2007-10-16, 23:28
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Haha! Ja, vad kan jag säga... Ska rätta till det!

Om jag har förstått dig rätt i denna tråd så föredrar du den vackra, tekniskt bra rösten över den kanske mindre vackra känsloladdade rösten, så skulle jag gissa på att du föredrar Renata Tebaldi över Maria Callas. Den senare är verkligen inte känd för sin vackra röst och bra teknik. Det är däremot den förstnämnde.

I operavärlden är rivaliten fansen imellan dessa två damer stor. Jag vet faktiskt inte själv var jag står i frågan; Callas eller Tebaldi...
Citera
2007-10-17, 12:11
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Möjligtvis.

Jag tycker personligen dock inte att man ska sjunga utan känsla bara för att man står i studion. Opera är ju fortfarande opera!

Angående vackrare, så ja, det är möjligt att Björlings version är det. Corelli var ju inte direkt känd för sin lena vackra stämma. Men jag föredrar ofta den dramatiska rösten som motsatt den lyriska typ som Björling har. Men oftast föredrar jag Corelli;sedan är han ju i detta fall uppbackad av mina personliga favoriter, Ettore Bastianini. Robert Merrill är jag inte så där jätteförtjust i (åtminstone inte i studioinspelningar).

Där ser man! Jag är mer en "sångbög" som lyssnar på tekniska aspekter och inte är lika bekymrad över inlevelse (Även om det finns gränser, naturligtvis), kan hända att det är därför jag gillar Björling. Man kan inte gärna klaga på hans teknik och massiva sångtalang, men när det gäller inlevelse finns det ju, som sagt, klagomål.
Citera
2007-10-17, 12:15
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Om jag har förstått dig rätt i denna tråd så föredrar du den vackra, tekniskt bra rösten över den kanske mindre vackra känsloladdade rösten, så skulle jag gissa på att du föredrar Renata Tebaldi över Maria Callas. Den senare är verkligen inte känd för sin vackra röst och bra teknik. Det är däremot den förstnämnde.

I operavärlden är rivaliten fansen imellan dessa två damer stor. Jag vet faktiskt inte själv var jag står i frågan; Callas eller Tebaldi...

Renata Tebaldi går inte av för hackor nej! Har läst om Callas sång (och hört en del så klart) och jag tycker det lilla jag hört är riktigt bra, men många menar tydligen att hon tappade mycket av sin kapacitet ganska tidigt i karriären. (Har för mig att en del skulle haft att göra med att hon tappade väldigt mycket vikt och att denna fysiska transformering skulle skadat hennes sång)

Vet dock inte tillräckligt om henne för att kunna verifiera detta påstående.
Citera
2007-10-17, 18:02
Avslutad
Jag älskar youtube-kommentarer från engelsktalande folk Deras hyllningar och superlativ är alltid på en helt annan nivå.

"This is probably the best vocal performance by any singer in any genre at any time! It isn't neccessary to denigrate any other singers performance,or to compare Bjorling with any other singer.Bjorling is,quite simply,SUBLIME! I have this performance on CD. The number is "Bluebell Compact Disc ABCD 078" Released in 1999."

http://www.youtube.com/watch?v=tWQ-0QLCWwE&mode=related&search=

Förresten, någon som vet vad det är för cd han snackar om?
Citera
2007-10-17, 22:01
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Renata Tebaldi går inte av för hackor nej! Har läst om Callas sång (och hört en del så klart) och jag tycker det lilla jag hört är riktigt bra, men många menar tydligen att hon tappade mycket av sin kapacitet ganska tidigt i karriären. (Har för mig att en del skulle haft att göra med att hon tappade väldigt mycket vikt och att denna fysiska transformering skulle skadat hennes sång)

Vet dock inte tillräckligt om henne för att kunna verifiera detta påstående.

