Citat:
Ursprungligen postat av argusx
Folk som gillar opera, ja. Men det är ju någon futtig procent. Jenny Lind var en verklig stjärna, känd hos långt fler människor än operapubliken. Svenskarna i gemen har alltid känt till Jussi, det är den 'nya' generationen, folk under 30 som inte gör det. Tror du kanske att amerikanerna i gemen vet vem Beverly Sills, Leontyne Price etc etc är?
Klassisk musik uppskattas bara av någon procent av publiken, i alla länder. Det beror på hjärnkemi, och inget man kan lära sig.
I egenskap av individ i de senare tonåren skulle jag vilja protestera emot tesen att "folk under 30" inte känner till Björling. Visserligen kanske klassisk musik och opera generellt sätt är populärare bland äldre människor, men jag tror ändå att det finns en och annan som känner till den store svensken.
Price tror jag en del äldre amerikaner känner till, om inte endast bara för de skriverier hon skapade i.o.m att hon som svart sjöng huvudroller på Met redan på 60-talet.
Beverly Sills kanske det inte är så många amerikaner som känner till.
De riktigt stora inom opera blir sällan kända utanför branschen. Undantag är Pavarotti, men känd i omvärlden var han väl egentligen inte så mycket innan 1990 då han började med Three Tenors och annat utanför operahuset. Maria Callas är väl en av de som trots att hon egentligen inte sysslade med så mycket annat än opera ändå fick viss kännedom utanför.
Men som tur var bedöms inte storheten inom opera på antalet album som säljs; för mig så avgörs sådant i operahuset, ty operapubliken, särskilt i Italien kanske, är inte blyg för att bua ut även stora stjärnor om de gör bort sig. Roberto Alagna blev utbuad i vintras faktiskt.