2007-10-20, 15:49
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Så har vi Enslave Them All! och The Master, med Jussi-avatarer... Trevligt!
Mucho trevligt, tacka ETA som introducerade Jussi för mig. Sedan den dagen är jag förtrollad av Jussis magiska sångkraft och den elegans denna virtuos besitter. Livet har blivit värt att leva.
Citera
2007-10-21, 04:12
Medlem
MadamMims avatar
Ärligt talat. Säg en svensk genom tiderna som är större än Jussi? Någon?
Citera
2007-10-21, 09:07
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Menar du operamässigt eller överlag? Ja Göran Persson skall väl vara fetare än Jussi.

Men jag fattar vad du menar, nej jussi är nog så stor att ingen kommer i närheten av denne virtuos.
Citera
2007-10-21, 09:23
Medlem
Xploits avatar
Citat:

Jenny Lind var stor; hur bra hon var kommer vi ju givetvis inte få veta, men tydligen var hon tillräckligt bra för att man med dåtidens pengavärde var villig att hosta upp hundratals dollar för att se henne sjunga.

Sedan har vi ju alltid Birgit Nilsson som var mer eller mindre ensam som Wagnersopran från Kirsten Flagstad pensionerades till Nilsson gjorde det samma. Även hon var riktigt stor.
Citera
2007-10-21, 11:56
Medlem
Eastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Menar du operamässigt eller överlag? Ja Göran Persson skall väl vara fetare än Jussi.

Men jag fattar vad du menar, nej jussi är nog så stor att ingen kommer i närheten av denne virtuos.
Så sant som det är sagt!
Citera
2007-10-21, 12:44
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Mucho trevligt, tacka ETA som introducerade Jussi för mig. Sedan den dagen är jag förtrollad av Jussis magiska sångkraft och den elegans denna virtuos besitter. Livet har blivit värt att leva.

Haha! Härligt att vi har en liten vanguard av yngre människor som kommer att se till att Jussi inte faller i glömska här i moderlandet när våra äldre generationer faller bort!
Citera
2007-10-21, 12:47
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jenny Lind var stor; hur bra hon var kommer vi ju givetvis inte få veta, men tydligen var hon tillräckligt bra för att man med dåtidens pengavärde var villig att hosta upp hundratals dollar för att se henne sjunga.

Och frånvaron av inspelningar och radio/tv som kunde sprida hennes sång och intresset därav gör ju att hennes popularitet blir ännu mer imponerande!
Citera
2007-10-21, 20:21
Medlem
argusxs avatar
Citat:

Jag tycker nog att Jussi hör till de största, men visst är Jenny Lind på sitt sätt större i det att hon var mer "världsberömd" under sin levnad. hon blev omskriven, hyllad av alla de stora kompositörern etc. Jussi var trots allt 'bara' en av de stora tenorerna under sin tid. Gigli är ansedd som större av de flesta människor utomlands.

Linné är betydligt mer berömd i England än Björling. Björling är inte så särskilt känd i t.ex Frankrike, Spanien, Italien etc.
Citera
2007-10-21, 20:21
Medlem
argusxs avatar
OJ. Hur tar man bort en 'stamning'?
Citera
2007-10-21, 20:43
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusx
Jag tycker nog att Jussi hör till de största, men visst är Jenny Lind på sitt sätt större i det att hon var mer "världsberömd" under sin levnad. hon blev omskriven, hyllad av alla de stora kompositörern etc. Jussi var trots allt 'bara' en av de stora tenorerna under sin tid. Gigli är ansedd som större av de flesta människor utomlands.

Linné är betydligt mer berömd i England än Björling. Björling är inte så särskilt känd i t.ex Frankrike, Spanien, Italien etc.

Jag tror att folk som gillar opera känner till Björling, i de allra flesta länder. Det konstiga är ju att han är så underskattad bland den stora massan här i sitt hemland. De flesta i min ålder (+-30) vet ju knappt vem Jussi Björling är, känns det som.

Och om de vet vem han var så har de i alla fall ingen aning om vilken begåvad och uppskattad operastjärna han var.
Citera
2007-10-21, 20:53
Medlem
argusxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jag tror att folk som gillar opera känner till Björling, i de allra flesta länder. Det konstiga är ju att han är så underskattad bland den stora massan här i sitt hemland. De flesta i min ålder (+-30) vet ju knappt vem Jussi Björling är, känns det som.

Och om de vet vem han var så har de i alla fall ingen aning om vilken begåvad och uppskattad operastjärna han var.

Folk som gillar opera, ja. Men det är ju någon futtig procent. Jenny Lind var en verklig stjärna, känd hos långt fler människor än operapubliken. Svenskarna i gemen har alltid känt till Jussi, det är den 'nya' generationen, folk under 30 som inte gör det. Tror du kanske att amerikanerna i gemen vet vem Beverly Sills, Leontyne Price etc etc är?

Klassisk musik uppskattas bara av någon procent av publiken, i alla länder. Det beror på hjärnkemi, och inget man kan lära sig.
Citera
2007-10-21, 21:24
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusx
Folk som gillar opera, ja. Men det är ju någon futtig procent. Jenny Lind var en verklig stjärna, känd hos långt fler människor än operapubliken. Svenskarna i gemen har alltid känt till Jussi, det är den 'nya' generationen, folk under 30 som inte gör det. Tror du kanske att amerikanerna i gemen vet vem Beverly Sills, Leontyne Price etc etc är?

Klassisk musik uppskattas bara av någon procent av publiken, i alla länder. Det beror på hjärnkemi, och inget man kan lära sig.

I egenskap av individ i de senare tonåren skulle jag vilja protestera emot tesen att "folk under 30" inte känner till Björling. Visserligen kanske klassisk musik och opera generellt sätt är populärare bland äldre människor, men jag tror ändå att det finns en och annan som känner till den store svensken.
Price tror jag en del äldre amerikaner känner till, om inte endast bara för de skriverier hon skapade i.o.m att hon som svart sjöng huvudroller på Met redan på 60-talet.

Beverly Sills kanske det inte är så många amerikaner som känner till.

De riktigt stora inom opera blir sällan kända utanför branschen. Undantag är Pavarotti, men känd i omvärlden var han väl egentligen inte så mycket innan 1990 då han började med Three Tenors och annat utanför operahuset. Maria Callas är väl en av de som trots att hon egentligen inte sysslade med så mycket annat än opera ändå fick viss kännedom utanför.

Men som tur var bedöms inte storheten inom opera på antalet album som säljs; för mig så avgörs sådant i operahuset, ty operapubliken, särskilt i Italien kanske, är inte blyg för att bua ut även stora stjärnor om de gör bort sig. Roberto Alagna blev utbuad i vintras faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in