Ja, det stämmer tyvärr. Hon och Giuseppe di Stefano blev riktigt stora i början på 50-talet tillsammans, men redan efter 1955 började båda två visa tecken på föråldrade röster, trots att de båda bara var i 30-års åldern. På 60-talet sjöng de egentligen aldrig vid några stora operahus. Sorgligt; men just de där magiska åren i början på 50-talet har vi ett fleratal inspelningar, b.la den legendariska inspelningen av Tosca med Callas/di Stefano/Gobbi från 1953, som sägs vara en, om inte den absolut bästa operainspelningen som finns i alla kategorier.

Vet inte om jag redan har postat denna länk, men angående Tebaldi och Björling så spelade de in finalen ur La Boheme tillsammans. Kombinationen kan för denna opera knappst toppas; Björling "ägde" Rodolofo (huvudkaraktären i La Boheme) och Tebaldi som Mimi är mer eller mindre oslagbar.
http://www.youtube.com/watch?v=QRRqUaGOM2Q
Citera
2007-10-18, 18:10
Medlem
servos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Förresten, någon som vet vad det är för cd han snackar om?

Det borde vara den här:

http://www.stim.se/cda/cds.nsf/wwwcds/12DD4735690B197FC1256C78003C959A?opendocument
Citera
2007-10-18, 18:16
Medlem
servos avatar
Citat:
Har läst om Callas sång (och hört en del så klart) och jag tycker det lilla jag hört är riktigt bra, men många menar tydligen att hon tappade mycket av sin kapacitet ganska tidigt i karriären. (Har för mig att en del skulle haft att göra med att hon tappade väldigt mycket vikt och att denna fysiska transformering skulle skadat hennes sång)

Det är riktigt, hon slet ut sin röst i förtid genom sin hetsbantning och att hon sjöng för många och tunga roller. Å andra sidan - hade hon inte gjort det hade hon inte varit Callas.

Hennes inspelningar tillsammans med Tito Gobbi, kanske främst Tosca (från 1953, inte den för sena versionen från 1964), Rigoletto och Barberaren i Sevilla är absolut obligatorisk lyssning för operaälskare. Plus förstås någon av Callas versioner av Norma, Traviata och Medea.
Citera
2007-10-19, 10:14
Medlem
The Masters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=koIL39RP1u0

La Donna e Mobile med Jussi är ju ett rent mästerverk. Lyssna och se och njut av denna tekniska genialitet han uppvisar i all enkelhet dock ändå så kraftfullt och lekfullt. En virtuos i sitt esse.
Citera
2007-10-19, 22:54
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
http://www.youtube.com/watch?v=koIL39RP1u0

La Donna e Mobile med Jussi är ju ett rent mästerverk. Lyssna och se och njut av denna tekniska genialitet han uppvisar i all enkelhet dock ändå så kraftfullt och lekfullt. En virtuos i sitt esse.
Instämmer, man kan bara njuta
Citera
2007-10-20, 00:23
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Vet inte om jag redan har postat denna länk, men angående Tebaldi och Björling så spelade de in finalen ur La Boheme tillsammans. Kombinationen kan för denna opera knappst toppas; Björling "ägde" Rodolofo (huvudkaraktären i La Boheme) och Tebaldi som Mimi är mer eller mindre oslagbar.
http://www.youtube.com/watch?v=QRRqUaGOM2Q

Ja, Rodolfo var väl Jussis paradroll, får man säga. Härlig video är det!
Citera
2007-10-20, 00:24
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servo
Det är riktigt, hon slet ut sin röst i förtid genom sin hetsbantning och att hon sjöng för många och tunga roller. Å andra sidan - hade hon inte gjort det hade hon inte varit Callas.

Det är det jag hade hört ja, att hon slet ut sin röst (och kropp kanske) av olika skäl. Får skaffa några tidigare inspelningar av henne!
Citera
2007-10-20, 00:27
Medlem
Airbuzzs avatar
Så har vi Enslave Them All! och The Master, med Jussi-avatarer... Trevligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in