.
Tanken, för min del iallafall, var just att få ner bilderna till lite mer hanterlig storlek så man inte behöver använda en hel hög skivor.
Citera
2007-04-04, 20:06
Medlem
Plt Comdrs avatar
Ok, så Faststone komprimerar filerna bättre än winzip? Min bildmapp är ca 40 Gb stor just nu, så det är välkommet.

Tack för tipset.
Citera
2007-04-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ok, så Faststone komprimerar filerna bättre än winzip? Min bildmapp är ca 40 Gb stor just nu, så det är välkommet.

Tack för tipset.

Beroende på hur mycket du vill tappa i kvalitet, kan du göra bilderna i princip hur små som helst. Winzip är ju bara en datakomprimerare och är alltså helt oförstörande.
Citera
2007-04-05, 00:45
Medlem
Plt Comdrs avatar
Jag missuppfattade tydligen helt. Trodde att det rörde sig om en packare med vilken kan kunde få tillbaka den ursprungliga kvalitén.

Då funkar det inte för mig. Tack ändå.
Citera
2007-11-02, 23:04
Medlem
Capt. Speirss avatar
jag ber om ursäkt för att jag återupplivar denna tråden om någon känner att en ursäkt vore lämplig.
hur som helst så har jag de senaste dagarna gått och funderat kring huruvida man borde säkerhetskopiera sina bilder eller inte men framförallt hur man ska säkerhetskopiera dem. som det ser ut nu i dagsläget så är mina bilder brännda till höger och vänster så jag har ingen riktig ordning på dem alls. bildfilerna på datorn ligger på en hårddisk som inte drabbas av en formatering av windows men detta är ju bara en första, och enklaste, lösningen på problemet.

jag har funderat lite löst kring alternativ på säkerhetskopiering och många av dem tar upp i de gamla inläggen ovan. först tänkte jag att man kan köpa en extra hårddisk och köra en spegel av min mediadisk så att man har både film, musik och bilder skyddade. men detta skyddar ju bara mot en hårddiskkrasch och inte mot det värsta tänkbara - en eldsvåda!

därför har jag också, funderat över att köpa en riktigt fet cd-case i metall som denna - http://www.kjell.com/content/media/i...tems/19328.jpg
om man fyller den med mellan 100 och 200 DVD+R skivor så har man mellan 470 och 940 GB som man kan lägga bilder på. lösningen kostar runt 1000-1500 kronor beroende på fabrikat och antal vilket inte är särskilt mycket i kontrast till att bli av med alla bilderna för alltid. tanken är att man sedan ska lägga cd-casen i en annan byggnad för att risken av att båda byggnaderna ska drabbas av en eldsvåda samtidigt är ju ganska liten. om man sedan lägger casen i en vattentät påse så har man ytterliggare ett skydd.

nackdelen jämfört med att ha bilderna på en extern hårddisk är ju att det kommer att ta betydligt (läs enormt) mycket mer tid att överföra bilderna både till skiva och tillbaka till dator efter eventuell krasch. fördelen med skivor framför hårddisk är ju att skivorna tål mer och inte löper samma risk att krascha som en hårddisk - rätta mig om jag har fel!

detta blir ju något av en extrem säkerhetskopiering men jag skulle vilja höra era åsikter om denna idén men också hur ni själva säkerhetskopierar.
Citera
2007-11-02, 23:10
Medlem
Stureplan1s avatar
den seriösa köper en sån här! http://www.inwarehouse.se/Product.as...56444&node=849

kör i raid 1 läge. (spegling)

pajjar en disk så är ingen skada skedd!
Citera
2007-11-02, 23:21
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplan1
den seriösa köper en sån här! http://www.inwarehouse.se/Product.as...56444&node=849

kör i raid 1 läge. (spegling)

pajjar en disk så är ingen skada skedd!
fast den skyddar ju inte mot eldsvådor och om man väljer att lägga den i en annan byggnad så riskerar man fortfarande en hårddiskkrasch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in